BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Çocuğunuzun mışıl mışıl uyuması elinizde

Çocuğunuzun mışıl mışıl uyuması elinizde

Uykuya dalması için uzun süre yardımınıza ihtiyaç duyuyorsa, yatmamak için bahaneler buluyorsa, geceleri kalkıyorsa ve sizin de uyku düzeniniz bozuluyorsa hiç tasalanmayın. İşte tavsiyeler...



Acıbadem Hastanesi Kozyatağı Göğüs Hastalıkları ve Uyku Bozuklukları Doktoru Ceyda Kırışoğlu uyku problemi yaşayan ailelere çeşitli tavsiyelerde bulunuyor. Hepimiz gece boyunca defalarca uyanırız, ardından güvende olduğumuzu görüp uyumaya devam ederiz. Sadece birkaç saniye sürdüğü için çoğumuz uyandığımızın farkına bile varmayız. Bu durum çocuklar için de geçerli. Ancak tek bir fark var. Onlar uykuya geçerken yine başlangıçtaki şartların yerinde olmasını istiyor. Bunlar kucağa alınma, ayakta sallanma, biberon veya emzikle uyuma veya anne sütü emme gibi anne ve babanın uyku düzenini bozabilecek her türlü şart olabilir. Bu sebeple çocuğun tek başına uyumayı öğrenmesi büyük önem taşıyor. Kendi kendine yatsın Acıbadem Hastanesi Kozyatağı Göğüs Hastalıkları ve Uyku Bozuklukları Doktoru Ceyda Kırışoğlu uyku problemi yaşayan ailelere şu tavsiyelerde bulunuyor: “Anne ve babaların çocuğun uykuya geçişi sırasındaki alışkanlıklarını kırması gerekiyor. Bu durumda her ailenin yapısına ve isteklerine göre farklı metotlar denenebilir. En önemli nokta çocuğun yatağa uykusu gelmişken ancak hâlâ uyanıkken konması ve kendi kendine uykuya dalmayı öğrenmesidir. Uyku alışkanlığının değiştirilmesinde ilk birkaç gün zor anlar yaşanabilir. Ancak daha sonra hem sizi hem de çocuğunuzu güzel bir uyku bekliyor. Özellikle bebeklik çağında gece boyunca sık sık uyanma görülebilir. Çocuk belli bir miktarda süt içmeden veya mama yemeden uykuya dönemez. Bebeklerin 6. aydan sonra gece uyku sırasında beslenme ihtiyaçları yoktur. Daha çok anneyle arasında keyifli bir bağlantı olarak kabul edilir. Gerek uyanık geçirilen süreye bağlı gerekse de altının daha sık ıslanmasına bağlı uykusu bölünür. Bu çocuklarda geceleri içilen sıvı miktarı yavaş yavaş azaltılabilir. Beslenme aralıkları uzatılmaya çalışılmalıdır. Her şartta çocuğunuz bu isteğinde diretirse verilen sıvı sulandırılabilir. Her geçen gün daha çok sulandırdığınız süt veya meyve suyu artık cazibesini yitirdiğinde gece uykusu daha az bölünecektir. Altıncı ayda bebeğiniz gece aralıksız 9-10 saat uyuyabilmelidir.” Çocuk bahane üretir Çoğu ailede akşamları çocuğun uyku zamanı geldiğinde evde büyük bir gerginlik yaşanır. En sık 3 ile 6 yaş arasında olmak üzere 2 yaşından sonra uyku zamanı, uyumamak için bahanelerin bulunmaya çalışıldığı bir dönem haline gelir. Dr. Ceyda Kırışoğlu, “Anne ve babaların veya çocukla ilgilenen kişinin sınırlarını koyamaması sonucu yatma zamanını geciktirmeye yönelik davranışların sergilendiği bir dönemdir” diyerek şöyle devam ediyor: “Bu biraz daha televizyon seyretmek, bir masal daha dinlemek, tekrarlayan ‘iyi geceler’ öpücükleri, bir bardak su, tuvalete gitme isteği gibi her türlü bahaneyi kapsar. Bunlar özellikle çocuğun ebeveynlerine kabul ettireceğine inandığı bahanelerdir. Eğer yatma vakti ile ilgili şartlar kesin olarak konmaz ise çocuk her gece daha geç saatte yatmak isteyecek ve kendisi için gerekli olan süre kadar uyuyamayacaktır. Tedavide her ailenin yaklaşımı ve istekleri farklı olacağı için ortak bir metot belirlemek çok doğru olmaz. Ancak genel olarak uyku zamanı için belirli şartlar olmalı, ebeveynler ortak hareket etmeli ve kararlı bir tutum sergilemeliler.” Şartları bebek değil siz koyun Bebeğinize düzenli uyku alışkanlığı kazandırmak için aşağıdaki tavsiyeleri uygulamanızda fayda var: * Yatma zamanı ile ilgili protestoları duymayın. * Çocuğunuzu uykusu geldiğinde ancak hâlâ uyanıkken yatırın. * Her sabah aynı saatte kalkmasını sağlayın (hafta sonları dahil). * Her gün açık havada bir süre oynamasına ve güneş ışığı ile temasına imkan verin. * Emzik, biberon, ayakta sallama gibi yöntemlerden kaçının. * Zaman içinde çocuğunuzun yatma saatini birkaç günde bir 15 dakika erkene alın. Ancak bu konuda acele etmeyin. * Sizden gece boyunca ayrı kalma endişesini azaltacak en sevdiği oyuncağı veya battaniyesi ile uyumasına izin verin. * Uyumadan önce onu canlandıracak oyunlardan kaçının. * Gece uyandığında da onu sık sık uyanmaya teşvik edecek şekilde eğlenceli olmayın, sıkıcı olmaya özen gösterin. * Yatak odasında televizyon bulundurmayın. * Uyumadan 3-4 saat önce kola, çay gibi kafeinli içeceklere izin vermeyin. * Çocuğunuzu yatırdıktan sonra ara ara kontrol edin (Bir dakika için). Bu çocuğa güven verdiği gibi şartlarınızdaki ciddiyeti de anlatacaktır. * Çocuğunuz şartlarınıza uyduğunda onu ödüllendirin. * Şartlarınızın siz dahil çocuğun bakımı ile ilgilenen herkes tarafından aynı ciddiyet ve kararlılıkta uygulanmasını sağlayın. * Bütün bu tavsiyeleri denemenize rağmen çocuğunuzun uykuya geçişinde ve uykuyu devam ettirmesinde düzelme sağlayamazsanız cesaretinizi kaybetmeden bir uyku uzmanına danışın.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT