BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Ticari araçlarda, kış lastiği için son 10 gün

Ticari araçlarda, kış lastiği için son 10 gün

Yolcu ve eşya taşımacılığında kullanılan ticari araçlara kış lastiği kullanma mecburiyeti önümüzdeki ay başlıyor. 1 Aralık-1 Nisan tarihleri arasında kış lastiği takmayanlara 500 lira para cezası kesilecek.



Ercan SEKİ Ticari araçlarda zorunlu kış lastiği uygulaması için geri sayım başladı. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nca hazırlanan “Araçların Yüklenmesine İlişkin Ölçü ve Usuller ile Tartı ve Boyut Ölçüm Toleransları Hakkında Yönetmelik” Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. 10 gün sonra karayollarında fiilen uygulanmaya başlanacak yönetmelik, Türkiye’de trafikte bulunan yaklaşık 17 milyon aracın 5 milyonunu doğrudan ilgilendiriyor. Yolcu ve yük taşımacılığında kullanılan ticari araçlar bu seneden itibaren her yıl 1 Aralık ile 1 Nisan tarihleri arasında kış lastiği kullanmak zorunda. Bu kurala uymayan ticari araçların işletmecilerine 500 lira para cezası uygulanacak. Kış lastiği kullanım süresi, hava şartlarına bağlı olarak Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nca 1ay ileri veya geri alınabilecek. Uzun sözün kısası, Türkiye’de artık her ticari aracın 4 değil, 8 lastiği olacak... Neden kış lastiği? Yapısında daha fazla doğal kauçuk barındıran özel bir hamura sahip kış lastikleri, hem yere sağlam basar hem de fren mesafesini azaltır... Kış lastiğini normal lastikten farklı kılan özellikler nelerdir? Yaz lastikleri sıcaklık +7 derecenin altına düşünce ıslak ve soğuk yolda yeterli kavrama sağlamaz. Kış lastikleri ise yapılarındaki doğal kauçuk sayesinde düşük ısılarda bile yumuşaklığını ve tutunma özelliğini korur. Özel deseni ile ilave çekiş sağlar. Kış lastiği sürücülere kaygan yolda nasıl bir avantaj sağlıyor? Yaz lastikleriyle 50 km/s hızla giden bir aracın fren mesafesi 44 metre iken, kış lastikleriyle bu mesafe 36 metreye kadar düşmektedir. Bu kısalan 8 metrelik fren mesafesi de yaklaşık iki binek araç boyuna denk gelmektedir. Lastiklerin 4’ünün de kış lastiği olarak değiştirilmesi şart mıdır? Sadece 2 lastiğinin kış lastiği olarak takılması durumunda aracın ani frenleme, viraj alma gibi manevralar sırasında kontrolü zorlaşır. Araç virajlarda önden veya arkadan kayma yapabilir. Bu sebeple kış lastikleri 4’lü set olarak kullanılmalıdır. Kış lastiği karlı havalarda tek başına yeterli midir? Zincir gerekmez mi ? Zincir kullanımı araçların lastik ve mekanik aksamına zarar verdiği için mümkün olan en kısa süre için kullanılmalıdır. Kış lastiği şehiriçi ve şehirlerarası yollarda karlı havada kesinlikle yeterlidir. Çok dik buzlu dağ yolları dışında zincire ihtiyaç duyulmaz. Yaz geldiğinde kış lastiği ile devam edilirse aracın performansı olumsuz etkilenir mi? Kış lastikleri yazın kullanılmamalıdır. Aksi takdirde; hızlı aşınma, artan yakıt tüketimi ve ses seviyesinde artış gibi sorunlarla beraber fren mesafesinin uzaması gibi sürüş güvenliğini tehdit edecek ölçüde performans problemleriyle de karşılaşılabilir. Kış Lastiği ile normal lastiğin satış fiyatı arasında ne kadar fark vardır? Aynı ebattaki kış lastiği ile yaz lastiği arasında 10-15 lira fiyat farkı bulunmaktadır. Bu da kış şartlarına uygun güvenli sürüş için geliştirilen lastiğin özel yapısından kaynaklanmaktadır. Karşılığında elde edilen güvenli sürüş rahatlığı ise tartışılmaz. Kış lastiği ile kar lastiği arasındaki fark nedir? Aslında kar lastiği diye bir tanım yoktur. Karda sürüşe göre tasarlanan lastik deseni sebebiyle kış lastiğine halk arasında kar lastiği de denilmektedir. Ayrıca bazı ülkelerde kış lastiğine ‘snow tyre’ dendiğinden Türkçeye de bu şekilde çevrilip kullanılmıştır. 4X4 araçlara mecbur değil ama güvenlik için gerekli Dişli arazi tipi lastiklere sahip olan SUV’lar, karda iyi kalkış yapıp yüksek süratlere çıkar. Fakat iş frenlemeye geldiğinde diğer araçlardan hiçbir farkı yoktur... Hiç şüphesiz 4 çeker araçlar 2 çekerlere göre daha iyi bir çekiş sistemine sahiptirler. SUV tipi araçlarda 4 tekere de kuvvet uygulandığından araç çamur, kar ve kum gibi zeminlerde patinaja düşmeden daha rahat kalkış yapar. Ancak iş frenlemeye geldiğinde diğer araçlardan hiç bir farkları yoktur. İşte tam bu noktada yine kış lastiği devreye giriyor. 4 çeker sistemiyle karda rahat kalkış yapan aracın durabilmesi için zemine sımsıkı yapışan lastiklere ihtiyacı vardır. Üstelik kış lastiği 4 çeker araçlarda diğerlerinden daha çok ön plana çıkıyor. 4 çeker sistemi sayesinde karlı veya buzlu zeminde rahat bir kalkış yapan araç, aynı sistemin avantajıyla kaymadan hızlanabiliyor. Sürücü farketmeden yol şartlarına göre yüksek sayılabilecek bir hıza anında ulaşabiliyor. Ancak durmak istediğinde zemini tam kavrayamayan yaz lastikleri fren mesafesini çok ciddi bir şekilde uzatıyor. Kontrolden çıkan veya dümdüz kızaklayan araç hızından dolayı daha ciddi kazalara sebep oluyor. Bir diğer önemli nokta da, çoğu SUV’da kullanılan arazi tipi lastiklerin karlı zeminde de kullanılacağı yönündeki inanış. Lastik ne kadar dişli desene sahip olsa da kış şartlarına uygun hamurdan üretilmediğinden, soğukta sertleşerek yine zemine tam tutunamıyor. Kış lastiği kullanın yazlıklar yeni kalsın Zorlu şartlara dayanıklı olan kış lastiği sayesinde özel depolarda kışlayan yaz lastiklerinin yıpranmasının da önüne geçiliyor Tüketicilerin kış lastiklerini ek bir maliyet olarak görmemesi gerektiğine dikkat çeken Türk Pirelli CEO’su Mete Ekin, “Yazın yaz, kışın da kış lastiği kullanmak ek bir maliyet kalemi değil lastiklerinizin kullanım ömrünü uzatan güvenlik bir uygulama olarak görülmeli” dedi. Kış lastiği zorunluluğunu getiren yönetmeliğe, sürücülerin güvenliğine verdikleri önem sebebiyle tam destek verdiklerini belirten Mete Ekin, TÜİK rakamlarına göre her yıl ıslak, karlı ve buzlu zeminde yaklaşık 16 bin kaza meydana geldiğini hatırlattı. Ekin, “+7 derecenin altındaki hava şartlarında kış lastiği kullanımı yol güvenliği açısından büyük önem taşımaktadır” dedi. Tüketicilerin kış lastiklerini ek bir maliyet olarak görmemesi gerektiğine dikkat çeken Mete Ekin, şöyle konuştu; “Ortalama bir lastiğin ömrünü 50 bin km olarak kabul edecek olursak ve tüketicinin yılda 25 bin km yol yaptığını farz edecek olursak bir takım lastik 2 yılda ömrünü tüketmiş oluyor. Yazın yaz, kışın kış lastiği kullanılmasıyla yaz lastikleri yılda 25 bin değil de 15 bin km yol yaptığını farz edersek yaz lastiğinin ömrü 3 seneye çıkmış oluyor. Dolayısıyla yazın yaz, kışın da kış lastiği kullanmak ek bir maliyet kalemi değil lastiklerinizin kullanım ömrünü uzatan bir uygulama olarak görülmeli...” Pirelli, 01 Kasım- 31 Aralık 2012 tarihleri arasında geçerli “4 adet Pirelli otomobil, SUV (4x4) ya da hafif ticari araç kış lastiği satın alanlara KDV Pirelli’den” kampanyası başlattı. World’e özel 3 ay erteleme imkânının yanı sıra 8 taksit fırsatı da sunan kampanyada “Pirelli Yola Devam” üyeliği ve “Tyrelife” lastik sigortası da avantajlar arasında yer alıyor. Ayrıca yaz lastikleri için özel depolama alanlarında zarar görmeyecek şekilde saklama imkânı da sunuluyor. NE, NE ANLAMA GELİYOR? 1- Yoğun kar sembolü 2- Çamur ve kar sembolü 3- Kullanıldığı aracın cinsi (P, otomobil) 4- Nominal kesit genişliği (lastiğin dıştan dışa yanaklar arasındaki bölümün milimetre cinsinden uzunluğu 5- Kesit Oranı (kesit yüksekliğinin, kesit genişliğine oranı) 6- Radyal lastik 7- Jant çapı 8- Yük endeksi 9- Hız sembolü (Lastiğin taşıyabileceği maksimum yükle yapabileceği en yüksek hız limiti) Satın almadan mutlaka sembolleri kontrol edin Sadece kış için bütün lastikleri almadan önce üzerindeki sembol ve kısa açıklamalara dikkat etmek gerekiyor. Kış lastiklerinin çoğunda, RMA ve ASTM gibi bazı kurumların şartlarını sağladığına dair ‘yoğun kar sembolü’ bulunur. Lastikte bulunan M+S sembolü ise İngilizce Mud (çamur) ve Snow (kar) ifadelerini gösterir. Yani lastiğin hem kar hem de çamurda gidebileceğini yani dört mevsim olduğunu ifade eder. Denetimlerde görevliler bu gibi sembolleri teşhis ederek kontrollerini yaparlar. Kış lastiklerinde dikkat edilmesi gereken en önemli nokta hız serilerine uyumudur. Çünkü kış lastiklerinde hız serileri standart lastiklere oranla düşüktür. Otomobilin son sürati yüksek olsa bile lastiğin hız serisi aşılmamalıdır. Kış lastiklerinin kavrama ve yola tutunma özellikleri, sadece karda ve buzda değil, ısının 7 derecelere düşmesiyle devreye girmektedir. Isı 7 derece civarında seyrettiği zaman, normal yaz lastikleri sertleşmeye başlamakta ve dolayısıyla kaymaktadır. Kış lastiğinin kauçuk karışımı yuvarlanmaya başladığında standart lastikten daha çabuk ısınır, ayrıca havanın soğumasına rağmen yapısı büzüşmediği için daha gergin durur. Bu sayede desen aralıkları küçülmez, lastiğin tutunma kabiliyeti artar. GÜVENLİK ÖN PLANA ÇIKIYOR Yenibosna’da lastik bayiliği yapan Hasan Bayram, yürürlüğe giren yeni mevzuatla birlikte sürücülerin kış lastiği konusunda bilinçlenmeye başladığına dikkat çekiyor. Son günlerde kış lastiği satışlarının arttığını belirten Bayram, vatandaşın bilgilendikçe güvenliği ön planda tuttuğunu söyledi. Sökülen lastikler ücretsiz kışlıyor Kış lastiği satın aldığınızda, aracınızdan çıkan 4 lastiği “ne yapacağım, nereye koyacağım” diye endişelenmenize gerek yok. Çünkü lastik sektörü bu meseleyi çoktan aşmış. Kasım ayı gelip kış lastiği satın aldığınızda, çoğu bayi yazlık lastiklerinizi depoya kaldırıyor, nisan geldiğinde de, kış lastiklerinizi aynı şekilde muhafaza ediyor. Üstelik tek kuruş saklama ücreti almadan. İstanbul Yenibosna’da 20 yıldır tanınmış bir lastik firmasının bayiliğini yapan Hasan Bayram, yıllardır yüzlerce müşterisinin lastiklerini problemsiz şekilde depoladıklarını, firmanın deposunda yaz- kış binlerce lastiği ücretsiz olarak sakladıklarını söylüyor. Hasan Bayram kış lastiğinin sürücülere çok büyük kolaylıklar sağladığını da belirterek, “Kış lastiği kesinlikle bir lüks değildir. Karlı ve buzlu yollarda kış lastiğinin verdiği güven, parayla ölçülmez” diyor. Continental Türkiye Binek Lastikleri Satış Müdürü Mehmet Akay, yaz lastiklerinin soğuk yolda yeterli kavrama sağlamadığına dikkat çekti. YAZ LASTİKLERİ SOĞUK HAVALARDA PERFORMANSINI KAYBEDİYOR Elinizi çabuk tutun yağışları beklemeyin Yaz lastiklerinin düşük sıcaklıkta kavrama özelliğini kaybettiğine dikkat çeken Continental, kış lastiği takmak için kar yağışının beklenmemesi gerektiğini vurguladı Kış lastiği üretiminde 60. yılını kutlayan dünyanın en büyük lastik üreticilerinden Continental, kış lastiğinin Türkiye’de ticari araçlar için getirilen kış lastiği zorunluluğunu destekliyor. Kış lastiği kullanımının önemine dikkat çeken Continental Türkiye Binek Lastikleri Satış Müdürü Mehmet Akay, kışın güvenli sürüş için sürücülere önemli ipuçları verdi. Dünya genelinde trafik kazalarının sebepleri arasında yağmur, kar ve buzlanmanın üst sıralarda olduğunun altını çizen Mehmet Akay, yaz lastiklerinin yere temas eden yüzeyinin 7 dereceden itibaren sertleştiğini, bu sebeple ıslak ve soğuk yolda yeterli kavrama sağlamadığına dikkat çekiyor. Akay, kış lastiklerinin ise yapılarındaki doğal kauçuk payları sayesinde düşük sıcaklıklarda bile esnekleşip tutuşlarının arttığını ifade ediyor. Bu sebeple sürücülerin lastik değiştirmek için kar yağmasını beklememesi gerektiğini ifade eden Akay, yaz lastiklerinin yağış olmasa bile soğuk yüzünden performanslarını kaybettiğine dikkat çekti. Akay, “Araç sahiplerinin ortalama olarak 2.5-3 senede bir lastik değiştirdiklerinden yola çıkarsak; 6 senede toplamda iki takım lastik kullanılıyor. Kış döneminde araçlarına kış lastiği takmaları durumunda, sürücüler için herhangi bir değişiklik yaşanmayacaktır” dedi. “KDV’si Bizden 12 Taksit” kampanyası başlatan Continental, 1 Kasım-31 Aralık 2012 tarihleri arasında Bonus üyesi Continental yetkili satıcılarında 12 taksit imkânı sunarken, KDV’yi de kendisi karşılıyor. “Kış lastiği kanunu ile sürücü ve sürüş güvenliğinin en üst düzeye çıkması sağlanırken, yolların temizlenmesi ve aşınması gibi birçok maliyet kalemi de hafifleyecek” diyen Akay, kış şartlarının sürüş sırasında boşa harcamaya sebep olduğu akaryakıtı da azaltacağını ve böylece çevre kirliliği gibi olumsuzlukların da önüne geçileceğini ifade etti. Çözümü firmalar sunuyor Çoğu tüketici kış lastiklerini aracına taktırdığında yazlıkları nerede muhafaza edeceği konusunda endişe ediyor. Ancak bir çok ülkede olduğu gibi Türkiye’de de yıllardır bu problemi lastik firmaları çözüyor. Bayiler lastikleri kendisinden alan müşterinin yaz lastiklerini uygun depolama yöntemleriyle muhafaza ediyorlar. Yaz döneminde kış lastikleri gerekli bütün şartlar sağlanarak depolanmakta, kış lastiklerine geçiş zamanı geldiğinde de sökme takma işlemi gerçekleştikten sonra aynı şartlarda bu sefer kış lastikleri muhafaza edilmektedir. Ancak kendiniz depolamak isterseniz de, lastikler jantları ile birlikte saklanacaksa üst üste yatık şekilde konabilir. Eğer jantsız depolanacaklarsa dik bir şekilde ve yan yana konumlandırılmalıdırlar. Burda amaç lastiğin deformasyonunu engellemektir. Ayrıca depolanacak lastikler mümkünse ışık almayan, kuru ve ılık bir ortamda, yere temas etmeden saklanılmalıdır. BAŞKAN KADİR TOPBAŞ: Ayakkabı gibi lastiğimizi de değiştirmeliyiz İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı: Kışın yazlık ayakkabıyla nasıl gezemiyorsak, zamanı geldiğinde aracımızın da lastiklerini değiştirmeliyiz Önümüzdeki ayın başında uygulanmaya başlanacak zorunlu kış lastiği yönetmeliğine en çok sevinenlerden biri de İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş oldu. Yeni uygulama sayesinde yollara zarar veren zincirler yerine, daha güvenli sürüş imkânı veren kış lastiklerinin kullanılacağını belirten Kadir Topbaş, “Kış lastiğinin, zincire göre daha medeni bir yaklaşım” olduğuna dikkat çekti. Zincirsiz trafiği çıkan araçların kış aylarında İstanbul trafiğinde büyük aksamalara yol açtığını hatırlatan Başkan Topbaş, “Yaz ayakkabısı ile kışın nasıl dolaşılamıyorsa, kış gelince de aracımızın lastiklerini değiştirmeliyiz” dedi. Öte yandan, kış lastiği konusunda en çok cevap aranılan sorulardan biri de zincir bulundurma mecburiyeti. Karayolu Trafik Kanunu ve Yönetmeliği’ne göre, karlı ve buzlu yollarda araçlarda zincir bulundurulması zorunlu. Aşırı buzlu zeminlerde, çok dik iniş ve çıkışlarda, kış lastiği bulunan araçlara bile zincir takılabilecek.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 107202
    % 0.35
  • 3.5161
    % -0.05
  • 4.128
    % -0.07
  • 4.518
    % -0.41
  • 145.919
    % -0.07
 
 
 
 
 
KAPAT