BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Bantlar boş dönüyor

Bantlar boş dönüyor

Yıllık 911 bin 577 adetlik üretim kapasitesine ulaşan Türk otomobil sektörü, geçen yıl bunun yüzde 35.3’ünü kullanabildi



Milyarlarca dolarlık yatırımlar sonucunda yıllık üretim kapasitesi 911 bin 577 adete ulaşan Türk otomotiv sektörü, 1999 yılında bunun sadece yüzde 35.3`ünü kullanabildi. Ekonomik kriz nedeniyle iç pazarın daralması, ithal araçların payının artması gibi nedenlerle geçen yıl sadece 325 bin 297 adet motorlu aracın üretildiği ülkemizde, 590 bin 134 adetlik kapasite boş kaldı. Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) verilerine göre, yıllık 100 bin adet üretim kapasitesine sahip bulunan ve sadece 9 bin 41 adetlik üretim yapan ToyotaSa`da kapasite kullanım oranı yüzde 9’da kaldı. Hyundai Assan da 120 binlik kapasitesi ve 17 bin 375 adetlik üretimiyle kapasitesinin yüzde 14.5’ini kullanabildi. Opel Türkiye, 25 bin adetlik kapasitesine rağmen sadece 4 bin 297 adet motorlu araç üretti ve yüzde 17.2’lik kapasite kullanım oranına erişebildi. 250 bin adetlik üretim kapasitesi olan sektörün devi Tofaş ise geçen yıl 65 bin 510 adetlik üretimle kapasitesinin yüzde 26.2’sini kullanabildi. Kapasite kullanım oranları yüzde 50’nin altında kalan firmalar ve oranları şöyle: “Ford Otosan yüzde 43.6, Otoyol yüzde 42.4, Otokar yüzde 41.2, Uzel yüzde 39.1, Türk Traktör yüzde 33.9, Chrysler yüzde 31.3, B.M.C. yüzde 28.6, M. Benz Türk yüzde 27.5, Temsa yüzde 24.4, Anadolu Honda yüzde 22.2, M.A.N. yüzde 21.8.” ONLARIN YÜZÜ GÜLÜYOR Kapasite kullanım oranları sıralamasında yüzde 97.1 ile Karsan ilk sırayı aldı. Yıllık 11 bin adetlik kapasitesi olan Karsan bunun tamamına yakını olan 10 bin 686`sını kullandı. Otomotiv sanayiinin duayeni İnan Kıraç’ın Koç Holding’den emekli olduktan sonra çoğunluk hisselerini alarak yeniden yapılandırdığı Karsan, bu başarısıyla dikkat çekti. Anadolu Isuzu da 7 bin 500 adetlik üretim kapasitesinin yüzde 89.6’ını kullandı. Anadolu Isuzu geçen yıl 6 bin 721 adet motorlu araç üretti. Türkiye’de üretim kapasiteleri dikkate alındığında Tofaş’ın ardından 160 bin adet ile ikinci olan Oyak Renault da, yüzde 78.1 gibi büyük bir kapasite kullanım oranı yakaladı. İhracata büyük ağırlık veren Oyak Renault’nun, böylece iç pazardaki olumsuz şartlardan fazla etkilenmediği görüldü.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT