BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Yatsı vakti girmezse

Yatsı vakti girmezse

Sual: Yatsı ve sabah namazının vakti girmeyen, kutuplara yakın yerlerde, bu namazlar nasıl kılınır?



Sual: Yatsı ve sabah namazının vakti girmeyen, kutuplara yakın yerlerde, bu namazlar nasıl kılınır? CEVAP: Hanefi’de vakit, namazın hem şartı hem de sebebi olduğu için, sebep bulunmayınca yani vakit girmeyince, o namaz farz olmaz. Vakti girmediği için de kılınmaz. Kaza etmek de gerekmez; fakat bazı âlimlere göre, bu iki namazı kılmak farzdır. İhtiyata riayet etmek çok iyi olur. Bu bakımdan bu iki namaz, (Vaktine yetişip de kılamadığım son yatsı ve son sabah namazının farzını kılmaya) diye niyet edilerek kılınmalıdır. Bu iki namazı, vakitlerinin başladığı en son günün vakitlerinde kılmak iyi olur. Yani, bu iki namaz vaktinin başlamadığı zamanlarda, daha önce vakitlerinin girmiş olduğu en son günün vakitlerini esas alarak kılınır. Bir ihtiyaç varsa, Hanbeli mezhebi taklit edilerek, akşamla yatsı, akşam vaktinde cem edilebilir. Sabah namazı, başka namazla cem edilmez. YATSI VAKTİ GEÇ GİRERSE Sual: Kuzey Avrupa ülkelerinde, genelde akşamla yatsı arası çok uzun olduğu için, yatsıyı kılamayıp kazaya bıraktığımız zamanlar da oluyor. Bu sebepten, Hanbeli’yi taklit ederek, akşamla yatsıyı cem edip, akşam vaktinde kılabilir miyiz? CEVAP: Evet, kazaya bırakmamak için caiz olur. VİTİR CEM EDİLMEZ Sual: Yolculukta veya mukimken, bir ihtiyaçtan dolayı akşam vaktinde, akşamla yatsı cem edilince, vitri de cem etmek caiz midir? Bir de, İslam Ahlakı kitabında, (Malikiyi taklit edenin, harac olunca, vitir namazını terk etmesi caiz olur) deniyor. Harac, zaruret demek midir? CEVAP: Harac, zaruret demek değildir. Bir sıkıntı, bir güçlük olması demektir. Bir harac olmadan, iki namaz cem edilemez. Zorluk varsa, seferde, diğer üç mezhepten birini taklit ederek, akşamla yatsı cem edilebildiği gibi, mukimken de, Hanbeli taklit edilerek cem edilebilir. Fakat vitir cem edilmez, imsak vaktine kadar kılınır. Eğer bu vakte kadar da kılma imkânı olmazsa, bir özürle kazaya kaldığı için günah olmaz. İmameyn’e göre ve diğer üç mezhepte, vitir sünnettir. Harac olduğu zaman, diğer üç mezhepten biri taklit edilirse, vitri kazaya bırakmak, hatta terk etmek de caiz olur. Yolculukta veya mukimken harac olunca, İmameyn’in kavline de uyularak, vitir kazaya bırakılabilir veya terk edilebilir. Ancak bunlar, harac olmadan yapılmaz. Tel: 0 212 - 454 38 20 Faks: 0 212 - 454 38 29 www.dinimizislam.com - www.mehmetalidemirbas.com
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT