BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı ve Meclis

Seçim sonuçlarını görmek için tıklayın.
Anasayfa > Haber > Şimdi hedef ABD

Şimdi hedef ABD

Uluslararası arenada Türkiye’nin daima destekçisi olan, askeri müttefik ABD ile ticari ilişkilerde ve doğrudan yatırımda istenen seviye, çeşitli kısıtlamalar sebebiyle gerçekleştirilemiyor.



> Başbakan Erdoğan’ın bugün başlayan ABD ziyaretinde siyasi ve askeri ilişkilerin yanı sıra, ticaret ve yatırımın geliştirilmesi için görüşmeler yapılacağı tahmin ediliyor. ANKARA -Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın dün gece itibarıyla başlayan ABD gezisi öncesinde iki ülke arasındaki ekonomik ve ticari ilişkilerin seviyesi masaya yatırıldı. Son 5 yıla baktığımızda, 2004 hariç tutulduğunda kayda değer bir gelişme gözlenmedi. Amerikan şirketlerinin doğrudan yatırımları da düşük seviyesini korudu. AB’den müzakere tarihi alarak dikkatleri üzerine çeken Türkiye ile ABD’nin ekonomik ilişkelirinin ‘katlanarak’ artması beklenirken, daha çok yatırım ve ticaret için, daha fazla çaba gerekiyor. ABD’nin Ankara Büyükelçisi Eric Edelman’ın deyimiyle bu çabalarda en büyük pay da iş dünyasından bekleniyor. Ticaret niçin artmıyor? Türkiye’nin ABD ile olan ihracatının belli sektör ve ürün cinsleriyle kısıtlı oluşu, ticaret hacminin artışını engelliyor. ABD ürünleri Türk pazarına çok düşük gümrük vergileri ile girebilirken, ABD Türk ürünlerini çeşitli vergi ve kotalarla engelliyor. Hatta 1985 yılından bu yana bazı Türk ihraç ürünleri, bu ülkede anti-damping vergisi ve telafi edici vergi soruşturmalarına tabi tutuluyor. ABD-İsrail Serbest Ticaret Anlaşması’nın genişletilmesi yoluyla Türkiye’de kurulması planlanan Nitelikli Sanayi Bölgeleri’nde (NSB) üretilecek ürünlere, ABD’ye gümrüksüz giriş imkanı tanınması öngörülürken, uygulama Türkiye açısından içerik bakımından bir hayal kırıklığı oluşturdu. NSB’ye tekstil ve giysi, ayakkabı, el çantası, bavul, çalışma eldiveni ve deri giysi gibi Türkiye’nin iddialı olduğu ürünler dahil edilmedi. ABD sanayi ürünleri için de Türkiye’nin yüzde 5 gümrük uygulaması bulunurken, miktar kısıtlaması yapmıyor. Bu da ABD’nin Türk pazarına her üründe serbestçe girişine imkan veriyor. Engeller kaldırıldı ama... Yatırımlara ilişkin sorunlara bakıldığında da, Türkiye’nin ABD’den istenen düzeyde yatırım çekemeyişinin en önemli nedenleri, ABD’li yatırımcılar tarafından “uzun süre ülkede politik ve ekonomik istikrarın sağlanamaması, enflasyon ortamı, bürokrasinin tutumu” gibi problemler olarak sıralanıyor. Ancak Türkiye son yıllarda, bu problemlerin önemli bölümünü de ortadan kaldırdı. Türkiye’nin 2004 yılında ABD’ye ihracatı 4.8 milyar dolar, ithalatı 4.7 milyar dolar olarak gerçekleşirken, son 5 yılda önemli bir aşama kaydedilmedi. Nisan ayı itibarıyla ABD Türkiye’nin en çok ihracat yaptığı 4. ülke konumunda iken, ithalatta 6. sırayı alıyor. HANGİ ÜRÜNLERİN TİCARETİ YAPILIYOR Türkiye’nin ABD’den ithalatı ve bu ülkeye ihracatındaki sektörel dağılım incelendiğinde, ihracattaki ana kalemi tüketim malları oluştururken, ABD’den neredeyse aynı oranda ara malları ithal ediliyor. Türkiye’nin ABD’ye ihraç ettiği ana kalemler arasında, ilk sırada sanayi ürünleri yer alırken, tekstil ABD’ye ihracatta önemli yer tutuyor. Tekstili demir ve çelik ürünleri, kıymetli taşlar, metaller izliyor. ABD’nin Türkiye’ye sattığı ürünler ise değişik sektörlere dağılırken, ABD’nin başlıca ihracatı hava taşıtları, pamuk, kazanlar ve makineler, hububat, plastikler, mineral yakıtlar, hayvansal ve bitkisel yağlar oluşturuyor.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 91630
    % 2.1
  • 4.7866
    % -1.01
  • 5.5944
    % -1.16
  • 6.3074
    % -1.67
  • 189.176
    % -2.18
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT