BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı ve Meclis

Seçim sonuçlarını görmek için tıklayın.
Anasayfa > Haber > Çay meclisi ilim meclisi

Çay meclisi ilim meclisi

Gönül adamları çaya çok önem verirler, çayla muhabbetleri koyulaştırır, ilmin derinliklerine dalarlar...



Ramazan Günlüğü 16 RAMAZAN 1432 Oruçlu olan kimse, hurma ile iftar etsin! Çünkü hurma bereketlidir. > Abdülhakim Arvas “Meclis-i erbâb-ı dil, bir lâhza sensiz kalmasın, Hürmetin inkâr eden, dünyâda hürmet bulmasın.” Bu beyti Ahmed Mekki Efendi hazretleri bir dost meclisinde söyler. Dostları, ‘Bu beyt kimin için söylenmiş acaba’ diye sorarlar. Ahmed Mekki Efendi gülümseyerek: “Hiç kimse, çay için söylenmiş” der!.. Gönül adamları çaya çok önem verirler, çayla muhabbetleri koyulaştırır, ilmin derinliklerine dalarlar. Seyyid Fehim Arvasi hazretlerine hocası Seyyid Taha-i Hakkari hazretlerinden yadigâr kalan iki kulplu semaver bunun en güzel misalidir. Arvas Köyü’nde hâlâ bu semaverle misafirlere ikram yapılmaktadır. HAZMA ÇOK İYİ GELİR Osmanlı’da 1872’de yayınlanan ilk çay risalesi olan Şifâü’l-Fuad Havas-sı Biberiye’de çayın hazmı kolaylaştırdığı, kuluncu iyileştirdiği ve kanı da temizlediği yazar. Mehmet İzzet Bey’in çay risalesinde ise bu bilgilere ek olarak kalbi, beyni, mideyi ve ciğerleri kuvvetlendirdiği, koleraya karşı bir ilaç olduğu, nefes darlığı olanlara ise çok iyi geldiği kaydedilir. Velhasıl çay, ölüm dışında her derde deva olur. İlk çay biraz keyif, biraz da tıbbi sebeplerle içilir, zihni uyanık tutar, bin bir derde deva olur. Önce Çinliler ve Japonlar, kendi dini ritüellerine has bir çay içme geleneğini geliştirir, buna derin bir anlam yükler. Avrupa’da 17. Yüzyıldan bu yana bir keyif maddesi olarak bilinen çay, 19. Yüzyılda tüm Kuzey Denizi civarında bir halk içeceği haline gelir. HER BÖLGENİN TERCİHİ BAŞKA Memleketimizde çay içme tarzları ise yörelere göre değişir. Mesela, Doğu Anadolu’daki illerde çay, açık renkli, kaşıksız gelir ve kıtlama denen özel bir yöntemle içilir. Kars ve Erzurum yöresinde tercih edilen kıtlama şeker, dil altına konur ve çay içildikçe erir ve tat verir. Eğer misafirseniz, siz yeter demedikçe çay sürekli tazelenir. Güneydoğu’da genelde kaçak çay içilir. Rengi koyu, tadı daha acıdır. Bardaklar da diğer bölgelere göre biraz daha büyük olur. Hangi biçimde içerse içsin Türklerin ortak tutkusu ise cam bardaktır. İçenler, çayın rengini görmek, sıcaklığını hissetmek ve kaşığın cama vurduğunda çıkardığı sesi duymak ister. GÜZEL, PÜRÜZSÜZ BİR CİLT İÇİN... Çay sadece demlenip içilmesinin dışında yağı bile çıkarılır, turşusu kurulur, çorbası yapılır. Bundan 200 sene evvel Çinliler, çay yapraklarını kurutup, demler, öğütür ve sabununu yapmayı başarır. Faydasının deride hemen hissedilmesi çok kısa zamanda yayılmasına sebep olur. Bu sabun Uzak Doğu’da özellikle gözaltı morlukları ve yorgun gözler için kullanılmaktadır. Cilt sarkmasına, romatizmaya, cilt kaşıntılarına iyi gelmekte, bedeni rahatlatma özelliğine sahiptir. ÇAYDAN SABUN BİLE YAPTILAR Çay çok işe yarar, yağı çıkarılır, turşusu kurulur, çorbası yapılır... Dahası, demlenip, öğütülür ve sabun olarak kullanılır. Çin’de ramazan iklimi Ramazan-ı şerif, Türkiye’den 10 bin kilometre uzaklıktaki Çin’de kendine has iklimiyle yaşanıyor. 200 bin Müslümanın yaşadığı başkent Pekin’deki Niujie Camisi de bu sevincin yaşandığı yerlerden birisi. Çin mimarisiyle yapılmış bu tarihî cami, her akşam teravih namazı kılmak için gelen Çinli Müslümanlarla dolup taşıyor. Cami, gündüzleri Kur’an-ı kerim öğrenmeye gelen çocuklarla dolu. Akşama doğru avluda bir hareketlilik gözleniyor. İftar hazırlıklarına başlayan Pekinli Müslümanlar, Çin usulü yemeklerini avluda açtıkları sofraya dizip iftar saatini bekliyor. 1.3 milyarlık nüfuslu Çin’de resmi rakamlara göre 20, değişik kaynaklara göre ise 100 milyona yakın Müslüman yaşıyor. Her güne bir dua Salevat-ı şerife okumanın fazileti Resulullah sallallahü aleyhi ve sellemin ismini işitenin ömründe bir defa salevat getirmesi farz, okuyunca, yazınca, söyleyince, işitince ilkinde söylemek vacip, tekrarında müstehaptır. Namazların sonunda okunan salli barikler salevattır. Peygamber efendimize salevat getirmek için “Allahümme salli ala Muhammed ve ala ali Muhammed” demek kâfidir. Namazda okuduğumuz, Salli barikleri okumak daha sevabdır Peygamberimiz buyurdu ki, “Her kim günde yüz defa salevât-ı şerife okursa, kıyâmet gününde güneşin sıcaklığından kurtulup, Arş’ın gölgesi altında benimle berâberdir. Ve her kim benim için bir salevât-ı şerife getirirse, rahmet melekleri onun günahlarının affolması için duâ ve istiğfar ederler.” Resûlullah Efendimizi rüyada görmek için... Rüyasında Peygamber Efendimizi görmek isteyen, ona çok salevât getirmeli ve şu duâyı çok okumalıdır: “Allahümme rabbel beledil-harâm veş-şehril harâmi vel-hılli verrükni vel-harâmı ver-rükni vel-makam ikra’ alâ rûhi Muhammedin minesselâm.” Ebû Hüreyre hazretleri, Resûlullah’tan bildirir, “Cuma gecesi iki rekat namaz kılıp, her rekatında bir Fâtihadan sonra bir Âyete’l-kürsî, on beş İhlâs okuyup selâm verdikten sonra bana bin salevât okuyan, öbür Cumaya varmadan beni rüyada görür” buyurdu. MENKIBELER Otuz yıl boyunca soğumayan ekmek Ebu Said Ebu’l Hayr Hazretleri, henüz küçükken babası onu almış cuma namazına götürmekte idi. Yolda zamanın manevi reisi Şeyh Ebü’l Kasım Bişr Hazretlerine rastladılar. Ebü’l-Kâsım onları görünce, Ebü’l-Hayr Muhammed’e; “Bu çocuk kimindir?” diye sordu. “Bizimdir.” cevabını verdi. Bunun üzerine gözleri dalan Ebü’l-Kâsım; “Evliyâlık makamının boş kalacağını, bu dervişlerin, talebelerin bizden sonra zayi olacaklarını görürken bu dünyadan gönül huzuru ile nasıl ayrılabilirim. Şimdi bu çocuğu görünce gönlüm rahatladı. Zira velilik makamı buna nasip olacak. Namazdan çıkınca, çocuğu bizim yanımıza getir” dedi. Namazdan çıkınca Ebü’l-Kâsım Bişr’in yanına gittiler. O büyük zât Ebû Saîd’in babasına; “Ebû Saîd’i tutuver. Şu yüksekçe yerde ekmek vardır. Onu uzanıp alsın” dedi. Babası kaldırınca, Ebû Saîd oradan ekmeği aldı. Ekmek arpadan olup, sıcaktı. Sıcaklığını elinde hissediyordu. Ebü’l-Kâsım ekmeği alıp, yarısını Ebû Saîd’e verdi ve; “Ye!” dedi. Yarısını da kendisi yedi. Bunun üzerine babası; “Efendim bu ekmekten bana vermeyişinizin hikmeti nedir?” diye sordu. Ebü’l-Kâsım Bişr; “Ey Ebü’l-Hayr! O ekmeği otuz sene önce oraya koymuştum. Bize, ‘İnsanların mânen ihyası, irşadları, doğru yolu bulmaları bu ekmeğin elinde sıcak olduğu kimse ile olacaktır’ diye bildirildi. Müjdelenen kimse senin bu çocuğundur” buyurdu. SEYYAHLARIN KALEMiNDEN OSMANLI DİYARINDA ZABITAYA İŞ DÜŞMEZ “Kur’an, daima kardeşçe geçinilmesini tavsiye etmekle, az yemeğe kanaat düsturunu koymakla, şarap vesair müskirat gibi insanı baştan çıkaran içkileri ve her türlü oyunları menetmektedir. İşte bundan dolayı İstanbul’un en hareketli sokaklarıyla en hareketli mahalleri gündüz az gürültülü olur ve güneş battıktan sonra da derin bir ıssızlık içinde kalır. Müslüman bir Türk’ün diğer bir Müslüman Türk’e hiddetle baktığı nadir görülür; fakat küfrettiği, yakasına yapıştığı, dayak attığı hiç görülmez. Avrupa’nın bazı payitahtlarında çok büyük polis kuvvetleri bulunduğu halde cinayetleri önleyip canileri yakalamaya kâfi gelmemesine mukabil, İstanbul’da polisin hemen hiçbir işi yok gibidir.” A. Bayer (Neuf annees a Constantinople-1836) Yozgat Böreği Yapılışı: Ispanağı temizleyip, yıkadıktan sonra, su koymadan, kısık ateşte haşlayın. Haşladığınız ıspanağı hafifçe ezin. Bu arada bir tavaya yağ alın. Soğanı yemeklik doğrayın. Yağla beraber kavurun. Domatesi rendeleyerek ilave edin. Pastırmayı küçük küçük doğrayarak tavaya alın. En son olarak da ıspanağı ve çiğ olarak malzemeye karıştıracağınız yumurtayı ve karabiberi ekleyin. Yufkaların her birini dörde bölerek içine hazırladığınız içten koyun. Dilediğiniz şekilde sarın (muska ya da paçanga böreği gibi olabilir). En son olarak kızgın yağa atın ve altın sarısı renk alana dek kızartın. > Yarım kg ıspanak > 1 baş kuru soğan > 100 gram pastırma > 1 adet domates > 1 çorba kaşığı yağ > 1 adet yumurta > Yarım kg yufka > Mantar Çorbası, Yozgat Böreği, Kaşarlı Köfte, Çoban Salata, Kadayıf
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 93419
    % 0.79
  • 6.4985
    % -7.15
  • 7.3766
    % -7.49
  • 8.2807
    % -5.59
  • 250.05
    % -5.17
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT