BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Samurayın elmasları “MITSUBISHI”

Samurayın elmasları “MITSUBISHI”

Mitsu: Üç... Bishi: Elmas... Mitsubishi: Otomobilden inşaata, tayyareden kimyaya ne ararsan...



>> OTOMOBİL - Hazırlayan: İrfan Özfatura - İrfan.ozfatura@tg.com.tr Yataro Iwasaki 1835 yılında Shikoku adasının Kochi şehrinde doğar. Babası ünlü bir samuraydır, lâkin paraya sıkışınca üçüne beşine bakmaz ünvanını satar. Minik Yataro pek içlenir, asaletini geri almak için çoook para kazanması gerektiğini anlar. Büyük bir hırsla işe atılır, genç yaşta buharlı gemiler kiralar (1870). Daha o yıllarda Çin’e Rusya’ya düzenli seferler düzenler, Tsukumo Shokai firmasının şilepleri uzak sularda dolanmaya başlar. 1874’de yeni bir imaj yapar, bundan böyle Mitsubishi Shokai ismiyle öne çıkar. Karşinto Partisine açıktan destek verir, nüfuzlu kimselerle teşrik-i mesai kurar. Nitekim iş işi açar, gün gelir Nagasaki Limanı’nı ondan sorarlar. Tosa Daimyosu tacında üç meşe yaprağı vardır, Yataro buna nazire olsun diye aile işareti olan elmasları baklava dilimi gibi yan yana koyar. Zaten “mitsu” üç demektir, “bishi” elmas. Üç elmas kuru şekil değildir aslında. Bunun altında üç nasihat yatar. Mesuliyet almak, adil olmak ve dünya halklarını ticaret vesilesi ile dost kılmak. 137 yıllık mazi Firma 1921 yılında elektrikli ve elektriksiz cihazlara yönelir hatta Amerikalıları vuran avcı tayyarelerini (efsane Zero’ları) onlar yapar. II. Cihan harbinden sonra müttefikler Japon endüstri gruplarını dağıtır, Mitsubishi’yi 139 küçük firmaya ayırırlar. Bunlar içinde neler yoktur ki: Klimacılar, asansörcüler, radyocular... Bu firmacıklar yüzlerce kalem mal ve hizmet üretirler. Gemi inşa, emlak, madencilik, kimya, uzay sanayi, nükleer santraller, yani ne ararsan... İşin finans tarafını da (NYK Line, Nippon Yusen) sağlam tutarlar, ki Japonya için “Mitsubişi mühim bişi”dir daima. Baskılar azalınca faaliyet kollarını iki başlık altında toplarlar: 1- Mitsubishi Elektrik 2 - Mitsubishi Motors İşte bizi ikinci kısım ilgilendiriyor. > Kilometre taşları * 1917 Mitsubishi ilk seri üretim otomobili olan Model A tanıtıldı. * 1918 İlk Mitsubishi kamyon prototipi “T1” * 1931 İlk Japon dizel motoru (direkt püskürtmeli ve 70ps) geliştirildi * 1932 B16 ilk büyük yolcu otobüsü. * 1933 Japonya’nın ilk 4x4 binek otomobili * 1935 B46 otobüsü * 1936 TD45 dizel kamyon * 1946 Savaşın ardından, 3 tekerlekli 2 kişilik “Mizushima” ve küçük motosiklet “Gümüş Güvercin”. Alternatif yakıtlarla da çalışabilen B1 otobüsü. MB46 elektrikli otobüs. * 1950 R1 arkadan motorlu otobüsü. * 1951 “T380” Havalı süspansiyonlu ve ilk öne devrilen kabinli kamyon * 1960 Macau Grand Prix onur ödülü “Mitsubishi 500” ve “Rosa” küçük otobüs > Cold ve Minica * 1962 İki zamanlı, hava soğutmalı, 359 cc benzinli zamanının en ekonomik “Minica”. Aynı yıl geniş ve konforlu aile otomobili “Colt 600” * 1963 Hafif ticari kamyon serisi Canter * 1964 İlk iri Sedan otomobil “Deboiner” * 1965 Japonya’da ilk fast-back “Colt 800” * 1969 Aerodinamik hatlı “Colt Galant” (dinamik kama) ve ünlü SOHC alüminyum başlıklı motor. * 1971 1,6 GLS Galant Avustralya Southern Cross Rally’sinde lider. * 1972 Aynı yarışı bu sefer de “Lancer 1600 GSR” kazanıyor. * 1974 -1976 Lancer Doğu Afrika Safari Rallisi’ni önde tamamlıyor. * 1973 Petrol krizini müteakip “cimri arabalar” tasarlandı. Astron 80 için geliştirilen.”Sessiz Şaft” dünya çapında ün sağladı. Mitsubishi “Bilim Ödülü” ile onurlandırıldı. * 1982 Hızlı ve konforlu off-road aracı, Pajero yollara çıktı * 1983 Paris - Dakar Ralli’sinde “En İyi Takım” ödülü Pajero’ya. * 1985 Pajero Paris - Dakar rallisindeki başarısını tekrarladı. * 1986 Pajero İngiltere’de “Yılın 4x4’ü” seçildi. * 1988 Colt ve Lancer’a Almanya’da “Altın Direksiyon” ödülü... * 1990 Dünyadaki ilk “Çekiş Kontrol Sistemi” (Sigma modellerinde). * 1991 “Super Select 4x4” ve “Multi-mode ABS” * 1992 Invecs Şanzıman Kontrol Sistemi. Paris - Cape Town yarışında Pajero ilk üç sırayı aldı. * 1993 Pajero Paris - Dakar birincisi oldu. > Carisma’yı çizdirmedi * 1995 İlk Avrupa’lı Mitsubishi (Carisma) bantlardan çıktı. * 1995 Seri üretim benzinli motorlarda ilk direct enjeksiyon. * 1996 Avustralya’da Sigma, Tayland’da L200 üretimi başladı. Yakıtta düşüş, güçte artış sağlayan “GDI motorları” * 1997 - 98 Pajero’lar Paris Dakar da ilk üç sırayı aldı. * 1996 - 99 yılları arasında Lancer pilotu Tommi Makinen 4 yıl üst üste WRC Şampiyonluğu’na abone oldu. Bunlar müşterilere satılan standart araçlardı. * 2000 Mitsubishi Motors Corporation, DaimlerChrysler ile stratejik ortaklık kurdu. Ortaklar toplam satış adedi ve toplam ciro açısından dünyanın ilk üçüne oturdular. Ancak Amerikalılar Almanların ve Japonların hızına ayak uyduramadılar. Sonrasını biliyorsunuz Pajerolar Paris Dakar rallisine adeta el koydular, Evo’lar ise parkurların da caddelerin de tozunu attırırlar... Biz sözü uzatmadan gelelim TemSA’ya >> TemSA ile 23 yıl * Maraton otobüslerinin üretimi ile 1984 yılında yola çıkan TemSA,Türk minibüs sınıfının lider aracı Prestij’i yeniledi 1984 yılında MMC (Mitsubishi Motors Corporation) ile yapılan lisans anlaşması ile TemSA İstanbul’daki tesislerinde şehirlerarası lüks otobüs (Maraton) üretimine başlar. 1992 yılında Prenses otobüsleri, Prestij midibüsleri ve Canter kamyonları pazara sunar. Bilahare taşındıkları Adana tesisleri (54.000 m2’si kapalı olmak üzere, toplam 400.000 m2’lik) hızlarına hız katar. Zamanla Ar-Ge’ye yatırım yapmanın meyvelerini toplar ve Türk şoförünün can dostu Canter ile MFTBC tarafından düzenlenen “Uluslararası FUSO Ödülünü” alırlar. TemSA şimdi de Türk midibüs sınıfının lider aracı Prestij’i yeniledi ve bu iddialı araç ile dış pazarları zorlamaya hazırlanıyor. Hafta içinde Yeni Prestij’i tanıtan TemSA Genel Müdürü Mehmet Buldurgan duygulu konuşmasında rahmetli Özdemir Sabancı ile yola çıktıkları günden bu yana neleri başardıklarını anlattı: “Japonların step by step dedikleri gibi, adım adım ilerliyor, sürekli öğreniyoruz. İstikrarlı bir şekilde büyüyoruz. Otobüste Avrupa pazarının % 7’sini ele geçirdik, midibüste Türkiye lideriyiz. Ürettiğimiz otobüslerin % 70’ini, midibüslerin % 30’unu ihraç ediyoruz. Yeni prestij ile midibüste de sıçrama bekliyoruz. Artık bölgesel güç olmanın zamanı geldi. TemSA - Egipty fabrikası hızla ilerliyor. Mart 2008’den itibaren Mısır’da üretime başlayacağız, Mısır alt yapısı olan bir ülke, kaldı ki 40 civarında Türk tedarikçisini de götürüyoruz. Zira orada üretilen bir malın 15 ülkeye gümrüksüz girme şansı var. Bu fırsatı kullanmalıyız” dedi. Bu mudur? Budur! Mehmet Buldurgan, Yeni Prestij hakkında da şu açıklamaları yaptı: “Önce şoförlerimizin bizden ne beklediklerini öğrendik. Midibüsçüler daha büyük, daha ferah, rahat inilip binilen, daha yakışıklı, daha sessiz, daha hızlı, daha iktisatlı bir araç arzuluyorlardı, hepsini alt alta koyup bu araca imza attık. Sektörün önde gelenlerini çağırıp sorduk: ‘Bu mudur?’ ‘Evet, budur’ dediler ve işe başladık!” > Yeni Prestij’in enleri ve ilkleri * Yeni Prestij en boy ve yüksekliği büyümesine rağmen hafiflemiş. Zira yer yer FRP denilen paslanmayan özel bir malzeme kullanılmış. * 1600 devirde 370 Nm tork veren verimli motor ile % 39 tırmanma kaabiliyeti sağlanmış. Yeni slogan: “Rampada yarış, pompayla barış” * Klima incelmiş ama gücü artmış. Isı kabin içine homojen olarak dağıtılmış. Ses ve ışık sistemi özenle seçilmiş, konfor artırılmış. Garanti km sınırı olmaksızın iki yıla çıkmış. * Koridorda havuzlar, basamaklar yok, boyu 1.93 olanlar bile rahatlıkla yürüyebiliyor. Diz mesafesi düşünülmüş, koltuklara emniyet kemerleri takılmış. * Halojen farlar, geniş camlar, menteşeli çamurluklar, aile yüzünden kopmayan agresif çizgi, 6,3 metre dönüş çapı, park mesafe kontrol ve şoförleri cezbeden modern kokpit... * Bu haliyle yeni prestij bir midibüsten ziyade küçültülmüş otobüsü andırıyor. Görünen o ki TemSA otobüsteki tecrübesini Prestij’e de taşımış. * Sanırım fiyatını merak ettiniz. Söyleyelim: 95.995 YTL > Cayenne’lar Sibirya’ya Porsche, geçtiğimiz yıl Moskova-Moğolistan arasında düzenlenen ve 15 gün süren Transsibirya Rallisi’nde kazandığı birinciliğin ve ikinciliğin ardından bu yıl yenilenen ralli versiyonlarıyla 2007 Transsibirya Rallisi’nde start aldı. Moskova’dan başlayan yarış, 17 Ağustos’ta Moğolistan’da tamamlanacak. 7 bin kilometrelik parkur zor iklim ve zemin şartlarıyla tanınıyor. > İndirime devam Geçtiğimiz ay hiçbir modelinde fiyat artışı uygulamayan ve kampanya indirimlerini artıran Ford Otosan, aynı avantajları 2008 model araçlar için de sunuyor. Buna göre Fiesta’larda 3,700 YTL’ye; Fusion’larda 2,400 YTL’ye; Focus’larda 5,980 YTL’ye ve CMAX’lerde de 4,850 YTL’ye varan indirimler uygulanırken, Ticari araçlarda faizsiz kredi desteği devam ediyor. > Ücretsiz Medline Hyundai müşterileri, satın aldıkları her Hyundai modeliyle birlikte Medline Acil Sağlık Hizmeti’nden yararlanma hakkına sahip olacaklar. Araç satın alanlara bir yıl boyunca Doktorlu Kara Ambulansı, Telefonla Tıbbi Danışmanlık ve Hava Ambulansı Hizmeti ücretsiz sunulacak. > Otomobile açız Ernst & Young’un yaptığı araştırmaya göre artık AB, ABD ve Japonya otomotive doydu. Halbuki Orta ve Doğu Avrupa ülkelerinde artan satın alma gücü, ucuz üretim imkanları ve ekonomik istikrar sektörü zinde tutuyor. Almanya, İngiltere ve Fransa’da bin kişiye 500’ü aşkın otomobil düşerken bu sayı Bulgaristan, Polonya, Macaristan’da 300’lere, Rusya’da 180’e, Ukrayna’da 109’a varıyor. Listenin sonunda yer alan Türkiye’de ise sadece 74’te kalıyor. > Özelleşti güzelleşti Bundan 32 yıl evvel kurulan traktör ve motor fabrikası TÜMOSAN, Albayrak Grubu’na bağlı Alçelik Çelik Yapı İnşaat San. ve Tic. A.Ş. elinde rekora koşuyor. Özelleştirilmenin üzerinden henüz iki yıl geçmesine rağmen, TÜMOSAN, Türkiye’nin En Büyük 500 Sanayi Kuruluşu listesine (İSO) girmeyi başardı. > 65 yaşında 1942 yılında merhum Mehmet Emin HOROZ tarafından Gaziantep’te ‘Horoz Nakliyat’ adı ile başlayan başarı öyküsünde bayrak yarışı bugün üçüncü kuşağa devredilirken toplam 2.230 çalışana, 300 milyon dolar ciroya ulaşan Horoz Lojistik, 65 yıllık bu büyük başarıyı ve gururu çalışanları ile kutlamaya hazırlanıyor. > BMC Ar-Ge şampiyonu Turkishtime tarafından yapılan “Türkiye’de Ar-Ge 100” araştırmasına göre, 2006 yılında Ar-Ge’ ye kim ne harcadı, ortaya çıktı. Buna göre lider 76 milyon YTL ile Arçelik olurken, onu 57 milyon ile Vestel ve 57 milyon YTL ile BMC izliyor. Ancak rakamlar net satış gelirleri ile oranlandığında ipi BMC göğüslüyor. BMC’nin Ar-Ge’ye net satış gelirlerinin yüzde 5,79’unu aktarırken listedeki yüz şirketten 73’ ünün gelirinin yüzde 1’ni bile ayırmadıkları göze batıyor. Türkiye GSMH’nın sadece yüzde 0,6’sına tekabül eden Ar-Ge harcaması ile OECD ortalamasının (% 2) hayli gerisinde kalıyor.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT