BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Yabancı dediğin kim?

Yabancı dediğin kim?

Türkiye’ye yeni bir çimento devi daha girdi: Cimpor (Cimentos de Portugal). Cimpor Portekiz’in en büyük çimento üreticisi. Hikâyesi de enteresan. 1976’da Portekiz’de devlet şirketi olarak kurulan Cimpor, 1992’den itibaren denizaşırı ülkelerde yatırımlara başladı. İlk halka arzını 1994’te gerçekleştirdi ve yüzde 20 hissesini halka sattı. 2001 yılında ise kalan son yüzde 10 hissesini de satıp devlet kurumu niteliğinden tamamen çıktı. Şimdi 4 kıta 11 ülkede faaliyet gösteriyor. Cimpor 2006 yılında 1.6 milyar dolarlık bir ciroya ulaştı ve dünyanın 9’uncu, Avrupa’nın 6’ncı büyük çimento üreticisi oldu.



Türkiye’ye yeni bir çimento devi daha girdi: Cimpor (Cimentos de Portugal). Cimpor Portekiz’in en büyük çimento üreticisi. Hikâyesi de enteresan. 1976’da Portekiz’de devlet şirketi olarak kurulan Cimpor, 1992’den itibaren denizaşırı ülkelerde yatırımlara başladı. İlk halka arzını 1994’te gerçekleştirdi ve yüzde 20 hissesini halka sattı. 2001 yılında ise kalan son yüzde 10 hissesini de satıp devlet kurumu niteliğinden tamamen çıktı. Şimdi 4 kıta 11 ülkede faaliyet gösteriyor. Cimpor 2006 yılında 1.6 milyar dolarlık bir ciroya ulaştı ve dünyanın 9’uncu, Avrupa’nın 6’ncı büyük çimento üreticisi oldu. Burada en çarpıcı nokta, Avrupa şirketlerinin halka açılmalarda gösterdiği başarı hiç şüphesiz. Avrupa halkı tasarruf alışkanlığı olan bir halk. Şahsi tasarrufları olduğu gibi sigorta fonlarında da müthiş birikimleri var adamların. Para olunca özelleştirme de kolay oluyor tabii. Türkiye’nin ise tasarruf alışkanlığı yok maalesef! Tasarruf sahibini “rantiye” diye tu kaka eden bir ülkede tasarruf mu olur? Türkiye’ye mahsus bir özellik bu. Nedense iyi olan her şeyi kötü saymak gibi bir maharetimiz var bizim! Zengini sevmeyiz. Yatırımcıyı hor görürüz. Müteşebbisi “üçkâğıtçı”lıkla itham ederiz!.. Her neyse, biz yine Cimpor’a dönelim. Halkın hissedar olmasıyla sermaye yapısını güçlendiren Cimpor, üretim kapasite yönünden dünyanın 6’ncı çimento şirketi ise de kârlılıkta bir numara. Kendiliğinden olmuyor tabii bu, profesyonel yönetici ve kaliteli üretim sayesinde elde ediliyor bütün bu başarılar. Yüzde 34 kâr ediyor Cimpor her sene. Hem dünya devleriyle rekabet et, hem de yüzde 34 kâr sağla; olacak şey değil ama dediğim gibi doğru strateji ve iyi yönetim olunca oluyor işte. Yatırıma devam Cimpor’un Türkiye pazarına girişi 2007’nin Şubat ayı. 6 ay önce yani. Yibitaş Lafarge’ın 3 çimento fabrikası, 3 öğütme-paketleme tesisi, 12 hazır beton tesisi ve 2 agrega ocağını 535 milyon euro’ya satın alarak yaptı bu girişi. Cimpor’a ait 3 çimento fabrikası Yozgat, Sivas ve Çorum’da. Cimpor Çimento Grup Başkanı Şefik Tüzün ve Cimpor CEO’su Edney Vieira ile birlikteydim geçenlerde. Edney Vieira Brezilyalı genç bir yönetici. Nasıl, dedim. Türkiye’ye alışmakta zorluk çektin mi? “Yooo” dedi Vieira. “Türkiye çok güzel bir ülke. Hele İstanbul, mükemmel.” Türk insanına da kanı kaynamış Edney Vieira’nın. Türklerin de tıpkı Brezilyalılar gibi sıcakkanlı olduğunu söylüyor ve “Kendimi evimde hissediyorum” diyor. Şefik Tüzün ise Türk. Uzun müddet Lafarge’da görev yapmış ve Amerika ve Kanada’da bulunmuş bu görevi esnasında. O da, “Amerika’dayken oradaki insanların bencilliği beni çileden çıkarıyordu. Hırsları, egoistlikleri bana çok ters geliyordu ama şimdi iyi ki o kültürü tanımışım, diyorum” dedi. Acımasız bir rekabet ortamında profesyonel oyuncunun oyunu kuralına göre oynaması lazım tabii. Çok enteresan değil mi? Cinpor bir Portekiz şirketi. Yüzde 25 hisseye sahip en büyük ortak Portekizli. Fransız Lafarge da bu şirketin ortağı ve yüzde 17 hissesi var. Portekiz ve Fransız sermayeli Cimpor başka ülkelerde olduğu gibi Türkiye’de de yatırım yapıyor. İki yabancı ülkenin sermayesi birleşiyor, bir üçüncü ülkede yatırım yapıyor. Bütün bunlar yetmiyormuş gibi şirketin CEO’su daha başka bir ülkenin vatandaşı. Globalleşme bu işte. Bu şartlarda kâr elde etmek için ne yapmak lazım? “Kaliteli üretim ve bu kaliteyi sürdürmek” dedi Şefik Tüzün. Çimentonun daha kalitelisi mi olur, diyecek oldum ama varmış. “Bu farkı, inşaatçı bilir” diyen Tüzün; şunları söyledi: “Türkiye’de üretim yapan fabrikaların hepsi kaliteli. Ancak, kalitenin devamlılığı, çevre, iş güvenliğine dikkat eden ve sosyal yatırım yapan işletmeler fark atar rakiplerine. Biz de bunu yapıyoruz.” Cimpor’un şansı üretim kalitesi gibi dört dörtlük değil anlaşılan! Türkiye’de son 3-4 senedir tavan yapan inşaat sektörü şimdi duraklama dönemine girdi. Konutlar satılmıyor! Daha şimdiden çimento sektöründe üretim fazlası problem olmaya başladı. 16.5 milyon tonla ifade ediliyor bu rakam. 2009’da ise 19 milyon ton olacağı söyleniyor. Cimpor CEO’su Edney Vieira, yine de ümitli. Her sene 600 bin konut açığı olan bir ülkede sıkıntı mı yaşanırmış! Cimpor şu an Ankara’da 100 milyon dolarlık ilave yatırım yapıyor ve “Gerekirse daha fazlasını da yaparız” dedi Vieira. Söylenecek tek bir laf kalıyor. Keşke, siyasetçiler de yabancılar gibi davransa ve bu ülkenin yükselen büyüme trendini eften püften şeylerle engellemeseler. Keşke!
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 95522
    % -0.53
  • 5.7128
    % -0.38
  • 6.3397
    % -0.4
  • 6.9378
    % -0.52
  • 276.48
    % -0.44
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT