BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Hafıza ve zekânızı bu besinlerle güçlendirin

Hafıza ve zekânızı bu besinlerle güçlendirin

Beynimizin vücudumuzun küçük bir bölümünü oluşturmasına rağmen yiyeceklerden alınan enerjinin yüzde 20’sini harcadığını söyleyen uzmanlar “Belirli yiyecekler algılama yeteneğimizi artırır, daha verimli yapar, daha hızlı düşünmemizi ve dikkatimizi daha iyi vermemizi sağlar” diyor.



İSTANBUL- Beslenme uzmanları tabiattaki besinlerin insanın bünyesindeki vitamin ve minerallerin kaynağı olduğunu, her besinin vücutta farklı görevler üstlendiğini söylüyor. Beyne güç veren besinler hakkında bilgi veren Beslenme ve Metabolizma Uzmanı Prof. Dr. Ahmet Aydın, “Beynimiz vücudumuzun küçük bir bölümünü oluştursa da, yiyeceklerden alınan enerjinin yüzde 20’sini harcar. Belirli yiyecekler algılama yeteneğimizi artırır, daha verimli yapar, daha hızlı düşünmemizi ve dikkatimizi daha iyi vermemizi sağlar” diye konuştu. İnsan vücudunun alınan besinleri organlardaki vitamin ve mineral ihtiyacına göre özümseyerek sindirdiğine dikkat çeken Aydın, beynin algılama hızını artıran, hafızayı güçlendiren, zihni açarak hızlı karar vermeyi sağlayan besinleri ve fonksiyonlarını şöyle sıraladı: *Havuç: Hatırlama yeteneğimizi artırır, çünkü havuç beyin metabolizmasını canlandırır. Bir şey ezberlerken bir ufak tabak sıvı yağlı havuç salatası yiyin. *Ananas: Tiyatro sanatçılarının ve müzisyenlerin ihtiyacı olan bir meyvedir. Örneğin uzun bir metin ezberleyebilmek için fazla miktarda C vitaminine ihtiyaç vardır. Ayrıca önemli bir eser halinde element olan mangan içerir. *Avokado: Kısa süreli hafıza içindir Fazla miktarda yağ asidi içerir. *Kırmızı biber: Ne kadar acı olursa o kadar iyidir. Aroma maddeleri vücudun kendi mutluluk hormonu endorphinin salgılanmasını hareketlendirir. En iyisi çiğ yenmeli. *Çilek: Stresi giderir. Lifli maddesi mutluluk verir. Dozu en az 150 gramdır. *Muz: Sırrı serotonindir. Bu maddeye beynimizin mutlu olması için ihtiyacı vardır. *Lahana: Sinirliliği giderir (tiroit bezlerinin aktivitesini yavaşlattığı için). *Limon: C vitamininden dolayı canlandırır, algılama yeteneğini artırır. Dil öğrenme kursundan önce 1 bardak limon suyu için. *Yaban mersini: Uzun süreli bir öğrenmede ideal bir meyvedir. Beynin kanla daha iyi beslenmesini sağlar. *Soğan: Fiziksel yorgunluğa karşı iyi gelir. Kanı sulandırır, beyin oksijeni daha iyi alır. *Ceviz, fındık, fıstık: Konferanslarda, konserlerde, uzun araba yolculuklarında, sinirleri kuvvetlendirirken, beyindeki haber alma maddelerinin oluşumunu hareketlendirirler. *Zencefil: İçerdiği maddeler beynin yeni fikirler üretmesini sağlar. *Kimyon: Hafızayı canlandırır. İçerdiği uçucu yağlar bütün sinir sistemini uyarır. STRESİ YENMEK İÇİN Stresin beyin fonksiyonlarının zayıflamasına sebep olduğunu belirten Prof. Aydın, bu dertten kurtulmanın yollarını şöyle anlattı: “Bir kere kahvaltı etmeden dışarı çıkmayın. Sabahları enerji depomuz boştur, beynin akaryakıtı yoktur. Kahvaltıda karbonhidrat ile protein doğru bir karışımdır. Örneğin kepek veya çavdar ekmeği ile peynir veya yulaf ezmesi ile meyve veya yoğurt gibi. Kahveyi azaltın. Sabahları bir iki fincan kahve uyku sersemliğinizi gidermede yardımcı olur. Fazlası ise sadece kalp çarpıntısına ve huzursuzluğa, daha sonraları da uykusuzluğa yol açmakla kalmayıp hassas insanlarda korkuya ve endişeye de neden olur. Kolalı içkiler de kafein içerir. Çikolata yerine meyve yiyin. Fakat fazla miktarda şeker kan şekerini altüst eder. Buna karşılık meyve veya kepek, çavdar ürünleri organizma tarafından daha yavaş enerjiye dönüştürülür, kan şekerinin dengesi bozulmaz. Sık sık bir şeyler atıştırın. Büyük porsiyonlu ve yağlı yemekler hemen hemen uyku ilacı etkisi yapar, bunlardan uzak durun.” > MEYVE VE SEBZEYİ İHMAL ETMEYİN *“Önemli anti-stres maddeleri mineral olarak kalsiyum (süt ürünlerinde, yeşil sebzelerde) ve magnezyumdur (kepek, çavdar, baklagiller, bal kabağı ve ayçiçeği çekirdeği). B vitaminleri grubu aynı zamanda sinir vitaminleri olarak adlandırılır. B vitaminleri ette, balıkta, kepek çavdar ürünlerinde ve koyu yeşil sebzelerde bulunur. Stres, vitaminlere ve minerallere olan ihtiyacı artırır. Bunun stratejisi şudur: Günde beş kere ufak porsiyonlar halinde meyve veya sebze, her gün zeytinyağı soslu salata ve yulaf ezmesi veya kepek ya da çavdar ekmeği yemektir.”
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT