İstanbul’da Halkalı-Gebze arasında bulunan eski banliyö hatları bu yıl sonunda ulaşıma açılıyor. 2013 yılından bu yana süren ve 77 kilometrelik hattın yapımını içeren çalışmaların yüzde 90’ı tamamlandı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan projenin bu yılın sonunda İstanbullulara hizmet vermeye başlayacağını açıklamıştı. Proje tamamlandığında günde 1 milyon yolcunun taşınması planlanan hattın Marmarayla entegrasyonu sağlandığında Gebze’den Halkalı’ya 105 dakikada seyahat edilebilecek.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan’ın bu yılın sonunda hizmete açılacağını duyurduğu hatta istasyon çalışmalarının tamamlanmasının ardından testlere başlanacak.. Bu çalışmaların da tamamlanmasının ardından proje yıl sonunda halkın kullanımına açılacak. Tren hatlarının tamamlanması ve Marmaray projesi ile entegrasyonu sağlandığında 43 İstasyonun bulunacağı Gebze’den Halkalı’ya 105 dakikada seyahat edilebilecek. Hatta Bakırköy’den Bostancı’ya 37 dakika, Söğütlüçeşme-Yenikapı’nın seyahat süresi ise 12 dakika olacak. Hatta günde 1 milyon yolcunun taşınması planlanıyor.

Londra’ya kesintisiz hat fırsatı

Gebze, Pendik, Maltepe, Bostancı, Söğütlüçeşme, Haydarpaşa, Bakırköy ve Halkalı istasyonlarında yüksek hızlı tren durabilecek. Bu da yük trenlerinin ise Pendik’ten Londra’ya kadar kesintisiz demir yolu hattı ile bağlanmayı mümkün kılıyor. Bir başka deyişle, Çin’den kalkan bir tren, yılbaşından itibaren Marmaray’ı kullanarak Londra’ya kadar yük taşıyabilecek. Gece saatlerinde boğaz geçişi kullanılarak hızlı yük taşıması mümkün olacak. Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün demir yolu hattı tamamlandığında, Asya ile Avrupa arasındaki demir yolu taşımacılığı kesintisiz hâle gelebilecek.

Bütün metro hatlarıyla da bağlantılı

Hattın tamamı işletmeye açıldığında Yenikapı-Halkalı, İkitelli-Ataköy, Bakırköy-Başakşehir, Yenikapı-Atatürk Havalimanı, Yenikapı-Kirazlı, Yenikapı-Hacıosman metro hatlarıyla bağlantı sağlanacak. Aynı tamanda Kabataş-Bağcılar tramvay hattı ve deniz yolları, Anadolu yakasında da Kadıköy-Tuzla, Üsküdar-Çekmeköy, Göztepe-Ümraniye, Bostancı-Dudullu, Pendik-Sabiha Gökçen Havalimanı ve Kadıköy-Tuzla metro hattı ile entegrasyon sağlanacak.

49 yıllık hatta 5 yıllık çalışma

Haydarpaşa-Gebze arasında bulunan ve 29 Mayıs 1969’dan bu yana hizmet veren hat, 19 Haziran 2013’te yapılan son seferin ardından kapatılmıştı. Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren projesi ve Marmaray’la entegre olarak çalışması planlanan hattaki yenilenme çalışmaları nedeniyle, raylar sökülmüş, pek çoğu tarihi eser statüsünde bulunan istasyonların da yenilenmesine karar verilmişti. Yapım süresi 24 ay olarak planlanan yenileme çalışmalarının 2015 yılı Haziran ayında sonuçlandırılması hedeflenmişti. Ancak aradan geçen süre içinde yapımı üstlenen firma, maliyetlerdeki aşırı artışı gerekçe göstererek 2014 yılının Ekim ayında çalışmaları durdurmuştu. Problemlerin çözülmesinin ardından çalışmalar 2015 yılı içinde tekrar başlamıştı.