BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > ‘Kaza yaptım
gel!’ cihazı

‘Kaza yaptım
gel!’ cihazı

“Kara kutu” mantığıyla çalışan “e-call” adlı cihaz kaza anında kurtarma timlerini harekete geçiriyor.



1- Basınç algılama cihazı 2- Hız ölçme ve kayıt cihazı 3- Hava yastığı kontrol birimi 4- Devrilme pozisyonu - Eğitim cihazı 5- Koltuk tanıma sistemi (koltuklarda kaç kişi oturuyor) 6- Araç içinde konuşmaları kaydeden mikrofon 7- Kazazedelerle irtibat kuran mikrofon 8- Tüm bilgileri sisteme aktaran cihaz 9- Hava durumu ve eğimi ölçen cihaz. Her yıl binlerce kişinin hayatını kaybettiği trafik kazalarının azaltılması ve ölümlerin en aza indirilmesi için geliştirilen cihaz 4 ülkede uygulamaya konuldu. Cihazın 2014 yılında bütün Avrupa ülkeleriyle birlikte Türkiye ve Rusya’yı da içine alan bir sistem içinde kullanımına başlanması planlanıyor. Sistem, uçak, helikopter gibi araçlarda bulunan karakutu benzeri bir mantıkla çalışıyor. Acil durumlarda otomobiller içinde devreye giren çağrı sistemi kaza yapan araca en yakın acil kurtarma timlerini otomatik olarak harekete geçiriyor. YARDIM SİNYALİ GÖNDERİYOR Avrupa Birliği üyesi bazı ülkelerde test edilen “Kaza Yaptım Gel” cihazı (e-call) trafik kazalarını uydu aracılığı ile anında sağlık ve güvenlik merkezlerine haber veren yazılım sisteminden oluşuyor. Araç içindeki erken uyarı sisteminin gönderdiği sinyalin ambulanslara ve ilgili kurumlara hava yastığı ve darbe sensörü bilgileri ile GPS koordinasyonlarını aktarması öngörülüyor. E-call, Avrupa Komisyonu tarafından AB’ye sunulan ve birliğin üyesi olmayan Norveç, İzlanda, İsviçre ve Rusya tarafından da desteklenen bir proje. Avrupa Komisyonu, e-call’ı araç içinde bulunan, kaza sırasında otomatik olarak 112’yi arayan maliyeti uygun bir arama sistemi olarak tanımlıyor. Avrupa Komisyonu ile AB Parlamentosu’nun yönetmeliklerinden sorumlu olduğu e-call uygulamasında birliğe üye ülkeler standartlarla ilgili oy verme hakkı elde edecek ve acil durum hizmetlerinden sorumlu olacak. Kamu güvenliği kuruluşları ise sistemi ve işlemleri yapmakla yükümlü olacak. Konuyla ilgili kurumlar arasında Avrupa Otomobil Üreticileri Derneği (European Automobile Manufacturers’ Association - ACEA) tarafından temsil edilen araç sektörü, sistem tedarikçileri, özel hizmet tedarikçileri, AB ve çevre ülkelerin vatandaşları bulunuyor. Uygulamanın maliyeti de göz önünde bulundurularak bazı sistem seçenekleri değerlendiriliyor. Araçlara entegre edilmiş bir sistem bütün teknik gereklilikleri karşılıyor ancak maliyeti üreticinin üstlenmesi gerekiyor. Araçlara satış sonrası entegre edilebilecek bir sistemin maliyetini ise tüketicilerin karşılaması gerekiyor. Buna rağmen sistemin hem eski hem de yeni araçlarda kullanılabilme gibi bir avantajı bulunuyor. Maliyeti en düşük seçeneğin mobil teefonlar aracılığıyla hizmet verilmesi olduğu görülüyor ancak bunların kolay zarar görebilecek cihazlar olduğu, araçtakilerin telefonlarını kapatmış olabilecekleri ve pilin bitme ihtimalinin yüksek olduğu da göz önünde bulunduruluyor. CİHAZ NASIL ÇALIŞACAK? KYG (E-call), araçlara entegre edilmiş sistem üzerinden herhangi bir kaza anında otomatik olarak acil yardım hattını arayacak. Avrupa Komisyonu’nun önergesine göre sistemin her türlü durumda çalışabilir olması gerekiyor. Bunun yanı sıra kaza sebebiyle zarar görmemesi, aracın ana güç kaynağı veya anteni gibi ara birimlerin bozulması durumunda da çalışabilmesi önem taşıyor. Sistem için belirlenmiş standartlar bulunuyor. Minimum Veri Grubu (Minimum Set of Data) ile kamu güvenliği kuruluşlarının yardım çağrısına sesli iletişime ihtiyaç olmadan cevap vermesi mümkün oluyor. 3’üncü Nesil İş Ortaklığı Projesi (3rd Generation Partnership Project) de 112’den gelen ve mobil terminaller veya e-call’dan gelen telefonların ayırt edilebilmesini mümkün kılan teknik özellikleri taşıyor.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 93699
    % 0.94
  • 5.2716
    % -1.23
  • 6.0028
    % -1.12
  • 6.7306
    % -1.44
  • 211.531
    % -0.51
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT