BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > ‘Kıyak’ promosyon

‘Kıyak’ promosyon

İlaç firmaları tarafından doktorlara dağıtılan promosyon miktarının 1 milyar doları bulduğu, yurtdışı tatillerinin yanı sıra buzdolabı, TV ve ev eşyalarının bile promosyon olarak dağıtıldığı bildirildi.



İSTANBUL - Sağlık sektöründe doktorlara ilaç firmaları tarafından dağıtılan promosyon miktarının 1 milyar doları bulduğu bildirildi. Bir haftalık yurtdışı tatillerinin yanı sıra buzdolabı, TV, ev eşyaları, bilgisayarlar gibi çeşitli eşyaların da promosyon olarak dağıtıldığı uygulamalara sağlık sektöründen büyük eleştiriler geldi. Sağlık harcamalarının yüzde 40’ının ilaç piyasasına gittiğini belirten Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Farmakoloji, Klinik Farmakoloji Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Cankat Tolunay, kalem ve bloknot dışında doktorlara verilen promosyonların yasal olmadığını söyledi. Türkiye’de ilaç şirketlerinin yıllık cirosunun 4 milyar doları bulduğunu belirten Prof. Dr. Tolunay, ilaç firmalarının bu cironun ancak yüzde 3 oranında promosyon harcaması yapma haklarının bulunmasına rağmen piyasada 6 bin 500’ü bulan ilaç çeşidi için yürütülen keskin rekabetin promosyon bütçelerini çok yükseklere çektiği belirtildi. 6 bin 500 çeşit ilaç İlaç firmaları yıllık cirolarının sadece yüzde 3’ünü promosyon olarak gösterebiliyor. 200’e yakın yerli ve yabancı ilaç firmanın bulunduğu ülkemizde 6 bin 549 ilaç çeşidi var. Piyasada en büyük rekabet ise ağrı kesiciler ve kalp ilaçlarında yaşanıyor. Ardından kanser ve vitamin grubu geliyor. Ender gözlenen hastalıklara karşı ülkemizde satılan ilaçların büyük bir kısmı ise tek bir üretici tarafından piyasaya sunulduğundan fiyatı da aynı oranda yüksek oluyor. Bilgisayar bile var Hastalarına daha çok zaman ayırması gereken hekimler, mümessillerinin ilaç tanıtımlarını yeterince dinleyemeyince ortaya promosyon atağı çıkıyor. Hekimlere dağıtılan promosyonların eğitici ve ürünü hatırlatıcı olması gerekirken, mümessiller ilaçlarının daha çok reçete edilmesi için beyaz eşyadan tatile, dizüstü bilgisayardan çocukların eğitim masraflarına kadar daha bir çok kalem promosyon seçeneği sunuyor. Hal böyle olunca da hekim sağlık kuruluşundan önce kendisini düşünerek aynı etkiye sahip daha ucuz bir ilaç yerine promosyonlu ürünü yazmaya başlıyor. Etik bulmuyor ama alıyorlar Öte yandan, Koceli’de yapılan bir araştırma, hekimlerin yüzde 89’unun ilaç şirketlerinin verdikleri hediyeleri etik bulmadığı, ancak katılımcıların yüzde 78.6’sının hediyeleri aldığını ortaya çıkardı. AK Parti Balıkesir Milletvekili Op. Dr. Turan Çömez’in başkanlığını yürüttüğü beşeri tıbbi ürünlerin tanıtım taslağı kanunlaşırsa, firmalara ciddi cezaların gelmesi gündemde. İlaçların ruhsat almasından, piyasaya sunuluşuna ve doktorlara tanıtımına kadar Avrupa Birliği (AB) standartlarında hükümler getiren taslak promosyon soygununa engel olmayı amaçlıyor.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 108953
    % 0.33
  • 3.481
    % -0.38
  • 4.1079
    % -0.06
  • 4.4524
    % -0.64
  • 144.354
    % -0.02
 
 
 
 
 
KAPAT