Motosiklet pazarı hızını kaybedecek

Düzenleyen:
Motosiklet  pazarı hızını kaybedecek

T-Otomobil Haberleri

Motosiklet pazarı 2001 krizinde yüzde 63’lük bir düşüş yaşamıştı.

Motosiklet pazarı 2001 krizinde yüzde 63’lük bir düşüş yaşamıştı. 2006’da Çin menşeli ürünlerle 390 bin adetlerle rekor kırınca yüzde 8’lik ÖTV 22’ye çıktı ve ardından 2008’de %51, 2009 krizinde ise yüzde 26 daralma yaşandı. Tekrar yüzde 8’e çekilen ÖTV pazara yeniden güçlendirdi ve artış yüzde 49’lara kadar çıktı. Yabancılar yüzünü tam Türkiye’ye çevirmeye başlamıştı ki, kur seviyelerindeki dengesizlik herkesin hevesini kaçırdı. TUİK verilerine göre motosiklet pazarı 2013’ten beri %3 ila %7 arasında sürekli bir düşüş trendi içinde. Son yıllarda rekor seviyeleri gören döviz, yabancı markaların maliyetlerini ciddi oranda etkiliyor. Örneğin 2016’da ortalarında 3,3TL seviyesindeki avro, bugün yüzde 25’lik artışla 4,1TL ve bu durum hâliyle maliyetleri direkt etkiliyor. 
Vergi sürprizi geldi
28 Temmuz da “İthalat Rejimi Kararına Ek” olarak yürürlüğe giren yeni kanunla Avrupa dışından ithal edilecek tüm motosikletlere %20, aksesuar ve çeşitli yedek parça grubuna %10 ile %20 arasında ek vergi getirildi. Konuyla ilgili ilk değerlendirme ise Türkiye’de pazar lideri Honda’dan geldi. 
Uluslararası markaların, yatırım için istikrarlı pazarları incelediğini belirten Honda Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Cem Özütok, mali politikaların sıklıkla değiştiği, sürekli kur riskinin bulunduğu ekonomilere ise soru işaretleri ile bakıldığını belirterek “Honda Türkiye olarak bizim ülke ekonomisine inancımız tam. 2015-16’da gelen satış birinciliği ve 2017’de ulaştığımız %21,5’lik pazar payı bir tesadüf değil.” Dedi
Sağlıklı bir motosiklet kültürü oluşturmak istiyoruz 
Öztürk söyle devam etti: Son vergi artışını doğrudan fiyatlarımıza yansıtmama kararı aldık. Bize tanınan ithalat süresini göz önünde bulundurarak elimizi taşın altına koyacağız ve fiyatlarda kademeli bir geçiş yapacağız. Fakat ek gümrük vergilerinin daralan pazarı daha aşağı çekeceği bir gerçektir. 2017’yi yüzde 10’luk daralma ile 130 bin seviyelerinde kapatacağımızı tahmin ediyoruz. Olumlu bir gelişme olmazsa pazar hacmi 2018’de 120 bin seviyelerinde kalabilir. 

MOTED, Ekonomi Bakanlığına gidecek 

Vergi artışını değerlendiren Motosiklet Endüstrisi Derneği “MOTED” Başkanı Bülent Kılıçer ise şu açıklamayı yaptı; “2013’ten beri bir daralma eğilimi var. Pazarın büyümesi, güven ve istikrar kazanması, uluslararası markaların yatırım kararlarında önemli. Bu süreçte, yürürlükte olan ve yeni getirilen ek vergiler, pazarda büyük bir gerilemeye sebep olacaktır. Diğer taraftan istihdam ve uzun dönemli yatırım kararlarının da olumsuz etkileneceğini düşünüyoruz. Yürürlüğe giren ek vergi, bisiklet ve elektrikli motosikletleri de kapsıyor. Pazarda en az yüzde 20’lik bir daralma bekliyoruz. Yerli üretimi teşvik ve istihdam amaçlı olduğunu düşündüğümüz yeni düzenleme 2005-2015 arasında uygulanan koruma önlemlerinde olduğu gibi, istihdamı ve üretimi artıracak bir katkı sağlayacağını düşünmüyoruz. Yerli üretim için hiç bir koruma yokmuş gibi izlenim oluştu ama yeni ek vergiyle arada yüzde 40 gibi bir ithalat vergisi oluştu. MOTED olarak beklentilerimizi başta Ekonomi Bakanlığı olmak üzere tüm yetkili mecralara yapacağımız detaylı analiz çalışmaları ile anlatacağız. Konuyla ilgili randevu talebimizi ve gerekli başvuruları yapmış bulunmaktayız’ dedi.

 

 

 

Düzenleyen:  - T-Otomobil
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...