Öte yandan otellerdeki doluluk oranının yüzde 80'lere ulaşacağı belirtilirken bu dönemde yüzde 100 doluluk için ise "hayal" yorumları yapıldı.Bakanlar Kurulu’nun bu yıl Ramazan Bayramı tatili süresini 9 güne çıkaran kararı yaklaşık 1 ay önce açıklaması, en kötü dönemini yaşayan turizm sektöründe iç pazar hareketliliğini artırdı. Sektör temsilcileri bayram döneminde ağırlıklı 4- 7 gün aralığındaki paket satıŞlarıyla doluluk oranlarının yüzde 80’i bulacağını açıkladı.Bayram tatili süresinin 9 gün ve erken açıklanmasının turizmciye merhem olacağını belirten Akdeniz Turistik Otelciler Birliği (AKTOB) Başkan Yardımcısı ve Delphin Hotel & Resorts Yönetim Kurulu Üyesi Tolga Cömertoğlu şunları söyledi:

"Ramazan Bayramı tatilinin 9 güne çıkarılmasının gecikmesiyle ilgili bazı arkadaşlarımız şikayetçi oldu, ama sonuçta biz Türk halkı olarak tatil rezervasyonumuzu erkenden yapma alışkanlığını bir türlü edinemedik. Dolayısıyla son dakikada da olsa 9 güne çıkması turizmciye bir nebze de olsa merhem olacaktır. 9 gün tatil bu uzun, yoğun stresten, dünyanın bu konjonktüründen kopabilmek için muazzam bir şans ve fırsat olacak. Temmuz ayı için 9 günlük katkı yüzde 20- 30 civarında olacaktır. Özellikle Antalya turizmi yüzde 40- 50 eksilerde. Temmuz ayında yüzde 20’sinin iç pazardan bize geri döneceğini umut ediyoruz. Bütün vatandaşlarımıza, Türkiye’den uzağa gitmeyin diyorum. bugün Türk turizmi kazandığı 31 milyar doların yüzde 85’ini Türkiye’de bırakıyor. Atlayın uçağa, arabanıza gelin, Türkiye’de tatil yapın ve harcadığınız tatil giderinin yüzde 85’i bilseniz de bilmeseniz de sizin cebinize geri dönecektir." 

YÜZDE 100 DOLULUK BEKLEMEK HAYAL

Turizmde bu yıl yaşanan sıkıntılardan bahseden Kundu Turizm Yatırımcıları Birliği (KUYAB) Başkan Yardımcısı ve IC otelleri Yönetim Kurulu üyesi Abdullah Keleş de, bayram tatilinin 9 gün olarak ve erken açıklanmasının çok önemli avantaj olduğunu söyledi. Okulların tatil olması ve Ramazan sonrası futbol şampiyonasının da bitmesiyle yurtiçinde önemli miktarda rezervasyon beklediklerini belirten Keleş şöyle konuştu:

"Şu anki yurtiçi rezervasyon akışı da olumlu gidiyor. Ama bütün bunların hepsi geçici sübvansiyon tedbirler. Bu yıl ne yazık ki beklediğimiz gibi hatta bazen beklentimizin de üzerinde çok aşırı bir düşüş var. Umarım yılla sınırlı kalır ve önümüzdeki yıllarda bunu telafi edecek tedbirler bulmaya çalışacağız. Otellerde bayramda bütün bölgeyi değerlendirirsek, belki bazı tesisler tam dolacak bazı tesisler çok düşük dolulukla geçirecek ama ortalama yüzde 60-65 gibi bir doluluk gerçekleşeceği gözüküyor. Ama bu dönemde yüzde 100 doluluk hayal, onu beklememek lazım. Antalya’ya İstanbul ve Ankara’dan tarifeli seferlerde bayram döneminde artış olacak." 

FİYATLARDA YÜZDE 40-50’YE VARAN AVANTAJ

Bütün tesislerde bayram dönemi fiyatların bir önceki yılın altında olduğunu dile getiren Keleş şöyle devam etti:"İster yurtdışındaki ister yurtiçindeki kendi vatandaşlarımızın kendi ülkesinde tatilini geçirmesi için çok önemli bir fırsat. Fiyatlar ve verilen hizmet kalitesi açısından Antalya’daki tesisler bütün dünyadaki en avantajlı konumda. Hem fiyat çok ekonomik hem de verdiği hizmet çok kaliteli. Dolayısıyla ’Tatilini kendi ülkende geçir’ sloganının artık karşılık bulması gerekiyor. Bazı tesislerde fiyatlarda yüzde 40- 50’lere kadar düşüş var. İster istemez turizmcinin büyük sıkıntısı finansman. Finansman döngüsünü sağlayabilmek, çalışanların ücretini, borçlarını ödeyebilmek için bir nakit girdisine ihtiyaç var. Bunu sağlayabilmek için de fiyatları düşürdü. Sadece yolcu sayısında değil fiyatlarda da ciddi düşüş var."

ERKEN REZERVASYON FIRSATI SÜRÜYOR

Bayramın 9 güne çıkmasını olumlu bir gelişme olarak nitelendiren Susesi Luxury Resort Genel Müdürü İsmail Tirali de şöyle dedi:

"Hala bayram tatili programı yapmamış vatandaşlarımız var. Bu noktada 9 günlük süreç onları olumlu yönde etkileyip daha iyi, daha kaliteli, nezih bir yerde bayramı geçirmek isteyebilirler ve bu da pazarı hareketlendirecektir. Çünkü turizm anlık planların alındığı bir sektör değil. Tatil planlarında son dakika rezervasyonları oluyor ama insanlar bilinçli, düşünerek, tartışarak rezervasyon yapıyor. Ama ne kadar erken yaparlarsa o kadar efektif oluyor. Bayramda efektif bir doluluk bekliyoruz iç pazarda. erken rezervasyonun başladığı peryotta stratejik planlamalar yaptığımız ve bunların da meyvesini topladığımız için o peryoda zaten belirli bir doluluk oranıyla girdik. 9 günlük bayram sürecinde de eksik kalan kısımların dolacağını düşünüyoruz. Yüzde 85’in altında kalacağımızı düşünmüyorum."

DOLULUK ORANI ORTALAMASI 5 GÜN

Tatilin uzatılmasının erken ilan edilmesinin sektör açısından çok olumlu bir gelişme olduğunu belirten Profesyonel Otel Yöneticileri Derneği (POYD) Başkanı Ali Kızıldağ ise şu değerlendirmeyi yaptı:"En azından kararsız tüketicilerin bir an önce karar vermelerine neden oldu. Biz tabii çok olumlu karşılıyoruz. Zaten çok sıkıntılarla geçen bir turizm sezonu yaşıyoruz. Bir moral motivasyona ihtiyacımız vardı. Tatilin uzatılması hem bizler hem seyahatçiler açısından olumlu bir gelişme olarak değerlendirildi. İç pazarda satış yapan acentalarla görüşmelerimizde, Ege hem Akdeniz’de yüzde 20- 30’lar arasında geçen yıla oranla artışlar var. Bu da tabii ki pozitif bir gelişme. Satışlar hala devam ediyor. Tahminimiz, otelden otele değişmekle beraber Akdeniz’de bölge ortalamasının yüzde 80’lere çıkabileceği, ancak bu yüzde 80’i 9 gün için konuşamayız. Muhtemelen en yoğun olarak 5 günlük paketler daha çok satılacaktır. 4- 7 gün arası. Ağırlıklı ortalama 5 gün tahmin ediyorum. 5 günlük yüzde 80’leri bulabileceğini tahmin ediyorum." 

İÇ TALEPTE CİDDİ ARTIŞ

İç turizmdeki talep oranında geçen yıllara göre ciddi artış sözkonusu olduğunu belirten ’tatil.com’ Akdeniz Bölge Müdürü Emre Önen de şunları kaydetti:"Geçen yıllara göre artış yüzde 50- 60’larda. Akdeniz bölgesi yine talep olarak liderliği üstleniyor. Geçen yıl nisan- mayıs aylarında sonlandırılan kademeli erken rezervasyonlar bu sene haziranda bayramı da içine alan dönemde devam ediyor. Ciddi indirimler var. Bu da talebe ciddi anlamda yansıdı. Biraz fiyat satan pozisyona geldik, maalesef otellerin mayıs-hazirandaki düşüş doluluğu nedeniyle. Tabi bu iç pazar talebi otellerin ciddi doluluk sağlamasına kesinlikle yetmeyecektir. Marka oteller doluluk sağlayabilir. Ama diğerleri ne kadar doluluk sağlarsa sağlasın çok merhem olacağını düşünmüyorum. Tatil rezervasyonları ağırlıklı 4-5-6 günlük paket şeklinde. 9 gün satılan paket çok nadir."