BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > ‘Yüksek Hızlı Tren’de Avrupa altıncısı olduk

‘Yüksek Hızlı Tren’de Avrupa altıncısı olduk

TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman: “Demiryolu sektörüne 10 yılda 20.8 milyar lira ayrıldı. 888 km Yüksek Hızlı Tren hattı inşa edildi...”



> Cenk Esen - ANKARA Kurtuluş Savaşı’nda cepheden cepheye Mehmetçik taşıyan ve bugün 155 yaşında olan Türkiye Cumhuriyet Devlet Demiryolları (TCDD), bugün çizdiği 2023 vizyonuyla Türkiye’yi dünyanın 8’inci, Avrupa’nın 6’ncı ülkesi haline getirdi. Mustafa Kemal Atatürk’ün başlattığı seferberlikle 1926-1946 yılları arasında demir ağlarla donatılan Türkiye’de 1950’li yıllarda karayolu ön plana çıktı. 50 yıl süresince kaderine terk edilen demiryolları, Süleyman Karaman’ın TCDD Genel Müdürlüğü’ne atanmasıyla yeniden atağa kalktı. Bu tarihten itibaren mevcut sistemde modernizasyon başladı, demiryolu sanayisi gelişti. Sekiz yılda 80 proje üreten kurum, treni yeniden vatandaşın gündemi haline getirdi. Biz de Genel Müdür Süleyman Karaman’la göreve geldiği ilk günden, Türkiye’yi hızlı tren ağlarıyla örme yolunda hızlı adımlar atılan bugüne kadar yaşanan süreci konuştuk. TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, halkın büyük talep gösterdiği hızlı trende yeni hatlar için var güçleriyle çalıştıklarını ifade etti. > 7 Ocak 2003’te göreve geldiğinizde nasıl bir TCDD ile karşılaştınız? Uzun yıllar ihmal edilmiş bir kurumla karşılaştığım için itiraf etmeliyim ki hayal kırıklığı yaşamıştım. Bilançoları incelediğimde TCDD’nin ayakta durmasının çok zor olduğunu gördüm. Yılda 300 milyon dolar civarında zarar eden bir kurumdu. Demiryollarını ‘Fetret Devri’ sayılan 1950-2002 yılları arasında toplam 945 km yeni demiryolu inşa edilmiş. Yani bu dönemde her yıl 18 km yeni demiryolu yapılmış. > Demiryollarında neler değişti? Biz demiryollarının 155 yıllık birikimini harekete geçirmek için insan odaklı yönetim anlayışını benimsedik. Gelinen noktada bunu başardığımıza inanıyorum. Demiryollarının 2003 yılında devlet politikası olmasıyla birlikte demiryolu yatırımları kamu yatırımları içinde öncelikli olarak yerini aldı. 2002 yılında demiryollarına tahsis edilen ödenek 399 milyon TL iken, bu rakam 2011 yılında 4,8 milyar TL’ye çıkartıldı. Demiryolu sektörüne son 10 yılda 20,8 milyar liralık ödenek ayrıldı. 2002-2011 yılları arasında artan bu ödeneklerin çarpan etkisi sonucu 888 km YHT hattı olmak üzere toplam 1.076 km demiryolu inşa edildi. Bu süreçte her yıl ortalama 135 km demiryolu inşa ettik. 1630 km yapım çalışmaları halen sürüyor. Mevcut demiryolu ağ uzunluğu ise tali hatlarla birlikte 10.864 km’den 11.940 km’ye ulaştı. Türkiye YHT teknolojisi ile dünyada 8’nci, Avrupa’da ise 6’ncı ülke haline geldi. > Türkiye’yi, Yüksek Hızlı Tren’le nasıl tanıştırdınız? Tüm bunları gece-gündüz, yağmur-çamur demeden fedakarca çalışan yaklaşık 35 bin kişilik demiryolu ailesiyle birlikte yaptık. İlk YHT hattı Ankara-Eskişehir 13 Mart 2009’da, Ankara-Konya 23 Ağustos 2011’de hizmete girdi. YHT’ler Türkiye için bir hayaldi biz gerçeğe dönüştürdük. Bu hatlar sadece ulaşımı kolaylaştırıp zamanı kısaltmakla kalmayıp 7’den 70’e herkesin yaşamını değiştirdi. Eskişehir-Ankara-Konya YHT üçgeni ile bu bölgelerdeki ekonomik, sosyal ve kültü-rel yaşam daha da hareketlendi, turizm canlandı. ANKARA-SİVAS 2 SAAT OLACAK Hatlar son hızla ilerliyor Yapımı devam eden Ankara-İstanbul ve Ankara-Sivas YHT hatlarında inşaatın hızla devam ettiğini söyleyen Genel Müdür Karaman, şunları söyledi: Ankara-İstanbul YHT hattı altyapı inşaatının yüzde 50’si tamamlandı. İstanbul-Ankara 2. Etap Hızlı Tren Projesi’nin Köseköy-Vezirhan 1. kesiminde?11.342?metre?uzunluğunda 8 adet tünel, 4.395 metre uzunluğunda 11 adet viyadük-köprü, 13 adet üstgeçit, 35 adet de altgeçit bulunuyor. Tünellerin yüzde 76’sı, viyadüklerde ise yüzde 79’u tamamlandı. Projenin Vezirhan-İnönü kesiminde ise 29 .128 metre uzunluğunda 19 tünel, 5.856 metre uzunluğunda 13 viyadük- köprü, 4 üstgeçit, 7 altgeçit bulunuyor. Tünellerin yüzde 47’si, viyadüklerin ise yüzde 71’i tamamlandı. 2013 yılında Ankara-İstanbul YHT hattında yolcu taşımayı planlıyoruz. Vatandaş, Ankara’dan İstanbul’a 3 saatte konforlu yolculuk yapma keyfi yaşayacak. Ankara-Sivas YHT hattında ise 15.855 metrelik tünel kazısının 11.731 metrelik kısmı tamamlandı. 30 üstgeçidin 12’si, 52 altgeçidin ise 48’i tamamlandı. Kalan bölümlerde de çalışmalar aralıksız sürüyor. Bu hat Ankara-Sivas arasını 2 saate düşürecek. Trenle yük taşımacılığı yüzde 66 arttı TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman’ın verdiği bilgiye göre demiryolları, kuruluşundan bu yana en fazla yükü 2010 yılında taşıdı. 2010 yılı içerisinde trenler yaklaşık 24.3 milyon ton yük taşıdı. Bu rakam 2002 yılına göre yüzde 66 artış olduğunu gösteriyor. 2010 yılında 84 milyon 170 bin yolcu trenle taşındı. Yolcu sayısı 2002’ye göre ise yüzde 15 arttı. Karayoluna bağlantılı 16 noktaya lojistik merkezler kuruluyor. Bu merkezler sanayiciye büyük kolaylıklar sağlayacak. Devam eden hazırlıklar ise yılda 200 milyon ton yük taşımak için yapılıyor. Genel Müdür Süleyman Karaman, arkadaşımız Cenk Esen’e hızlı trenin kumanda kabininde açıklama yaptı. TCDD’nin 2023 hedefi 10 bin km hızlı tren Cumhuriyet’in 100. kuruluş yıldönümü olan 2023’te ülkenin yüksek hızlı tren ağlarıyla örülmesi, mevcut demiryollarının iki katına çıkarılması ve Türkiye’nin demiryolu endüstrisi ihraç eden bir ülke olması için yol haritası belirlediklerini söyleyen Süleyman Karaman, şunları söyledi: 2023 vizyonu içinde; 10 bin kilometre yüksek hızlı tren, 4 bin kilometre konvansiyonel demiryolu hattı yapmak, Yüksek Hızlı Tren’i Türkiye’de üretmek var. Marmaray, Başkentray, Gaziray ve Egeray gibi kent içi taşımacılığı rahatlatacak projeler bu süreçte tamamlanacak. Hayatın 24 saat kesintisiz yaşanacağı yeni garlar yapılacak, tarihi garlar restore edilecek. Demiryolu işletmeciliğinde özel sektörün payı yüzde 50’ye yükseltilecek. Sinyalsiz demiryolu hattı kalmayacak, demiryolu hatlarının elektrifikasyonu tamamlanacak. Hemzemin geçitler kontrollü hale getirilecek. Demiryolu çeken-çekilen araç filosu geliştirilecek. Organize sanayi bölgeleri ve önemli üretim merkezlerinin demiryollarıyla bağlantısı sağlanacak. Evinden çıkmayanlar seyahatlere çıkıyor Genel Müdür Karaman’a, “Vatandaş hızlı treni sevdi mi” diye sorduk. Karaman, yüzde 80 doluluk oranıyla çalışan hızlı trene talebi şöyle anlattı: YHT hattında trenler her gün 20 sefer yapıyor. Doluluk oranı yüzde 80’lere ulaştı. Bu hatta yılın ilk 10 ayında 1 milyon 807 bin yolcu taşındı. Ankara-Konya hattında ise doluluk yüzde 90’ı aştı. Talepler her geçen gün artıyor. İhtiyaca cevap verebilmek için sefer sayısını artıracağız. Türkiye’nin dört bir yanından YHT için teklif alıyoruz. Çünkü hız, konfor ve güvenliğiyle ön plana çıkan YHT’ler insanlarımızın seyahat alışkanlıklarını değiştirdi. Evinden dışarı çıkmayan insanlar günü birlik seyahat yapmaya başladı. YENİ HATLAR GELECEK Mİ? Eskişehir-İstanbul, Ankara-Yozgat-Sivas hatlarında inşa çalışmaları sürüyor. Bursa YHT hattının ihalesi gerçekleştirildi, yakın zamanda yer teslimi yapılacak. Ankara (Polatlı)-Afyonkarahisar-İzmir ve Sivas-Erzincan Yüksek Hızlı Demiryolu Projeleri’nde ise çalışmalar devam ediyor. Lojistik merkezler 40 milyar $ getirir TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, Denizli, Gelemen, İzmit, Eskişehir, Kayseri lojistik merkezlerinin ilk etabının tamamlandığını, ikinci etabın inşaatının başladığını belirterek, “Modern taşımanın merkezi olan lojistik merkezler Türkiye’ye yıllık 40 milyar dolar katkı sağlayacak” dedi.
 
 
 
 
 
 
 
KAPAT