BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > En kuvvetli antioksidanlardan biri: ÜZÜM

En kuvvetli antioksidanlardan biri: ÜZÜM

Üzüm; kabuğu, içi ve çekirdeğiyle son derece yararlı bir meyve. En önemli yararlarının başında ise, vücuda zarar veren serbest radikallerle mücadele eden bir antioksidan olması geliyor.



Yaz aylarının en çok sevilen ve en çok tüketilen gıda maddelerinden biri de üzümdür. Ayrıca üzüm, çok amaçlı kullanılan meyvelerin en önemlisidir. Çünkü taze taze, ya da kurutulup kış aylarında çerez niyetine yenebiliyor, suyu sıkılıp içilebiliyor. Bir diğer örnek, geleneksel Türk mutfağının önemli bir içeceği olan hoşaf yaparak tüketebiliyoruz. Devam edersek, meyvesinden sirke ve pekmez yapılabiliyor. Hatta pestil ve ceviz sucuğu hazırlanabiliyor. Atlanmaması gereken bir diğer tüketiliş biçimi ise, türlü çeşitleriyle yapılan birbirinden lezzetli içecekler. Bunların dışında asma yaprağının tazesinden veya salamurasından Türk mutfağının vazgeçilmez ve en makbul yemeklerinden biri olan yaprak sarması yapıyoruz. Yararlarını sıralamadan önce tarihine bakarsak, üzüm, tam anlamıyla Anadolu’yu temsil eden bir meyve. Çünkü kökleri Anadolu’ya uzanıyor. Yapılan araştırmalar gösteriyor ki, bağcılık, M.Ö. 2000 yıllarında da yapılıyormuş. Dünyanın yedi harikasından biri sayılan Babiller’in Asma Bahçeleri’ni de bilmeyen yoktur. > Şeker hastaları az yemeli! Bilindiği gibi üzüm, şeker oranı çok yüksek bir meyve olduğu için şeker hastalarının doktorlarına danışarak yemelerini tavsiye ediyoruz. Birçok meyveye göre çok yüksek oranda şeker içerdiği için, aniden kan şekerinin hızla yük-selmesine sebep olabiliyor. > Yararları saymakla bitmiyor! >> Kan yaparak kansızlığı önler. Kanı temizler. >> Yaşlanma etkilerini azaltır. >> Cilde iyi gelir. Bu nedenle bugün piyasada olan birçok kremin içeriğinde üzüm yer alır. >> Beyin hücrelerini besler. Çekirdeği çok güçlü bir antioksidandır. >> Serbest radikallere karşı savaşmasının yanı sıra sigara, alkol gibi maddelerin vücudumuzda yapmış olduğu kötü etkiyi azaltır. >> Kanserin oluşumunu önler. Böbrek ve bağırsakların çalışmasını kolaylaştırır. >> Kalp krizi riskini azaltır. Kötü kolesterolle mücadele ederek kalp damarlarını tıkanmasını önler. >> İçerdiği yüksek orandaki potasyum, ödem azaltıcı özelliğinden dolayı yüksek tansiyonun düşürülmesinde yardımcı olur. >> Üzümün içindeki antioksidanlar, romatizmanın oluşmasında büyük rol oynayan enzimleri nötralize ederek bu hastalığın oluşmasının engellenmesinde yardımcı olur. > Sivilcelerle savaşan besinler Sivilceler, sadece yüz ve vücutta değil, kişinin psikolojisi üzerinde de derin ve kalıcı izler bırakabilir. Bu açıdan özellikle genç yaştaki birçok kişinin ortak problemi olan sivilcelerin tedavisi son derece önemlidir. İltihabi bir hastalık olan sivilcenin artıp eksilmesinde yediğimiz gıdaların da önemi büyüktür. Yani, bazı gıdalar adeta sivilcelerle savaşırken, bazıları da sivilce tetikçisi gibi çalışır. Bunları tüketin Sivilcelerin oluşmasını ve çoğalmasını engelleyen besin maddelerinin en önemlileri şunlardır: Elma, enginar, badem, fındık, kavun, barbunya, mercimek, kuşkonmaz, fasulye, armut, yoğurt, domates, ıspanak, ay çekirdeği, kiraz, vişne, kabak, kereviz, brokoli, Brüksel lahanası, mantar, zeytin, zeytinyağı, karnabahar, nohut, balık, somon, nar ve hindi eti. Bazı besin maddeleri de sivilcelerin oluşmasını ve çoğalmasını adeta tetikler. İşte bunlardan bazıları: Muz, yumurtalı kekler, şekerleme, kurabiye, mısır, sosisli sandviç, pirinç, pizza, makarna, margarin, meyve suları, puding, kuru meyveler, dondurma, krakerler-cipsler, pasta, krem peynir, kızarmış yiyecekler, tatlı içecekler. Çikolata masummuş! Birçok kişi, sivilce yapar korkusu ile çikolata keyfinden vazgeçer. Oysa çikolatanın sivilceler için zararlı olduğu düşüncesinin, gerçekleri yansıtmadığı belirtiliyor. Çünkü, kakao oranı yüksek (yüzde 85 civarında), şeker oranı ise düşük çikolatanın, sivilce konusunda bir zararı olmadığı gibi, kalp ve kanserden koruyucu antioksidanlar içerdiği, ayrıca mutluluk hormonlarının salgılanmasını artırdığı ifade ediliyor.
 
 
 
 
 
 
 
KAPAT