BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Bile bile ölüme gönderildiler!

Bile bile ölüme gönderildiler!

Uzay’dan atmosfere girerken havada parçalanarak yere düşen Columbia mekiğinin fırlatılırken arızalandığı, fakat NASA yetkililerinin bunu sakladığı iddia edildi. Suçlamalara cevap veren NASA sorumlusu Ron Dittemore, “Arızayı fark ettik, ama yapabileceğimiz hiçbir şey yoktu” dedi.



İSTANBUL- ABD’de yere inişe 16 dakika kala 63 bin metre irtifada parçalanan Columbia’daki problemin fırlatılırken belli olduğu ama bunun için hiçbir girişimin yapılmadığı iddia edildi. NASA uzmanlarına göre astronotlar 1 Şubat’ta Türkiye saatiyle 16.01’de değil uzaya fırlatıldıkları 15 Ocak tarihinde öldüler. ABD’de Columbia Uzay Mekiği’nin infilak etmesinin şoku sürerken, olayda ölen yedi astronotun kurtarılmasının mümkün olup olmayacağı yönünde tartışmalar alevlendi. Bu doğrultuda Amerikan ve Avrupa gazeteleri NASA uzmanlarına dayanarak Colummbia Uzay Mekiği’nin düşüş sebebiyle ilgili çok çarpıcı açıklamalara yer verdiler. Yapacak hiçbir şey yoktu! Los Angeles Times, Le Figaro ve La Republica gazetelerinin konuyla ilgili verdikleri haberlerde Uzay Mekiği Colombia’da meydana gelen problemin aslında fırlatılırken belli olduğunu yazdılar. Gazeteler sütunlarında facianın önceden tahmin edilmesine rağmen yapacak hiçbir şeyin olmadığı yönünda açıklamalara yer verdiler. Haberlerde yetkililerin “yedi astronotun 16 günlük uzay yolculuğu onların son yolculuğuydu. Tabii ki ölüm cezasına mahkum edildiklerini bilmiyorlardı.” şeklinde sözleri ise dikkat çekti. Cape Canaveral’den fırlatıldıktan 30 saniye sonra sol kanattaki ısı izolasyon sisteminde meydana gelen problemden, açıklamaları astronotların diri diri mezara gönderildiği yorumlarının yapılmasına neden oldu. “Arıza giderilemedi” NASA’nın uzay mekiği programının sorumlusu Ron Dittemore “yapabileceğimiz hiçbirşey yoktu” diyerek, uzay mekiğinin kalkışından sonra ortaya çıkan bir arızanın halledilmesinin imkân dahilinde olmadığını savundu. Uzmanlar uzay mekiğinde sorun çıkması halinde ilk dokuz dakikada mekiğin yeryüzüne geri dönmesinin mümkün olduğuna dikkat çekiyorlar. Bunun için de İspanya ve Fas’ta acil iniş alanları bulunuyor. Ayrıca uzay mekiğinin fırlatılmasından sonra bir mekikte problem yaşanması halinde astronotların paraşütlerle mekiği terketmesinin mümkün olduğu belirtildi. Uzmanlara göre bunun için mekiğin yeryüzüne yakın bir mesafede olması şarttı. Bu özel paraşütler 1986 yılında Challenger kazasının yaşanmasından sonra mekiğe yerleştirilmişti. Uzmanlar aynı görüşte Uzay mühendisi Mark Lewis Los Angeles Times gazetesine verdiği demeçte “Astronotlar mekiğin kalkışından hemen sonra mekikte bir sorun olduğunu bilselerdi uçuşu yarıda kesebilirlerdi” diyerek astronotların mekikteki sorundan haberdar edilmediğini vurguladı. Carnegie Melollon Üniversitesi’nden NASA uzmanı Jay Apt ise Columbia astronotlarının uluslararası uzay istasyonuna dönmesinin mümkün olmadığını söyledi. Apt, mekik yörüngesini değiştirmesi halinde yeryüzünden havalanırken daha fazla enerjiye ihtiyacı olduğunu belirtti. Başka mekik kurtarabilir miydi? Columbia’nın fırlatılırken problem yaşadığının bilinmesinin ardından başka bir mekik yardımıyla kurtarılması gündeme geldi. Fakat yeni bir mekiğin uzaya gönderilmesinin, haftalarca sürecek bir hazırlık gerektirdiği ve yardım mekiğinin çok hızlı biçimde hazırlanması durumunda bile Columbia’ya yetişemeyeceği düşüncesiyle bu girişimden vazgeçildi. Columbia’nın seramikleri kırılmış HOUSTON- ABD’nin Teksas eyaleti semalarında cumartesi günü atmosfere girerken yanarak parçalanan ve binbir parçaya dağılan uzay mekiği Columbia’nın düşüş sebebi üzerine varsayım giderek güçleniyor. Carnegie Mellon Üniversitesi Uçak Mühendisliği Öğretim Üyesi Prof. Dr. Paul Fischbeck’in 9 yıl önce mekiklerin muhtemel zaafları hakkındaki incelemesi, “fırlatılış anında zedelenen kanat altı seramik kaplamanın atmosfere girişte çok hızlı bir dizi sakatlığa yol açarak mekiği ve 7 kişilik astronot mürettebatını ölüme götürdüğü” savı üzerine yoğunlaşıyor. Columbia’nın fırlatılış anında “küçük kanat” zedelenmesinden felaketin meydana geldiği tahmin ediliyor. Bilimadamlarına göre, tüm mekiği kaplayan binlerce seramik levhanın biri el dokunuşuyla kırılabilecek narinlikte. Roket yakıt tankındaki süper soğuk hidrojen ve oksijenin, roketin dış yüzeyinde aşırı buzlanmasını önleyen poliüretan tecrit kaplamasından kopabilecek bir parça, kolaylıkla, karbon bileşiği de katılan mekiğin sıcaklık zırhı minik cam elyafı plakalarını rahatlıkla zedeleyebiliyor.
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT