BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Abdest sıkışıklığı

Abdest sıkışıklığı

Sual: Abdest sıkıştırırken namaz kılmak mekruh deniyor. Bunun ölçüsü nedir? CEVAP: Büyük abdest, küçük abdest veya yel sıkıştırması olsun, hepsinde ölçü aynıdır.



Sual: Abdest sıkıştırırken namaz kılmak mekruh deniyor. Bunun ölçüsü nedir? CEVAP: Büyük abdest, küçük abdest veya yel sıkıştırması olsun, hepsinde ölçü aynıdır. Namazda huşua mani olurlarsa, namaz mekruh olur. Yani namaz kılarken, mesela idrar sıkıştırsa, şu namazı kılsam da hemen tuvalete gitsem diye düşünülürse, zihin bununla meşgul ise, namaz mekruh olur. Namazda böyle bir sıkışıklık hiç hatıra gelmezse, namaz mekruh olmaz. Secde-i sehvde Şafii ne yapar? Sual: Şafii ve Malikide selam verilince namazdan çıkılıyor. O halde, Hanefi bir imam sehiv secdesi yaparsa, Şafii veya Maliki biri ne yapmalıdır? CEVAP: Onlar da selam verir. Çünkü secde-i sehv olduğunu biliyorlar. Namazdan çıkmaya niyet etmek farzdır. Burada secde-i sehv için selam verilince, namazdan çıkmış olmuyorlar. Başka mezhebi gözetmek Sual: Kendi mezhebinde caiz, fakat başka mezhepte haram olan bir şeyi yememek evla değil midir? Mesela, tilki eti Şafiide helal, Hanefi’de haramdır. Şafiilerin de yememesi uygun olmaz mı? CEVAP: Elbette diğer mezhepleri de gözetmek müstehab olur, iyi olur. Mesela Şafiiler deniz haşeratı yemese iyi olur. Şafiide kadına dokunmak abdesti bozar. Hanefiler de kadına dokununca abdest almaları müstehab olur, iyi olur. Almasalar da caiz ama, öteki hak mezheplere de uymak müstehab olur. Çekirge yemek Sual: Çekirge yemek caiz midir? CEVAP: Evet, dört mezhepte de caizdir. Yemekte niyet Sual: Helal ve mubah olan şeyleri yemek sevabdır, denir mi? Mesela elma ve simit yemek sevabdır denir mi? CEVAP: Mubahlar niyete bağlıdır. Dine hizmet etmek, ibadetlerini kolay yapabilmek niyetiyle yenirse, sevab olur. Günah işlemeye güç kazanmak için yenirse, günah olur. Müftabih kavil Sual: Bir konuda bir mezhepte birkaç tane kavil olsa, müftabih kavil budur deniyor. Müftabih kavil nedir? Niye ona uyulur? Ötekiler de yanlış olmadığına göre, niye buna uymak zorundayız? CEVAP: Müftabih, hakkında fetva verilmiş olan, kendisiyle amel olunması gereken hüküm demektir. Tercih erbabı müctehid, bir mezhepteki farklı kaviller arasından bununla amel edilmesi gerekir derse, avamın artık o kavil ile amel etmesi gerekir. Mesela Ramazanda oruçlu olan kimsenin, Hanefi mezhebinde misvak yaş da olsa, öğleden önce de, sonra da kullanması mekruh değildir, müftabih olan budur. Kameri ay esastır Sual: Namaz, oruç, zekat, hac gibi ibadetler, mübarek günler kameri aya göre mi, yoksa miladi aya göre midir? CEVAP: Hepsi hicri yani kameri aya, hicri seneye göredir. Baldızla evlenmek Sual: Bir kimsenin hanımı ölse veya boşansa, baldız ile evlenebilir mi? CEVAP: Evet, evlenebilir, toplumda evlenenler de vardır. > Tel: 0 212 - 454 38 20 Faks: 0 212 - 454 38 29 www.dinimizislam.com
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT