BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > İlâç değil kutu alıyoruz!

İlâç değil kutu alıyoruz!

Aynı formül, aynı miktar etkili madde aynı sayıda draje ya da tablet. Aynı olmayan iki şey var; adları ve fiyatları.



Eğer eczacınız reçetenizi inceledikten sonra gözlüğünün üzerinden size bakıp "bu ilacın muadilini vermemi ister misin?" derse sakın onu reddetmeyin. Hiç değilse niyesini niçinini sorun. Zira size formulü, etkili maddesi ve tablet sayısı birebir aynı ama fiyatı dörtte bir olan bir ilaç teklif ediyor olabilir. Yanlış duymadınız benzer değil "tıpatıp aynı" olan ilaçlar arasında kesemize dokunacak farklar var. Nasıl mı? Mesela Lilly firmasının Prozac'ında 16 kapsül var ve beher kapsülde 20 mg. fluoktesin bulunuyor. Fiyatı 11.466.000 lira. Halbuki Adeka İlaç Sanayii'nin ürettiği Zedprex kapsüllerinde de 20 mg fluoktesin bulunuyor. Üstelik 20 kapsül. Dört kapsül daha fazla olmasına rağmen fiyatı dörtte biri kadar. (2.548.800 TL.) Navortis firmasının ketotifen formüllü antialerjik ilacı Zaditen 4.899.500 liradan; İlsan-İltaş'ın ketotifen formüllü antialerjik ilacı Astafan 1.802.000 liradan sunuluyor. Yine Navortis firmasının diklofenol sodyum esaslı tableti, Volteran Retard 3.353.500 liradan satılırken, aynı özellikleri taşıyan Difenak 792.000, Dikleron Retard ise 624.800 liradan reçete bekliyor. Doktorlar niye yazar? Haberleri yok: Türk hekimlerinin ilaca para vermek gibi bir adetleri yok. İhtiyaçlarını tanıtım elemanlarının getirdiği promosyonlarla karşılıyorlar. Haliyle ilacın kaç para olduğu onları ilgilendirmiyor. Güven: Bazı firmalar köklü ve isim sahibi. Doktorlarımız Türk ilaç sanayiinin geldiği yeri bilmedikleri için ABD, İsviçre ve Alman firmalarının güvenilir olacağını düşünüyorlar. Hediye: Tanıtım elemanları açık açık "Hocam bu ilaçtan 500 kutu yazarsanız filan marka televizyonu evinizde bilin!" diyebiliyorlar. Kitap-Kongre: Doktorlar dayanılmaz bir bilgi açlığı çekiyorlar. Bunlardan bazıları ihtisas yaptığı dalda hazırlanmış nefis kitaplarla avlanıyor, bir kısmı ise dış ülkelerdeki kongre masrafları çekilerek kazanılıyor. Geziler, turlar: Bazı firmalar servisi komple toparlayıp geziye götürüyor. Mesela onlarca hekimi bir hafta Amerika'da ya da Uzakdoğu'da gezdirebiliyor. Kariyer aşkı: Bazı hekimler yayınlarında sponsor olarak ilaç firmalarını kullanıyorlar. Kırtasiyeniz bizden: Hekimlere yağan çakı, çakmak, kalem, zarf açacağı gibi eşantiyonlardan bahsetmeye bile gerek yok. Takvimler... Elektronik aletler... Saatler... Hediyenin değeri firmanın gücü ile orantılı olarak artıyor. Peki bütün bunların bedeli mi? Elbette kesemizden çıkıyor
 
 
 
 
 
 
 
KAPAT