Hali hazırda gayrimenkul cennetine dönen Türkiye'de sektör son yıllarda kentsel dönüşümle ivme kazandı.


Daire ve iş yeri satış bedelleri üzerinden komisyon alarak para kazanan gayrimenkul danışmanlığı şirketleri, yabancıların konut edinmesinin önünü açan Mütekabiliyet Yasası'nın ardından cirolarını artırmaya başlarken, klasik tarzda iş yapan emlakçılar bu gelişimi yakalayamadı.


Büyük şirketler bu konuda "Karşımızda kurumsal bir Türk firması göremiyoruz" derken, yabancı sermayeli franchise veren gayrimenkul danışmanlığı firmaları büyük firmaların ihtiyacına cevap veriyor.


Konuyla ilgili AA muhabirinin sorularını cevaplayan İstanbul Emlak Komisyoncuları ve Danışmanları Odası Başkanı Nizameddin Aşa, Türk zincir emlak modelini geliştirmeye çalıştıklarını, büyük taahhüt firmalarının yerli emlakçıyı ciddiye almadığını söyledi.


"Bu yıl için 473 milyar liralık bütçe söz konusu"


Türk zincir emlakçılığının gelişmesi ile yurt dışına giden paraların kesileceğini vurgulayan Aşa, ayrıca dünyada çok önemli olan bilgi transferlerinin mümkün mertebe bakir kalacağını, böylece herkesin piyasaları ezbere bilerek politikalar geliştiremeyeceğini kaydetti.


Gayrimenkul uzmanlarının değerlendirmelerine göre emlak piyasasında her yıl Türkiye bütçesi kadar işlem hacmi gerçekleştiği bilgisini veren Aşa, "Bu yıl için 473 milyar liralık bütçe söz konusu. Bunun ortalama yüzde 80'i, yani yaklaşık 378 milyar lirasını,  2. el gayrimenkuller oluşturuyor. Gayrimenkul pazarında Türkiye'de özellikle markalı konut projeleri ve yüksek bedelli satışlar kurumsal emlak şirketleri tarafından gerçekleştiriliyor. Bu firmalar içinde de yabancı menşeli emlak ofisleri ön planda" ifadelerini kullandı. 


"Devlet emlaktaki vergi muammasının farkına varmalı"


City44 Gayrimenkul Danışmanlığı Kurucusu Hamza Yılmaz ise devlet otoritesinin emlaktaki vergi muammasının farkına varıp stratejik yasal düzenlemeler yapması halinde Türk emlak şirketlerinin Türkiye'nin lokomotif sektörünün kazancını ülke içinde tutacağını söyledi.


Yasa güvencesi sağlayarak kurumsallaşmayı henüz başaramayan Türk emlakçılarının devlerle adil olmayan şartlarda rekabet ettiğine dikkati çeken Yılmaz, "Büyük projelerin satışını açık ara yabancı şirketler gerçekleştiriyor.Yüksek bayi sayılarının sebebini de  tabi ki yabancı yatırım ve sermaye gücüne bağlıyoruz. Türk gayrimenkul danışmanlığı sektöründe böyle büyük bir boşluk varken, yabancı yatırımı arkasına alan markalar büyük reklam ve tanıtım harcamalarıyla hızla bayileşebiliyorlar" dedi.