BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Üç cephede savaş

Üç cephede savaş

Savaş kelimesi itici olsa da hayatın bir gerçeği. Kaçılması mümkün olmayan bu gerçeğin boyutları, yeri, zamanı ve niteliği farklı olabilir. Önemli olan ne ile, ne için ve nelerle savaşıldığının iyi bilinmesi.Gerisi ya kahramanlık, ya hüsran...



Savaş kelimesi itici olsa da hayatın bir gerçeği. Kaçılması mümkün olmayan bu gerçeğin boyutları, yeri, zamanı ve niteliği farklı olabilir. Önemli olan ne ile, ne için ve nelerle savaşıldığının iyi bilinmesi. Gerisi ya kahramanlık, ya hüsran... Şahabettin Bolukçu havacılık sektörünün önemli teşkilatlarından TÖSHİD’in Genel Başkanı. Bu cephedeki sorumluluğu, teşkilata üye 14 kurumun hem birbirleri ile hem de diğer ilgililerle olan ilişkilerini akort etmek. Çatlak sesin çıkmasını önlemek ve işlerin aksama ihtimaline karşı tedbirler geliştirmek. Diğer cephede Genel Koordinatörlüğünü yürüttüğü Onur Air var. Bolukçu’nun buradaki sorumluluğu da şirketi doğru çalışan bir saat hassasiyetinde tıkır tıkır işletmek. Geçen her saniyeyi ‘fayda üreterek’ tüketmek. Her iki görevin bakış açıları, hizmet açılımları ile iki boyutlu hasmı var; birincisi tüketici, diğeri siyasi otorite. Bütün bunların yanısıra hem içerde hem dışarda rakipleri var. Hepsine ilaveten çok pahalı argümanlara sahip havacılık sektörünün her şeyden çabuk etkilenen hassas bir noktada bulunması. Özellikle petrol fiyatlarının durumu. Bu ‘çok yoğun’ adamı, Florya’daki Onur Air Genel İdare Merkezi’nde ziyaret ettiğimizde, herşeyi konuşabilmek için fazla zamanımızın olamayacağını düşünmüştük. Ama o medya ilişkilerinin önemini en az bizim kadar bilen birisi. Ayırdığı vaktin neleri öğüttüğünü, neleri imal ettiğini çok iyi biliyordu. Uzun uzun konuştuk. Sohbetin sonunda birçok açıdan rahatlamıştık. Bunlardan ilki ülkemizin yarınını önemseyen işletmeciler var. İkincisi, bu özel işletmecilerle siyasi otoritenin ‘çok uyumlu’ ilişkileri var. Üçüncüsü, sorumluluk alma yönünde hiçbir fedakarlıktan kaçınılmıyor. Bolukçu, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın bilgi, ilgi ve gayretinden çok memnun. Bakandaki bu kapasitenin sektör temsilcilerine moral verdiğini, yatırımcıları teşvik ettiğini ifade ediyor. Bunu çok önemli olarak nitelendiren Bolukçu, havacılığın gelişmesi turizmin ve sanayinin gelişmesine dolayısı ile ülkede önemli kangrenlerden işsizlik ve göçün bu sayede duracağına işaret ediyor. Bolukçu’nun tesbitleri son derece haklı ve yerinde... Yap-İşlet-Devret modeline göre ihale edilen havalimanları konusuna da temas eden Bolukçu, burada ‘yanlış’ yapıldığını vurguluyor. Yanlışın, ihalelerin ‘çabuk yapılsın da...’ mantığına göre yürütüldüğünü, bunun da ihaleyi alan firmalara ‘monopol’ hüviyet kazandırdığını söylüyor. Bir yandan ucuz yolcu profili, diğer yanda artan petrol fiyatları ve üstüne üstlük alandaki ofis kiralarının yüksekliğinin havayolu şirketlerini zor durumda bıraktığına dikkat çeken Bolukçu, ‘eğer bunlara karşı tedbir alınmazsa gelinen bu noktadan sonra yazık olur. Kaybedilen fırsatlara, ülkenin geleceğine yazık olur’ diyor... Taşın altında herkesin eli olmalı Pazar payını genişletmek için çalışmalarını artıran özel havayolu şirketleri gözünü Rusya pazarına çevirdi. Sektör, Bakanlığın konuyu sezona yetiştirmesini umarken, Ulaştırma Bakanlığı, talebe destek verdi. Havayolu şirketlerimiz geçen yıldan daha yoğun bir döneme girdiler. Sezonla ilgili planlama tamamlanmışken hizmet rekabeti de kızıştı. Yılın ilk üç ayı verileri gelen yolcu (turist) sayısında daha şimdiden yüzde 30’a yakın bir artış yakaladı. Onur Air Genel Koordinatörü ve TÖSHİD Genel Başkanı Şahabettin Bolukçu ile hem geçen yılın kısa bir muhasebesini hem de gelecekle ilgili beklentilerini konuştuk. TÖSHİD’e bağlı 14 şirketin olduğunu belirten Bolukçu, “2004’ ten 2005’e geçerken hava yollarımızda bir kapasite artırımı söz konusu oldu. Tahmin ederim ki, 8-10 ilave ile 2005 yılında uçak sayısını 105-106’ya, koltuk kapasitesini de 23 binler seviyesine yükseltecek. Geçen sezon iç hatlarda yolcuların yüzde 70’ini biz, kalanını da THY taşıdı. Özel sektörün faaliyeti taşıdığı yolcu kapasitesi açısından ele alınırsa, turizm için de çok önemli diye düşünüyorum. Özel sektörün bu sene girdiği yeni bir pazar yok. İstanbul üzerinden AB’ye bağlı ülkelere ve Rusya’ya uçuyoruz” dedi. Yeni hatlar arıyoruz Pazar payını genişletmek için çalışmalar yaptıklarını dile getiren Bolukçu, sözlerini şöyle sürdürdü: “Ulaştırma Bakanlığımızın desteği ile Antalya, İzmir, Bodrum, Dalaman hava alanlarından karşılıklı olarak direk Rusya’ya uçabilmek için ikili anlaşmalar çerçevesinde görüşmeler devam ediyor. Şimdiye kadar bu hatları THY ve Aeroflot ile diğer yabancı havayolu şirketleri kullanıyordu. Halen de öyle. Bu hatlarda yüksek yolcu potansiyeli var. Biz uçuş yapabilmek için THY’nin kullanmadığı slotları değerlendirerek bu hatlarda yolcu taşımak istiyoruz.Yani, başka bölgelere de uçma isteğimiz var. Örneğin İran pazarı bunlardan biridir. İran önceleri sıfır değerinde bir pazar iken, bugün kapasite yılda 600-700 bine geldi. Ortadoğu’da barışın olduğunu düşünürsek Irak ve Suriye pazarı’na da girerek önemli kazanımlar sağlarız. Bunun için de Ulaştırma Bakanlığı’na müracaat ettik. Onlar olumlu bakıyorlar.” Özellikle Rusya’daki Türk tur operatörlerinin modern ve yeni uçaklarımızla yolcu taşımak istediklerini söyleyen TÖSHİD Başkanı, “Rusya’dan bu sezon 2 milyon 400 bin yolcu taşındı. Bu yolculardan 100 binini taşıyabilirsek büyük başarı sağlamış olacağız. Rusya, Almanya’dan sonra iki numaralı turist kaynağımız. Gelecekteki hedefimiz, bu pazarın yüzde 20-25’ini karşılayabilmek. Geçen sene taşınan yolcudan 7 milyar dolarlık turizm geliri sağladık ülkemize. Bu turizm geliri on firmanın katkısı ile yapıldı” şeklinde konuştu. İşsizliğin çözümü ulaşım ve turizmdir Özel sektörün havacılığa girmesiyle istihdamın arttığını belirten Bolukçu, “Ulaştırma Bakanımız Binali Yıldırım tarafından iç hatların özel sektör faaliyetine açılması ile 10 binin üzerinde insan Anadolu’da veya batıda iş imkânı buldu. Bunu yalnız hava yollarında bulmadı; hava yollarında istihdam arttı, yer hizmetlerinde istihdam arttı, hava alanlarında istihdam attı. O hava alanlarına otobüs, taksi seferleri düzenlendi. Otel, kafe gibi yerlerde istihdam arttı. Demek ki, işsizliğe karşı en etkili çare turizm, dolayısı ile ulaştırmadır” dedi. Turizm tekstile destek veriyor Tekstilde Çin’in, Rusya ve Avrupa pazarlarına girmesi ile bu sektördeki beklentilerimizden uzaklaştığımızı belirten Onur Air Genel Koordinatörü ve TÖSHİD Genel Başkanı Şahabettin Bolukçu,”Turizm tekstile her zaman destek olmuştur. Biz ulaştırma sektörünü bir entegrasyon olarak turizmin içinde vazgeçilmez olarak görüyoruz. Konaklama - ulaştırma - pazarlama... Bu üçlü hem münferiden hem de birbirleri ile irtibatlı olarak fevkalade önemlidir. Bunlardan bir tanesinin olmaması halinde bu işlerden iyi bir sonuç beklenilmesi hayal olur...” Onur Air krizde büyüdü Onur Air, Türkiye’nin ekonomik krizlere boğulduğu, KOBİ’lerin dip yaptığı, borsanın tepetakla olduğu dönemlerde büyüdü. Peki nasıl büyüdü, bunu Şahabettin Bolukçu anlatıyor: “Yatırımcı önce cesur olacak, sonra ileriyi iyi görecek. Onur Air, kriz dönemlerinde hep yatırım yapmıştır. Çünkü yatırım, iyi dönemde pahalı, kriz döneminde uygun, yani hem ucuz hem caziptir. Krizli dönemlerde kimselerin olmadığı zamanlarda ve alanlarda yatırımı tercih eden Onur Air, bu dönemlerde büyüme trendine geçmiştir. Onur Air, belirli pazarlarda kafasına bir şeyi koymuşsa orada da zarara bakmadan devamlılığı öne çıkarmış bir firmadır. Örneğin, iç hatlarda bu işe girerken birdenbire 18-19 noktaya uçtuğumuz zaman kış aylarıydı. Onur Air, sermayedarı ve bütün personeli ile 24 saat çalışan bir kuruluş. İşlerini uzaktan kumanda ile idare etmez; her gününü, her dakikasını iyi değerlendirir. Çelebi’ye hizmet ödülü Avrupa’nın en büyük tur operatörlerinden Thomas Cook Havayolları’nın, İngiltere’de düzenlediği “2005 Mükemmellik Ödülleri” töreninde, Çelebi Hava Servisi (ÇHS), “Yurtdışındaki En iyi Yer Hizmeti Şirketi” seçildi. Yaklaşık 3 bin yetkin çalışanıyla, yer hizmetleri kapsamındaki tüm servisleri, uluslararası kalite standartlarında ve müşteri memnuniyeti ilkesiyle sunan ÇHS, Thomas Cook Havayolları’nın “Dakiklik Performansları”na 2004 yılında yaptığı büyük katkı nedeniyle “Yurtdışındaki En İyi Yer Hizmeti Şirketi” ödülüne değer görüldü. Çoğunluğu uluslararası havayolu şirketlerinden oluşan 250’ye yakın müşterisi bulunan ÇHS, her ay müşterileri için “on-time performance” ölçümü yapıyor. Yer hizmeti sunumu esnasında zamanı etkin kullanmada başarısını ölçen ÇHS, raporlarla sonuçları müşterilerine sunuyor.
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT