BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Avrupa Türklere kaldı

Avrupa Türklere kaldı

Geçen hafta “Özel Ekonomi Bölgeleri Çalıştayı” için gittiğim Gaziantep‘te Şahinler Holding Yönetim Kurulu Başkanı Kemal Şahin ve Foxconn TR Genel Müdürü Tuna Kardeş ile sohbet etme imkanım oldu. Kemal Şahin, 17 yaşından beri Almanya‘da ve orada hem konfeksiyon fabrikası var, hem de satış mağazaları. Ayrıca fast food dükkanları da. Dört dörtlük müteşebbis yani.



Geçen hafta “Özel Ekonomi Bölgeleri Çalıştayı” için gittiğim Gaziantep‘te Şahinler Holding Yönetim Kurulu Başkanı Kemal Şahin ve Foxconn TR Genel Müdürü Tuna Kardeş ile sohbet etme imkanım oldu. Kemal Şahin, 17 yaşından beri Almanya‘da ve orada hem konfeksiyon fabrikası var, hem de satış mağazaları. Ayrıca fast food dükkanları da. Dört dörtlük müteşebbis yani. Kemal Şahin‘e Avrupa‘da Türkiye için, Türkler için ne gibi fırsatlar olduğunu sordum. “Çok” dedi. “Hele şu dönemde!” Çok dediklerinden birine bakalım mesela: Avrupalı yaşlandı; çoluk çocuk da yok! Tesis ya kapanacak, ya da el değiştirip öyle devam edecek faaliyetine! Türkler için bundan daha iyi fırsat mı olur? O işletmeyi satın alma imkanı var bir kere; hem de kelepir! Satın al ve teknoloji ile pazar avantajını kullanıp yürü! Üretimi Avrupa‘da yapmak isteyen Avrupa‘da yapsın, Türkiye‘de isteyen Türkiye‘de. Önemli olan o tesisin sahip olduğu teknoloji ve de tabii pazar. Onlar olduktan sonra, gerisi kolay. İşine hangisi geliyorsa onu uygula! Şahin‘in ikinci bir tespiti de şu: “Başta Almanlar olmak üzere, Avrupa insanı çok çalışkan. Gerektiğinde günlerce çalışabilirler. Çocukları öyle değil ama. Gezip tozmak daha hoş geliyor onlara.” Bu da tabii ayrı bir avantaj. Çocuğu olmayan nasıl işletmesini satmaya mahkum kalmışsa, aynı akıbeti çocuğu olan da yaşıyor. Baba satmazsa, oğlu satıp çıkıyor iş dünyasından. Her halükârda fırsat! Bir de marka satın alma hususunu sordum Kemal Şahin‘e. “Oluyor zaten” dedi. “Türk firmaları birçok Avrupa markasını satın aldı ve onların pazarında iş yapıyorlar.” Biraz da Foxconn TR‘den bahsedeyim size. Çinli. Dünyanın en büyük bilgisayar firmalarından biri. Yıllık cirosu, 103 milyar dolar. Çeşitli ülkelerde yatırım yapıyor ve bir milyonun üzerinde çalışanı var. Hemen her markaya bilgisayar üretmesi de ayrı bir özelliği. Türkiye‘de de başladı üretime. Çorlu‘daki Avrupa Serbest Bölgesi‘nde 60 milyon dolar yatırım yapan Foxconn TR, HP masaüstü bilgisayar üretiyor. Bin 500 kişi istihdam etmeyi planlayan tesis 1 milyar 500 milyon dolarlık ciro için kolları sıvadı. Ancak Avrupa pazarındaki daralmadan dolayı evdeki hesap çarşıyı tutmadı ve 600 milyon dolarda kalacağa benziyor bu yılki üretimi. İstihdam ise 500 kişi civarında. Foxconn TR ürettiği bilgisayarın tamamını ihraç ediyor. Foxconn TR Genel Müdürü Tuna Kardeş, “istihdamı 3 bine, ihracatımızı da 3 milyar dolara çıkarmayı hedefliyoruz” dedi. Foxconn hemen her bilgisayar markasına üretim yapıyor fakat kendi markası yok! Enteresan geldi bana bu durum. Nedenini sorduğum Kardeş, “Gayet basit” dedi. “Dünyadaki bilgisayarların yüzde 70’ini Foxconn üretiyor zaten. Kendi markası ile taş çatlasa yüzde 30’luk bir pay alır pazardan. Neden büyük balığı kaçırsın ki?” Eh, bu da bir strateji tabii. Pazarlama derdi yok! Rekabet zorluğu yok! Mantıklı yani.
 
 
 
 
 
 
 
KAPAT