BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Bahar yorgunluğuna teslim olmayın!

Bahar yorgunluğuna teslim olmayın!

Kışın soğuk ve güneşsiz ikliminden baharın ılık günlerine geçerken insan vücudunda da bazı değişiklikler meydana gelir. Hiç farkında bile olmadığımız bu değişiklikler birçok kişide halsizlik, yorgunluk, eklem ağrıları, uyku hali gibi ortak şikayetlere yol açıyor.



Kışın soğuk ve güneşsiz ikliminden baharın ılık günlerine geçerken insan vücudunda da bazı değişiklikler meydana gelir. Hiç farkında bile olmadığımız bu değişiklikler birçok kişide halsizlik, yorgunluk, eklem ağrıları, uyku hali gibi ortak şikayetlere yol açıyor. Genel olarak “Bahar yorgunluğu” diye adlandırılan bu sıkıntıları, biraz yaşantımıza dikkat ederek biraz da beslenme alışkanlıklarımızda değişiklikler yaparak atlatmak mümkün. İşin kötü tarafı “Bahar yorgunluğu” tedavi edilmezse “kronik yorgunluk sendromu”na dönüşebiliyor. Uzmanlar, “Bahar yorgunluğu”na bağlı olarak birçok kişide kalp ve romatizma şikayetlerinin de arttğını belirtiyorlar. Kalabalık şehirlerde yaşayanlar, baharın getirdiği bu olumsuz gelişmelerden daha fazla etkileniyor. Çünkü baharda havadaki elektrik yükü artıyor. Bu yük, pozitif ve negatif iyonlar vasıtasıyla insan vücuduna taşınıyor. Negatif iyonların artması yorgunluk, halsizlik ve gerginliklerin artmasına sebep oluyor. Bu elektrik yükü şehirlerde daha fazla olmaktadır. Hava kirliliği, sanayi atıkları ve trafik keşmekeşi, negatif elektrik yükünü arttırdığı için vücuttaki olumsuzlukları da tırmandırıyor. Gerginlik ve stres artıyor. Damarlarda büzülmelere yol açıyor. Bu büzülme midede olursa, ülser ve gastrit gibi rahatsızlıklar ortaya çıkabiliyor. Havadaki olumsuz gelişmeler vücuttaki su dengesini de bozar. Bahar yorgunluğundan fazla etkilenmemek için, B ve C vitaminlari ile potasyum başta olmak üzere daha çok vitamin ve mineral almak gerekir. Bildiğiniz gibi B ve C vitaminleri sebze ve meyvelerde, potasyum ise domates, patates ve kayısıda bol miktarda bulunmaktadır. Ayrıca her gün 2-3 litre kadar su için. Alkolden uzak durun. Uykunuza ve uyku düzeninize dikkat edin. Bahar yorgunluğunu çabuk atlatmanın en iyi yollarından biri de tatildir. Şehir hayatının stresinden ve bulunduğunuz ortamdan birkaç günlük uzaklaşmak çok faydalı olacaktır. Ayrıca bahar yorgunluğunun getirdiği halsizlikten kurtulmak için aşağıdaki reçetelerden de yararlanabilirsiniz. * 4 bardak suya 2 kahve kaşığı havlıcan ve 2 kahve kaşığı zencefil konur, kaynatılır. 1 çay bardağı doldurulur. Üzerine, 1 kahve kaşığı süzme bal ilave edilir. Karıştırılıp, içilir. Sonra da; 1 çorba kaşığı Antepfıstığı yenir. Günde iki kere tekrarlanır. * 1 kaseye; 4 su bardağı et suyu, 2 çorba kaşığı süzme bal ve 2 çorba kaşığı sirke konur. Tamamı bir kerede içilir. * Önce, 1 kahve fincanı dolusu badem yenir. Üzerine de 1 su bardağı şekerli inek sütü içilir. 1 çorba kaşığı turp tohumu, havanda iyice dövülür. Üzerine 1 çorba kaşığı toz şeker ilave edilir. Sabahleyin hepsi birden yenir. Bol bol vitamin ve su alın * Kronik yorgunluğun gerçek sebebini araştırın. Eğer problem iş yoğunluğu ise çalışma temposunu düşürün, monotonluk ise hayatı renklendirecek uğraşlar bulun. * Günde 2-3 litre su için. * En iyi ilaç tatildir. Birkaç günlüğüne kent dışına çıkın. * Baharda vücudun özellikle de B ve C vitaminleri ile potasyuma ihtiyacı olur. Bv e C vitaminleri sebze ve meyvelerde, potasyum ise domates, patates ve kayısıda bol miktarda bulunur. * Her sabah, aç karına en az beş dakika yürüyün, 10-15 dakika jimnastik yapın. * Uyku ritmine dikkat edin. Rahat bir uyku için yatağa girmeden önce stres faktörlerini kafanızdan uzaklaştırın. Bahar yorgunluğunun belirtileri Kronik yorgunluk sendromu halsizlik, kırıklık, boğaz ve baş ağrısıyla kendisini gösteriyor. Bu hastalığa yakalanan kişinin gözlerinde benekler diye tarif edilen siyah noktalar uçuşur, kişi devamlı bir baş ağrısından mustariptir. Eklem ağrılarından yakınan bu kişilerin iş hayatındaki konsantrasyonları da bozulur. Eklem ağrıları, ruhsal sıkıntılar yakalarını bir türlü bırakmaz. Depresyona yakalanmakla eş değer bu yakınmalar, mutsuzluk yorgunluğuyla kolkola da girebilir. Kivi Son yıllarda manav ve marketlerde satılmaya hatta Türkiye’de de yetiştirilmeye başlanan kivinin C vitamini deposu harika bir meyve olduğunu biliyor muydunuz? Ana yurdu Çin olan kivinin bir tanesinin sahip olduğu C vitamini bir insanın alması gereken günlük C vitamini ihtiyacından bile fazladır. Yani günde bir kivi yiyen insanın başka C vitamini almasına gerek kalmamaktadır. Amerika’da bu harika meyve üzerinde yapılan araştırmalar, kivinin birçok derdin devası olduğunu ortaya çıkardı. İşte bunlardan bazıları: * Kolesterol seviyesini düşürür. * Kan basıncını ayarlar, tansiyonu düşürür. * Kadınlarda göğüs kanserini önler. * Akciğer ve göğüs hastalıklarının tedavisinde çok faydalıdır. * Vücudun direncini artırır, bağışıklık sistemini kuvvetlendirir. * Kanı temizler. * Grip ve soğuk algınlığının çabuk atlatılmasını sağlar. * Karaciğeri çalıştırır, safra ifrazatını çoğaltır. Hastalıklar ve çareleri Meme üzerinde çıban Bazen memenin üzerinde, şişkinlik, kızartı, ağrı ve ateşle kendini belli eden içi irin dolu bir çıban (apse) görülür. Tedavinin ilk şartı; temizlik kaidelerine kesinlikle uymaktır. Ayrıca aşağıdaki reçeteler de uygulanabilir: * Bir kaba; 1 tane kara lahana yaprağı, 25 gram parçalanmış kâfûru ve 2 çorba kaşığı zeytinyağı konur. Hafif ateşte ısıtılır. Sonra, kabın içindeki karışım, yine kabın içindeki lahana yaprağının üzerine doldurulup, memenin üzerine konur. Temiz bir tülbentle sarılır. Bu işlem, 3 saat arayla tekrarlanır. * Bir kaba; 1 su bardağı süzme bal, 3 tane çiğ yumurtanın sadece sarısı ve 3 çorba kaşığı kepekli buğday unu konup, iyice karıştırılır. Sonra başka bir kapta, bir parça kuyruk yağı eritilir. Bu yağdan 5 çorba kaşığı alınıp, öteki kaptaki karışıma dökülür. Hafif ateşte karıştırılarak ısıtılır. Sonra, temiz bir tülbente boşaltılıp, çıbanın üstüne sarılır. Kalp yorgunluğu Çeşitli nedenlerle yorulan kalbi dinlendirmek ve ortaya çıkan şikayetleri gidermek için aşağıdaki reçeteler uygulanabilir: * 6 bardak sıcak suya; 1 tatlı kaşığı ıhlamur ve 1 tatlı kaşığı ufalanmış melisa konur. 10 dakika bekletildikten sonra süzülür. Yemek aralarındaki saatlerde ve yatmadan önce birer çay bardağı içilir. * 1 su bardağı sıcak suya; 1 kahve kaşığı ufalanmış ökseotu konur. 15 dakika bekletildikten sonra süzülüp, içilir. Yemek arası saatlerde uygulanır. * 4 bardak suya, 1 tutam (20 gram) kuşkonmaz konur. 10 dakika kaynatıldıktan sonra süzülür. Günde 3 kere, birer çorba kaşığı içilir. Ayrıca; elma, armut, çilek, kiraz, portakal, taze fasulye, lahana, marul, soğan, sarımsak yemek; günde 2 su bardağı nar suyu içmek ve düzenli bir hayat yaşamak tavsiye edilir.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT