BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > HEM hattat HEM ressam

HEM hattat HEM ressam

Hattat ve ressam kimliğiyle tanınan Turan Sevgili, açtığı son sergisinde ünlü hattatların portrelerininin yanında ilk defa yapılan celi divani ve muhakkak tarzındaki Hilye-i Şerif’leriyle dikkat çekiyor



> Tolga Uslubaş Kur’an-ı Kerim’in Mekke’de indirildiği, Mısır’da okunduğu, İstanbul’da ise yazıldığı sözü çok klasiktir. Bu, Türklerin güzel yazma yeteneğini ve estetik anlayışını doğrulayan bir anlatımdır aslında. Okuma ve yazmayı sağlayan harflerin bir araya gelişinden böylesine kapsamlı bir sanatın çıkışı ise, öncelikle Kur’an-ı Kerim’in en güzel şekliyle yazılı hale getirmek gayretinden doğar. Hattatlarıyla ünlü İstanbul, bugün de hat sanatının en zarif örneklerini sanatseverlere sunan ustalarla doludur. Silsile ile bugüne ulaşan bu üstadlarımız hâlâ uluslararası yarışmalarda birincilikleri asla elden kaçırmaz. İşte bu silsilenin yaşayan en büyük ustalarından Turan Sevgili de bugünlerde açtığı bir sergiyle 44 yıllık sanat hayatının sekçin meyvelerini sanatseverlerle paylaşıyor. Son dönem hat ustalarından merhum Hamid Aytaç’ın talebesi olan Sevgili, Kufi, Sülüs, Nesih, Ta’lik, Divani, Celi Divani olmak üzere tam 6 çeşit yazıdan icazetli bir hattat. Dahası, iyi de bir ressam...Zaten ülkemizde hattatlıkla ressamlığı bir arada yürüten tek sanatçı da o. Üstelik alaylı da değil, Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nden de diplomalı bir ressam. Zaten Sevgili’nin Türk İslam Eserleri Müzesi’nde açtığı sergisinde de hem resimlerinden hem de hat çalışmalarından örnekler var. Sergide hatlar dışında Sevgili’nin uzun yıllardır üzerinde çalıştığı hattatlar serisine ait tablolar dikkat çekiyor. Kamil Akdik’ten Necmettin Okyay’a, Hamid Aytaç’tan Ali Alparslan’a kadar Osmanlı’dan günümüze tam 70 hattatın portreleri yer alıyor. Bir nevi hattatlara saygı niteliği taşıyan bu çalışmanın mazisi ise Sevgili’nin dediğine göre neredeyse 35 yılı buluyor. Ünlü hattatların portrelerini ve eserlerini içeren bir Hattatlar Albümü hazırlığını geçtiğimiz günlerde tamamladığını kaydeden Sevgili, eserinde hattatların portrelerinin yanı sıra, biyografileri, hat örnekleri ve hat sanatı üzerine makalelerin de yer alacağını söylüyor. “Estetiğin birleştiği zirve” Sergide ağırlıklı olarak Hilye-i Şerifler dikkat çekiyor. Dahası celi divani ve muhakkak tarzındaki ilk Hilye-i Şerif’i de bu sergide görmek mümkün. Çini tarzındaki Hilye-i Şerif de sergide dikkat çekenler arasında. Klasik olmakla birlikte değişik formlarda tasarlanan Hilye-i Şerif’lere sahip olmak için ise 10 ila 15 bin YTL’yi gözden çıkarmanız gerekiyor. Küçük Ayasofya Hattatlar Sokağı’ndaki atölyesinde çalışmalarına devam eden Sevgili, hat sanatının gelecek nesillere aktarılması adına öğrenci yetiştirmeye devam ediyor. Hat sanatını, ‘ölçünün ve estetiğin birleştiği zirve’ olarak tanımlayan Sevgili, yazının, onunla sanat düzeyine yükseldiğini; yalın, güzel ve estetik bir bütünlüğe ulaştığını kaydediyor. Hat sanatkarlarının vazifesinin, yazılarında insan ruhunda gizli olan zarafeti yansıtmak olduğunu ifade eden Sevgili, “Ünlü Matematikçi Öklid’in, “Hat, her ne kadar maddi aletlerle meydana gelirse de o, ruha ait bir hendesedir” sözünün ispatı, bu nadide sanatın eşsiz ürünlerinde görülmektedir. Yazı, başlı başına bir sanat olduğu kadar, dekoratif sanatların zenginleştirilmesinde ve mimaride de çok büyük rol oynamıştır. Türk hat sanatını bugüne getirenler, inançlarını, derin ve renkli kişiliklerini, yazıya getirdikleri yeniliklerle bütünleştiren sanatçılardır. Aynı zamanda yaşadıkları çağı özümsemiş, engin kültüre sahip alçak gönüllü ve bilge kişilerdir. İşte bu yüzden hattatlarımızı tek tek resmetmeyi bir görev bildim.” diye konuşuyor. 70 hattat portresi ve 29 hat eseri bünyesinde barıdıran sergi, bu ayın sonuna kadar açık olacak.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT