BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Dersaadet’te
tramvay

Dersaadet’te
tramvay

Dersaadet Tramvay Şirketi 1870’de çalışmaya başladı ve 4 hattın güzergâhına ray döşedi.



Azapkapı-Beşiktaş arasında sabah 06.30, akşam 19.20 saatleri arasında, her iki yöne 20 dakikada bir sefer yapan bu hattan hemen sonra Eminönü-Aksaray hattı devreye alındı. Daha yoğun olan bu hatta 10 dakikada bir sefer yapılıyordu. AZAPKAPI BEŞİKTAŞ HATTI Atlı tramvayın ilk hattı, Azapkapı-Beşiktaş arasında 1871 yılının Haziran ayında tamamlandı. Tramvay, bir aylık başarılı bir deneme seferinden sonra hizmete girdi. Prof. Dr. Vahdettin Engin tarafından hazırlanan, İstanbul Ticaret Odası (İTO)’nın prestij yayınları arasında yer alan, ‘’İstanbul’un Atlı ve Elektrikli Tramvayları’’ adlı kitapta, İstanbul için her zaman hayati önem taşıyan bir ulaşım aracı olarak tramvayın kente ilk kez ‘’atlı’’ olarak gelişinden, ‘’elektrikli’’ye dönüşüne kadar verdiği hizmetin hikâyesi anlatılıyor. Kitapta, tramvaylarla gelen ve İstanbul’a özel oluşan sosyal hayatın yanı sıra gazetecilerin tramvay yolculuklarını aktardıkları yazılar, ‘’tramvay gibi’’ deyimler, gece yarısı tramvaylarının maceraları ve döneme ait resimler yer alıyor. Kitaba göre Konstantin Karapano Efendi, bundan 142 yıl önce 1869 yılında ilk atlı tramvay hattı için izin aldı. İzinden 10 gün sonra 30 Ağustos tarihinde mukavele yapılarak, imtiyazın süresi 40 sene olarak belirlendi. 1870 yılında Dersaadet Tramvay adlı şirket kuruldu. Şirketin sermayesi 400 bin Osmanlı lirası idi. Atlı tramvayın ilk hattı, Azapkapı-Beşiktaş arasında 1871 yılının Haziran ayında tamamlandı. Tramvay, bir aylık başarılı bir deneme seferinden sonra hizmete girdi. Viyana’ya ısmarlanan vagonları güçlü Macar atları çekiyordu. Tramvay İstanbul halkı arasında çok rağbet görmeye başlayınca, Kabataş-Ortaköy-Beşiktaş hattında yolcu kaybeden Şirket-i Hayriye İdaresi bilet fiyatlarını ucuzlattı. OSMANLI ADALETİ Çırağan Sarayı’nda kalırken Beşiktaş’tan Ortaköy’e giden tramvayların çıkardığı gürültü padişahı rahatsız edince, saray muhafızları tramvayların Beşiktaş’ı geçmelerini engelledi. Tramvay‘ın Beşiktaş’tan ileri gidememesi sebebiyle günlük yolcu sayısı hatırı sayılır derecede azalmaya başlayınca, Tramvay İdaresi saraydan tazminat istedi. Sultan Abdülaziz, izin vermediği gün ve saatler için kaybedilen yolcu sayısının çıkarılmasını emretti. Saray, tek tek hesap edilen yolcu sayısı üzerinden Tramvay İdaresi’ne tazminat ödedi.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 95512
    % 0.66
  • 6.3042
    % -0.71
  • 7.3746
    % -0.42
  • 8.3069
    % -1.06
  • 243.934
    % -0.84
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT