BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Kokuların bestesi: Parfüm

Kokuların bestesi: Parfüm

Bugün, bir satıcıya gidip, kolaylıkla elde ettiğimiz bir şişe parfüm için aslında binbir zahmetli uğraşlar veriliyor. Mesela, asırlardır cazibesini yitirmeyen “misk” kokusu, özellikle Orta Asya’da yaşayan boynuzsuz, erkek misk ceylanının, üreme bezlerinden elde ediliyor.



lk parfüm üreticilerinin, kullandıkları kokulara çeşitli güçler yakıştıran büyücüler ve sihirbazlar olduğunu söylenir. Etkilemek istedikleri insanları, çeşitli gösterilerle şaşkına çeviren bu insanlar, koku ve tütsüyü, sıcak olarak kullanmıştır. Heredot tarihçileri, Eski Mısır’da, zenginlerin mumyalarına türlü kokular katıldığını anlatır. Eski Yunanda da, savaş kahramanlarının adaleleri kafuru ile ısıtılır, kadınlar ise aromatik esanslarla vücutlarını ovarmış. Kokularla haşır neşir olunan Roma İmparatorluğu döneminde “Per Fumum” sözcüğü, tüm kokuları ifade eder. Buradan da günümüzdeki parfüm sözcüğüne gelinmiştir. Ortaçağ Avrupa’sında, tuvalet ve hamam bilinmediğinden, temiz kokmak için parfüm hızla yayılmıştır. 1390’da ise sedir ağacı, biberiye ve terabentin ile alkolden üretilen ünlü Macar kolonyası doğar. Rönesans döneminde bir çılgınlağa dönüşen parfüm kullanımı, had safhadadır. İnsanlar, bu dönemde mücevherlerinden, biblolarına kadar her türlü eşyayı parfümle neredeyse yıkarlardı. Dinimizde koku Osmanlı kadınlarının da, vücutlarını zencefil ve hoş kokulu bitkilerle ovdukları bilinmektedir. Dinimizde de, koku ve tütsünün ayrı bir yeri vardır. Cenaze evinde, tabutun etrâfında üç veyâ beş kere behûr dolaştırılır. Behûr, tütsüdür. (Meselâ, bir kürek içindeki ateşe öd ağacı, günnük, misk, sandal ağacı, çendene, zerîre, aselbend gibi kokulu maddeler koyup dumanı çıkarılır.) Kefenler de, tabuta koymadan, her biri ayrıca tütsülenir. Peygamber efendimiz Hz. Muhammed’in de, (s.a.v.) ellerine, başına, yüzüne misk veyâ başka kokular sürdüğü, ud ağacı, kâfûrî ile buhurlandığı bilinmektedir. Neleri kokluyoruz? Başlangıçta kokular, tek bir kaynağa bağlı olarak üretildi. Salt gül, yasemin ve sümbül kokuları gibi. Sonraları, belli dozlarda karıştırılarak bestelenmeye başladı. Koku kaynaklarından, antep fıstığı, acıbadem, anason, karanfil gibi bazı maddelerin taneleriyle, kızıl kantaron gibi kimileri kökleriyle, tarçın türündekiler gövdesinin kabuğu veya sandal ağacı gibi salt gövdesiyle parfümlere notalarını veriyor. Nane, fesleğen gibi bitki yapraklarını, ve gül lotus gibi çiçeklerle, çilek ve portakal gibi meyveleri de unutmamalıyız. Bu bitkisel kaynaklara, misk ve amber gibi hayvansal ürünlerin yanısıra, laboratuar çalışmalarıyla kimyasal ve sentetik maddeler eklenince kendimizi, sonu gelmez bir serüven içinde buluyoruz. Yöntem ne olursa olsun, hala bir kilo yasemin özü için, bir milyon yasemin toplanıyor ki, bu da parfümlerin neden pahalı olduğunu açıklar herhalde. Nasıl kullanmalı?... Eski bir makyöz olan ve Cosmo Shop Kategori Yöneticiliği yapan Nezahat Sever, parfüm alırken ve kullanırken dikkat edilecek hususları anlattı: “Parfüm almaya karar verdikten sonra, önce kokuyu denemek gerekir. Bileğin iç tarafına, uzaktan sıkılan parfüm, alkolü uçtuktan sonra burna iyice yaklaştırmadan koklanır. Bir gün içinde en çok üç tane koku denenmelidir. Sonrasında, koku hassasiyeti kaybolduğu için yanılabiliriz. En iyisi, denenen kokunun aynı gün içinde alınmamasıdır. Parfüm, vücut ile teması sonrası, herkese göre ayrı bir koku verir. Bunu anlamak için beklemelidir. Ten ve saç rengiyle ilgili bağlantı yanlış bir yönlendirmedir. Önemli olan saç ve ten rengi değil, tenin parfüm ile birlikte verdiği tepkidir. Parfüm kullanırken kesinlikle elbiseye temas etmemeli. Bileklere, dirsek içindeki hassas yüzeye, kulak arkası ya da enseye sıkmalıdır. Bu bölgeler hem az terler, hem de kokunun en iyi yayıldığı bölgelerdir. Yaz aylarında ağır parfüm pek tercih edilmez. Çok hafif kokular kullanılmalıdır. Geceleri, gündüze nazaran daha serin olacağı için, gündüz hafif, çiçek özlerinden elde edilenler, geceleri de daha ağır olan meyveli ya da baharatlı çeşitler tercih edilebilir. Değişen tercihler... Sistem Kozmetik Yönetim Kurulu Başkanı İsmail Dut, İnsanların koku tercihlerinin, zamanla değiştiğini belirtiyor. Yıllardan beri, parfümeri ile uğraşan İsmail Dut,. “Eskiden çok yaygın olan misk ve gülyağları, bir ara tamamen unutuldu. Halbuki, bizim çocukluğumzda, cami önlerinde sıkça rastlanan esansçılar vardı. Bugün, yine yavaş yavaş tercih edilmeye başladı. İnsanlar öze dönüyor. Naturel esanslar rağbet görüyor” diyor. Başta Paris olmak üzere, çeşitli ülkelerden parfüm ithalatı yapan Dut, tercihlerini özellikle naturel kokular üzerine yoğunlaştırıyor. İsmail Bey’e göre, 2-3 yıl önce daha ağır kokular talep edilirken, şimdilerde, çiçek yoğunluğu olan, daha hafif olanlar rağbet görüyor. “Tahtakale” ucuz ama... Parfüm, pahalı bir ihtiyaç. Esansların elde edilmesi, üretimi ve dışarıdan getirilen bir çoğunun nakliye masrafları fiyatlarda etkili. Fakat, birçok üründe olduğu gibi, Tahtakale’de parfümleri de uygun fiyatlardan bulmak mümkün. Tezgahlarda neredeyse her markanın irili ufaklı şişelerine rastlanıyor. Bir kısmı orjinal markaların, gerçek kokuları olduğu gibi, taklitlerini de görebilirsiniz. Fiyatlar birçok markaya göre değişiklik gösteriyor. Fakat ortalama, 1 milyon ile 20 milyon lira arasında parfüm satın almak mümkün. Hangi bitkiler, parfüm oluyor? Uzmanlara göre, mevcut parfümlerin yüzde 50’si çiçek ailesinden. Dünyada en çok tüketilen, dolayısıyla aranan parfümler bunlar. En çok kullanılan çiçekler arasında, gül, yasemin, sümbül, zambak, karanfil ve nergis yer alıyor. Bunlara ilave olarak, daha hafif olan, müge, portakal çiçekleri ve bergamutlar da tercih ediliyor. Hafif ve reçelimsi kokular için, frenk üzümü, ananas, kayısı ve şeftali gibi bitkiler de parfümeri de yerini alıyor. Daha sıcak olan, Güney ve Akdeniz ülkelerinde oryantal baharat esintilerinin yanısıra, bir akdeniz serinliğini de yakalamak mümkün. Buradaki tercihler, vanilya, karanfil, tarçın ve hindistan cevizi başta olmak üzere, birçok baharatın üzerine şekilleniyor. Daha uçucu ve serin kokular için, limon ve portakal çiçekleriyle meyveleri de kullanılıyor.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 103235
    % 2.07
  • 4.7171
    % 0.01
  • 5.5018
    % -0.57
  • 6.2889
    % -0.17
  • 197.827
    % 0.14
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT