BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > OTOMOBİL DÜNYASI

OTOMOBİL DÜNYASI

2010 yılında Avrupa’da satılan arabaların yüzde 50’si dizel olacak. Bu oran ABD’de sadece yüzde 3. Çünkü ABD’de benzin fiyatları Avrupa’ya oranla yüzde 50 daha ucuz...



Avrupa dizel kullanıyor 1980’li yıllarda dizel tosbağaları dondurucu soğuklarda çalıştırmak bir meseleydi. Saatlerce uğraşır sonuç alamazdınız. Sıcak yaz günlerinde bile kontak anahtarını ilk çevirdiğinizde çalışıp çalışmamakta tereddüt eder, motor öksürür aksırır ve belediye otobüsü gibi gürültü çıkarırdı. Bugünün dizelleri ise bambaşka. Eğer BMW 7 Serisi ya da Mercedes-Benz S-Class, veya Volkswagen Beetle Ford Focus kullandıysanız dizel teknolojisinin hangi noktalara geldiğini göreceksiniz. Avrupa’daki benzin fiyatlarının ABD’ye göre iki kat daha pahalı olması insanları dizel motor kullanmaya yöneltti. Avrupa’daki hükümetler de dizel motor kullanımını teşvik etmek için vergileri indirdi. Çünkü dizel motorlar daha az yakıt harcıyor böylece iklim değişikliğine yolaçan sera gazları ve karbondioksit oranı otomatikman düşüyor . Otomobil firmaları da bu talep karşısında teknolojik yatırımlara ağırlık verdi. Sonuç olarak bugün Avrupa’da satılan binem otomobillerin yüzde 35’i dizel. Önümüzdeki 10 yıl içinde uzmanlar dizel arabaların oranının yüzde 50’ye çıkacağını söylüyor. Kuzey Amerika’da bu oran yüzde 3. Amerika’da satılan tek dizel binek araba ise Volkswagen Golf TDI. Amerika’da dizel arabalara talep yok, çünkü benzin bedava denecek kadar ucuz ve hala fiyatı düşmeye devam ediyor. Yeni jenerasyon dizeller hantal değil bilakis yüksek tork ve hızlanma özelliğiyle spor arabaları bile kıskandıracak kadar atik. Dizel Motor 1892’de Rudolf Diesel tarafından özellikle ağır vasıtalar için geliştirildi. Dizel motorlar yakıtın silindire doğrudan püskürtülmesi esasına dayanıyor. Benzinli Motor ise ilk kez Daimler tarafından 1883’te Almanya’da dört silindirli araçlar için geliştirildi. Motor, benzinle havayı karıştırıyor ve ateşleme için silindirlere gönderiyordu. Bu otomobil tiryakilik yapacak Renault Safrane’ın tüm dünyada 700 bin satması üzerine Renault Vel Satis’i çıkardı. Safrane temel alınarak dizayn edilen yeni model Mercedes Class E, BMW 5 serisi ve Audi A6’nın özelliklerini bünyesinde toplamış. Barok stilde sert çizgileri ve agresif tavrıyla Renault severlerin gönlüne taht kuran Vel Satis’in toplam uzunluğu 4.86 metre. Sağlam bir yapısı alışkanlık yapacak derecede güzel çizgisi var. Özellikle arka koltuklar çok rahat. Saatte 235 kilometre yapan turbo dizel modelin fiyatı 32 bin euro. Megane Wagon Avrupa sınavında Bursa’da üretilip dünyaya ihraç edilecek Renault Megane Wagon, Amsterdam’da düzenlenen Otomobil ve Ticari Araçlar Fuarı’nda ilk kez Avrupa vitrine çıktı. Eylül ayında Türkiye’de satışa sunulan Megane Wagon, mart ayında Cenevre’de düzenlenecek Uluslararası Otomobil Fuarı’nın ardından Avrupa’da piyasaya çıkacak. Megane ailesinin en son üyesi Megane Wagon’un Türkiye’de üretimi için 100 milyon dolar yatırım yapıldı. Proje yaklaşık 20 ay gibi kısa bir sürede tamamlandı. Türkiye’de üretilecek Megane Wagon’un yüzde 90’ı Avrupa ülkelerine ihraç edilecek. Renault, 1999 yılı içinde 50 bin adetlik Megane Wagon modelinin ihracatından 600 milyon dolarlık gelir hedefliyor. Renault Megane modelinin Bursa’daki Oyak Renault fabrikalarında üretimine başlanması nedeniyle Eylül 1998 tarihinde bir tören yapılmıştı. Törene Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel ve Renault’nun Başkanı Louis Schweitzer katılmıştı. Citroen’le tarihe yolculuk Citroen, 2001 yılında elde ettiği başarılar kadar yaptığı yeniliklerle de adını tüm dünyaya bir kez daha duyurmayı başardı. 2001 yılında yeni şirket merkezini 1924 yılında kurulmuş olan eski maden işleme fabrikasının bulunduğu tarihsel alana taşıyan Citroen, tarihiyle olan bağlarını yeniledi. Citroen, 2001 yılında elde ettiği başarılara bir yenisini daha ekleyerek geçmişten bugüne üretilen Citroen modellerini topladığı bir müzeyi sevenlerine sundu. 2001 yılının Kasım ayında Fransa’nın Aulnay Sanayi bölgesinde Citroen Müzesini kurarak geçmiş ile bugün arasında bir köprü oluşturan Citroen’in Türkiye’deki temsilcisi Baylas Otomotiv. Seat’lar daha ekonomik Sportif ve çekici otomobilleriyle dikkat çeken İspanyol Seat, 2002 yılında ürün yelpazesindeki tüm benzinli motorları yeniledi. SEAT’ın Leon ve Toledo modellerinde bulunan 1.6 litrelik 8 valf 100 hp güç üreten motorlar gelişen teknoloji ile birlikte yerlerini 16 valf ve 105 hp güç üreten motorlara bıraktı. Artan 5 hp güce ve yükselen tork gücüne rağmen otomobillerin ortalama benzin tüketimi yaklaşık yüzde 10 azaldı. Audi satışları patladı AUDI Grubu, 2001 yılını satış ve üretim adetlerinde dünya çapında yükselen bir grafik ile kapattı. AUDI AG’nin Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Franz-Josef Paefgen, “1996 yılından bu yana Audi modellerinin satışları %50 oranında artmıştır” dedi. 2001 mali yılında Audi Grubu’nun gelirleri 22.0 Milyar Euro’ya ulaştı. Bir önceki yıla göre %11.1 oranında artışla, dünya çapında 726,134 adet Audi otomobil; buna ek olarak, 297 adet Lamborghini spor otomobil satıldı. Böylelikle, Italya - Autogerma’da satışa sunulan Volkswagen Grubu’nun diğer markalarıyla birlikte Audi Grubu toplamda 991,444 adetlik satış gerçekleştirilmiş oldu. Opel Vivaro, 2002’nin Van’ı Yeni Opel Vivaro ve kardeş-modeli Renault Trafic, “2002 Yılının Uluslararası Van’ı” ünvanını kazandı. Amsterdam ticarî araçlar fuarında 20 Avrupa ülkesinin uzman gazetecilerinden oluşan jüri, iki şirketin ortaklaşa geliştirdiği bu yeni vanlara 232 puan üzerinden 115 puan vererek az rastlanır bir zafere imza attı. Opel’in bir başka zaferi de, Yeni Combo’nun ikinciliği kazanması olmuştu. General Motors Avrupa Başkanı Michael J.Burns “Combo’nun ödülü, 3,5 metrik tonluk hafif ticarî araçlar sektöründe Opel’in piyasaya başarılı bir şekilde geri dönüşünü kutluyor. Burada, Vivaro ve Movano ile birlikte, en modern, kullanışlı ve ekonomik filolardan birine sahibiz.” şeklinde konuştu. Modern tasarımı, pratik işlevselliği, kullanışlılığı ve yüksek ekonomisi ile birlikte, servis-dostu yapısı, bir binek-otomobiline benzer yol-tutuşu, konfor ve güvenlik standartları, (1.2 metrik tona kadar römork yükü taşıyan) Opel Vivaro’nun zaferindeki en önemli faktörler. Geleceğin kamyonları Amsterdam’ki Ticari Araçlar Fuarı’nda yeni binyılın minibüs, panelvan, kamyonet, çekicileri ilk defa gün yüzüne çıktı. Otomobil dünyasını kasıp kavuran yeni binyıl çizgileri değişimin bu kadar yansımadığı düşünülen ticari araçlar dünyasını da etkisine aldı. Bu değişim Avrupa’nın ve Uzak Doğu’nun tüm üreticilerini harekete geçirdi. Ticari araçlarda yaşanan değişim sadece dış görünümle ilgili değil. İçinde bilgisayar kullanılabilen, yemek yenebilen, uyunabilen hatta kitap okunabilen kamyon kabinleri, çekici kabinleri aynı zamanda taşıdığı çevreci, ekonomik motorlarla insanları şaşırtıyor. Ticari Araçlar Fuarı, Uzak Doğu’dan ve Avrupa’dan üreticilerin değişimlerini yansıtıyor. Yeni binyılın minibüs, panelvanları, kamyonetleri, çekicileri Amsterdam’da ilk olarak gün yüzüne çıktı. İki yılda bir gerçekleşen fuarda bu yıl öne çıkan konuların başında üreticilerin artan çevre normlarına uygun motorlara verdiği önem geliyor. Türkiye için Euro 1 ve Euro 2 şartları konuşulurken tüm üretici firmalar kamyon ve çekicilerde Euro 3 şartlarını yerine getiren modeller sunuyor. Pratik bilgiler Günlük hayatta otomobilinizle karşılaşabileceğiniz sorunları aşmak çok zor değil. Otomobilinizdeki bazı arızaları, bir tamirciye ihtiyaç duymadan da kendiniz yapabilirsiniz. Akü bitince ne yapmalı? Otomobilinizin aküsü boşaldığında yapmanız gereken başka bir aracın aküsünden takviye alarak çalıştırmaktır. Ancak bu işlemi yaparken bazı kurallara dikkat etmeniz gerekiyor. ¥ Otomobili takviye yoluyla çalıştırabilmek için her iki akünün de; 12V geriliminde, aynı kapasitede (Ah/Ampersaat) olması gerekiyor. (Bu bilgi akünün üzerinde yazılıdır.) ¥ Takviye alacağınız araçla aracınızın temas etmediğinden emin olun. Araçların birbirine temas etmesi durumunda, takviye kablolarının artı uçları bağlanır bağlanmaz araçlar üzerinde elektrik akımı oluşur. Bu da tehlikelere sebep olabilir. ¥ Başka bir otomobilden takviye alındığında, iki aracında gereksiz lamba ve aksesuarlarını kapatmalısınız. ¥ Takviye kablosunun pozitif (+) ucunu (kırmızı) boş akünün pozitif (+) ucuna, diğer ucuysa takviye alınan aracın pozitif (+) ucuna bağlayın. Kablonun negatif (-) ucunu da (siyah) yükleme aküsünün negatif (-) ucuna bağlayın. Siyah kablonun negatif (-) ucunuysa hareket etmeyen metal bir parçaya veya silindir blokuna tutturun. Kabloyu boş akünün eksi (-) terminaline bağlamayın. Çünkü aküden kıvılcım meydana gelmesine neden olabilirsiniz. ¥ Bağlantıların tamamlanmasından sonra elektrik veren aracın aküsü zayıfsa, o aracın motorunu çalıştırın ve motoru çalışır durumda bırakın. ¥ Motor hemen çalışmadığında, boşalmış olan akünün cereyan alabilmesini sağlamak için birkaç dakika bekleyin ve tekrar deneyin. ¥ Daha sonra şarj edilen aracın motorunu da çalıştırın. Motor çalıştıktan sonra, şarj kablolarının bağlantılarını hemen çözmeyin. Motorun 5 dakika 2000 devirde çalışmasını sağlayın. ¥ Takviye kablosunu dikkatle çözün. Bu işlem sırasında önce negatif (-), sonra da pozitif (+) kablo uçlarını çıkarın. ¥ Akünüzün şarjının bitme nedenini bilmiyorsanız (ışıkların açık kalması haricinde) yetkili servisinize gidip şarj sistemini kontrol ettirin.
 
 
 
 
 
 
 
KAPAT