BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Âşık Murat Çobanoğlu

Âşık Murat Çobanoğlu

Sevgili Âşık Murat Çobanoğlu hakkında aziz dostum gerçek araştırmacı Ali Kafkasyalı’nın dirayetle hazırladığı “Âşık Murat Çobanoğlu Hayatı, Sanatı, Eserleri” (İsteme adresi P.K. 88 25021 Erzurum) tanıtmakta geç kaldım.



Sevgili Âşık Murat Çobanoğlu hakkında aziz dostum gerçek araştırmacı Ali Kafkasyalı’nın dirayetle hazırladığı “Âşık Murat Çobanoğlu Hayatı, Sanatı, Eserleri” (İsteme adresi P.K. 88 25021 Erzurum) tanıtmakta geç kaldım. Çobanoğlu, Taşlıova, Reyhani ve İlhami’nin ses ve çehreleri, sazları, mertlikleri, imânlı sözleri, ne benim ne de onları dinleyen milyonların akıllarından çıkabilir. Bize onları tanıtan sevgili dost kardeş Feyzi Halıcı’nın bizi coşturan Âşık Törenleri ne güzeldi. Konya’ya birlikte koştuğumuz Gültekin Samanoğlu, Rıdvan Bülbül beylerin de hasretindeyim. Çobanoğlu bir destan yiğidi gibi şakıyıp dillere destan ettiği Kiziroğlu Mustafa Bey’i tam Köroğlu ağırlığında söylendi. İşte Sayın Doç. Dr. Rıdvan Canım’ın, adı geçen bu kitabı anlatan yazısından da parçalar alarak Çobanoğlu kitabını size salık veriyorum. Yarım yüzyıla yakın bir zamandır âşıklık geleneğini sürdüren, bir isimdir. Âşık Murat Çobanoğlu kitabını hazırlayan Doç. Kafkasyalı, önsözünde şunları söylüyor: “Asırların ötesinden aşıp gelen, Türk’ün asil sanat kaynaklarından birisi şüphesiz ki âşıklık geleneğidir. Söz, ses, müzik ve oyunun iç içe olduğu bu eşsiz sanat pınarı, ulu dağların bağrından sızan berrak gözeler gibi binlerce yıllık dolgun sanat mimarisine sahip Türk insanının sînesinden saz ve ses eşliğinde süzülüp akmaktadır. Bu sanat pınarından taslarını dolduran âşıklar, doldurdukları hayat suyunu, bu sanatı arzulayanlara sunmaktadır.” Eserin baş kısımlarında Murat Çobanoğlu’nun doğum yeri ve tarihi, adı, soyadı ve mahlâsı ile ilgili bilgiler veriliyor. Çocukluğu, okul yılları, bâde içip âşık olması, ilk başarıları, yetiştirdiği âşıklar ve onunla ilgili yazılar dikkat çekiyor. Çobanoğlu’nun Aşık Müdâmî, Aşık Nuri Çırâğı, Aşık Şeref Taşlıova, Aşık Yaşar Reyhânî, Aşık Rüstem Alyansoğlu, Aşık Mevlüt İhsânî, Aşık İlhâmî vs. ile olan ikili atışmaları da bu kitaptadır... Bilindiği gibi “atışma” bu gelenek içerisinde gerek âşıkların âşıklık gücünü, kudretini ve cevherini ortaya koyması bakımından önemlidir. Manzum taşlamanın “dogmaca” olan yanı, hemen o anda, hazırlıksız söylenmesidir. Bu “atışma”lar, dinleyicilerin çok sevdiği şiir bölümleridir. İşte bir örnek: Müdâmî: Çobanoğlu, eyle yoluna dikkat Sapa yerden gidip tozlanmayasın Burası Konya’dır ayağın denk al Kokuşup sonradan tozlanmayasın Çobanoğlu: Aşık Müdâmî, ben uyarım yola Sen kendin ağır tut, hızlanmayasın Posoflu hayrânın çok var mecliste Onlara güvenip yüzlenmeyesin Müdâmî: Boyun çok uzamış aklını bilmem Ağlatırsam gözün yaşını silmem Ham tosun harmanda doğru çekmez gem Müdam modulu’yla bizlenmeyesin Çobanoğlu: Çobanoğlu gönül kırmam yaparım Cenâb-ı Mevlâdır dâim siperim Yaşça büyüğümsün elin öperim Gel barışak dersem nazlanmayasın * * * Âşık Murat Çobanoğlu, klâsik halk kültür geleneğimizin önemli bir yanı olan saz eşliğinde halk hikâyeleri anlatma geleneğinin gerçek bir ustasıdır. Her geçen gün azalan bu gelenek, yeni gerçek âşıklarını beklemektedir. Kendisinden bahseden değerli çalışmanın bu bölümünde Çobanoğlu’nun sazı eşliğinde anlattığı, Saraç İbrahim, Hamit Han ile Melek Sultan, Ahmet İle Mehmet, Cünun ile Dertli Sultan hikâyelerini görüyoruz. Geleneğimiz için önemli bir belge sayılabilecek bu çalışmanın ortaya çıkmasını da Sayın Ali Kafkasyalı’nın “Âşık Murat Çobanoğlu”nu anlatan bu eserini teşekkür, sevinç ve heyecanla karşıladım. OKUYUCULARA NOT: Yazarımız Ahmet Kabaklı, bugün Bakü’de yapılacak Dede Korkut tören ve sempozyumlarına katılmak üzere (bir hafta için) Azerbaycan’a gidecektir. Dönüşte hayırlısıyla buluşmak ümidiyle...
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 95717
    % 0.87
  • 6.2756
    % -1.16
  • 7.3282
    % -1.05
  • 8.2437
    % -1.81
  • 242.804
    % -1.3
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT