Klasik araç sahiplerine en çok sorulan soru: Bu külüstürle niye uğraşıyorsunuz ki!

Klasik araç sahiplerine en çok sorulan soru: Bu külüstürle niye uğraşıyorsunuz ki!

YAŞAM Haberleri

Nostaljik bir otomobil sahibi olmak için yaklaşık 40-65 bin lira gerekiyor. Avrupa ve ABD'de özel plaka tahsis ediliyor.

HAZIRLAYAN: FATİH GÜRBÜZ
Televizyonlarımızda tek kanalın olduğu siyah beyazlı günleri, gösterilen Yeşilçam filmlerini belli bir yaşın üzerindeki kim hatırlamaz ki... Ve bu filmlerdeki Göksel Arsoylu, Ayhan Işıklı, Fatma Girikli, Filiz Akınlı, adını sayamayacağımız onlarca Yeşilçam yıldızının kullandığı klasik Amerikan otomobillerini unutmak mümkün mü? Nasıl da iç geçirirdik o dönemlerde ve ardından patlatırdık beylik lafımızı: "Şöyle bir otomobilim olsun, 100 bin lira borcum olsun." Bu beylik laf günümüzdeki gençlere "uçuk" gelebilir ama o zaman böyle bir arabaya sahip olmak normal bir vatandaş için ancak rüyalarda görülebilecek bir olaydı. Az bir zaman değil; 30-40 yıl öncesinden bahsediyoruz. Sokaklarında Anadol, Murat 124 dolaşan Türkiye'de böyle Amerikanvari arabaları gördüğümüzde parmağımızla gösterir, gelip geçişini hayranlıkla izlerdik. nbsp;
Günümüzün otomobillerine teknoloji olarak akıl sır erdirmek mümkün değil ama o klasik otomobillerdeki tadı bulabiliyor musunuz? İşte bu klasik otomobilleri Türkiye'de kendilerine dert ve hedef edinen bir grup var: İstanbul Klasik Otomobilciler Derneği (İKOD) Yönetim Kurulu Başkanı Serkan Okay ve onun gibi klasik otoseverler. Okay ile İKOD'un Yeşilçam kokan merkez binasında klasik otomobilleri konuştuk.
İNTERNET SİTESİNDE BULUŞTULAR
Derneğin kurucuları arasında yer alan Serkan Okay, bir belediyenin de basın iliş-kilerini yürütüyor. Klasik oto merakına gelince... nbsp;
Tüm sevgisini Yeşilçam'a borçlu olduğunu söylüyor. Lise yıllarından beri izlediği bol miktarda Türk filmlerinde görüp çok beğendiği bu arabaların izini sürmeye başlamış. Okul çıkışı sıkça gördüğü eski bir Amerikan otomobilinin aklını başından alması da tuzu biberi olmuş. Böylelikle liseden sonra ilk Vosvos'unu anneanne ve dedesinin de katkılarıyla almış. Ailesi onun bu sevgisine saygı duyup destek olsa da "Bu külüstürle ne uğraşıyorsun?" diyenler de olmuş. Derken etrafında kendisi gibi eski araç meraklılarının az olmadığını fark etmiş. Bundan 10 yıl önce ikod.org.tr adlı internet sitesiyle meraklıları tek platformda buluşturmaya başlamış. Hangi parça nerede bulunur, tamir kime yaptırılır gibi birçok konuda bilgi paylaşımında bulunuluyor site üzerinden. Gel zaman git zaman eski otomobil meraklılarının sayısı artar olmuş. Öyle ki sokaklarda gördükleri arabaların üstüne 'şu gün şurada buluşuyoruz' gibi notlar bırakmaya başlamışlar. İlk buluşmaya 50 araç sahibi gelmiş. Daha sonra araç sahiplerinin yanında, otomobili olmayıp eski modelleri sevenler de eklenince bu sayı katlanmış. 4 yıl önce dernek kurulmuş. Klasik otomobillerin İstanbul trafiğindeki 'dur-kalk'a adapte olması zor ve yakıt masrafı da fazla olduğundan garajdan ancak özel ve güneşli, güzel günlerde çıkarılıyor. Günlük olarak kullanıp işine ya da okuluna gidenler de yok değil. Şehirlerarası yol gidenler bile var. Üstelik konvoy halinde… Derneğin bir de yolda kalma durumuna karşı teknik aracı var, tahmin edebileceğiniz gibi o da klasik. nbsp;
"Artık eskİsİ kadar ucuz değil"
Serkan Okay, klasik otomobillerin kasko sigortasının yapılmadığı için mağdur olduklarını belirterek, "Bu araçlar bir dönemi temsil eder. Yönetmeliklerimizde klasik otomobil tanımına acilen yer verilmeli" diyor. Bundan 15-20 yıl önce 3-5 bin liraya mal olan klasik otomobillerin şimdi katbekat pahalı olduğunu vurgulayan Okay, şöyle devam ediyor: "Artık eski araç bulmak o kadar kolay değil. Hurda indirimleriyle elden çıkarılanlar, durumu daha da zorlaştırdı. Klasik oto tamircisi ustaların sayısı bir elin parmaklarını geçmiyor. Parçalar da nadir bulunduğundan bazen kaporta tamiri 5-14 ayı bulabiliyor. Arabayı komple restore edecekseniz ödeyeceğiniz miktar katlanıyor. Bir de bundan neredeyse yarım asır önce üretilen bu otomobillerin yakıt masrafları fazla. Kaba bir hesapla, bakım ve onarımı dâhil klasik bir otomobil sahibi olmak için yaklaşık 40-65 bin lirayı gözden çıkarmanız gerekiyor. nbsp;Klasik otomobillerin dünyada gördüğü itibarı Türkiye yollarında bulamıyoruz. Avrupa ve ABD'de özel plaka tahsis ediliyor. Henüz resmî bir tanımı olmadığı için son model otomobillerle aynı kefeye konuluyor 'yaşlı kurtlar'." nbsp;
Klasik araç sahiplerine en çok sorulan soru: Bu külüstürle niye uğraşıyorsunuz ki!
Amerikan araçları sağlam
İKOD Başkanı Serkan Okay, nbsp;neden genellikle Amerikan otomobillerinin tercih edildiğini şöyle açıklıyor: "Bu sorunun ce-vabı galiba sağlamlık, kalite ve zamanla aşınmayan bir yapıyı estetikle birleştiren Amerikan tarzında gizli. Her devirde ve nbsp;
her türlü şartta restorasyonu mümkün bu otomobillerin. Rock`n Roll devrinin çift renklere boyanmış ve bol nikelajlı panjurları... Kuyruklu arka çamurluklarını savuran, homurtulu sekiz silindirli motorlar... İnsanı âdeta baştan çıkarıyor. nbsp;
Klasik araç sahiplerine en çok sorulan soru: Bu külüstürle niye uğraşıyorsunuz ki!

3 KUŞAĞIN OTOMOBİLİ
Türk sinemasının usta ismi Sadri Alışık, otomobil ve hız tutkunuydu. 1957 model Chevrolet'sini Turist Ömer rollerinden kazandığı parayla almıştı. Alışık, arabası hakkında, "Tiyatroda oynarken bisiklet bile alamıyordum. Şimdi 160 kilometre hızla yürüyorum. Fena mı ediyorum?" demişti.?O araçla tam 3 nesil büyüdü. nbsp;


ÖZEL ETKİNLİKLER
Ustalar nbsp;
yaşatılıyor

Klasik otomobilleri günümüz şartlarında nbsp;muhafaza ederek geleceğe taşımak mis-yonuyla hareket eden derneğin 250'nin üstünde üyesi bulunuyor. Pek çok renkli aktiviteye imza atan İKOD, Çanakkale'de Şehitlikler ve Eskişehir'de ilk yerli otomobil Devrim ziyaretleri gibi etkinlikleri organize etti. Yeşilçam'a saygı konseptinde iki etkinlik düzenleyen dernek anma programı kapsamında; sanat yönetmeni Talat Doğanoğlu'nun birebir ölçüde yaptığı Hulusi Kentmen heykelini ünlü oyuncunun 1956 model aracının başında sergiledi. Bir diğer etkinlikte ise, Selvi Boylum Al Yazmalım filminde Türkan Şoray ve Kadir İnanır'ın üzerinde fotoğraf çektirdiği 1976 model BMC marka kamyonu filmin oyuncularıyla buluşturdu.
Klasik araç sahiplerine en çok sorulan soru: Bu külüstürle niye uğraşıyorsunuz ki!
"Yeşilçam kafe"
Klasik otomobil aksesuarları, torpidoları, maketleri, neon lambaları ve fotoğraflarıyla dekore edilen İKOD'un yeni merkezinin bir bölümü de nostaljik Yeşilçam temasıyla donatıldı ve kafe şeklinde tasarlandı. Özellikle 1960'lı ve 1970'li yıllarda Türk sinemasına büyük emek vermiş Türkan Şoray, Filiz Akın, Ediz Hun, Cüneyt Arkın, Göksel Arsoy, Tarık Akan gibi oyunculara ve film setlerine ait foto blokların duvarlara asıldığı kafede, lambalı radyo, çevirmeli telefon, duvar saati gibi döneme ait aksesuarlar da unutulmadı. Üyeler, derneğin yeni merkezine yarım asrı devirmiş Chevrolet, Buick, Ford, Cadillac, Oldsmobile marka otomobilleriyle katılacak.




UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...