HÜRJET'te 'kontrol' tamamen yerlilerde

Düzenleyen:
- Güncelleme:
Fotoğraf: Anadolu Ajansı

TEKNOLOJİ Haberleri

TUSAŞ tarafından geliştirilen Türkiye’nin jet motorlu ilk uçağı HÜRJET, nisan ayında ilk uçuşunu gerçekleştirmişti. Kokpitindeki 28 kontrol panelinin tümü, tamamen yerli mühendislik üretilen HÜRJET, yerli kokpit kontrol panelleri ile uçmasıyla dikkat çekiyor.

Son yıllarda savunma sanayiinde önemli aşama kaydeden ve tüm dünyanın dikkatini çeken Türkiye, önemli atılımlar yapmaya devam ediyor. 'Yerli ve milli' parolası ile yola çıkan ve ihracatta önemli başarı yakalayan Türk savunma sanayisinde en önemli yapı taşlarından biri de HÜRJET olacak gibi görünüyor. Dünya basınında sık sık manşet olan HÜRJET, özellikleri ile dikkat çekiyor.

25 NİSAN'DA İLK UÇUŞUNU GERÇEKLEŞTİRMİŞTİ

25 Nisan'da Türk Havacılık ve Uzay Sanayiinin (TUSAŞ) Kahramankazan tesislerinde ilk uçuşunu gerçekleştiren jet eğitim ve hafif taarruz uçağı HÜRJET'te Türk savunma sanayisi bünyesinde geliştirilen birçok yerli alt sistem kullanılıyor. Nurol Kontrol ve Aviyonik Sistemler AŞ (Nurol CAS) de geliştirdiği çözümlerle HÜRJET projesine katkı veriyor.

Bu kapsamda, HÜRJET ilk uçuşunu, tasarımını ve üretimini Nurol CAS'ın üstlendiği kokpit kontrol panelleri ile yaptı.

HEPSİNİ TÜRKLER GELİŞTİRDİ

Nurol CAS, HÜRJET uçağının kokpitinde yer alan 28 kontrol panelinin tümünü tamamen yerli mühendislik gücüyle geliştirip üretiyor. Söz konusu kontrol panelleri, pilotların motor, iniş takımı, park freni, yakıt, haberleşme, kokpit içi ısı ve ışıklandırma gibi konular da dahil olmak üzere birçok birimin kontrolünü sağlaması için kritik öneme sahip.

Nurol CAS, projenin seri üretim fazında da alt yüklenici olarak TUSAŞ'a hizmet vermek için görüşmeler yürütüyor.

HÜRJET'te 'kontrol' tamamen yerlilerde

KASIM 2022'DE YÜZDE 100 YERLİ YAPIYA KAVUŞTU

Eski adıyla Nurol BAE Systems Hava Sistemleri AŞ (BNA) olarak kurulan Nurol CAS, Nurol Holdingin 'havacılık ve savunma sanayi sektör faaliyetlerinde yerli kritik sistemler sağlayıcısı olma' vizyonuyla İngiliz ortak BAE Systems'tan tüm hisseleri devralması sonucu Kasım 2022 itibarıyla yüzde 100 yerli yapıya kavuştu.

Nurol CAS, milli muharip uçak KAAN, genel maksat helikopteri GÖKBEY, temel eğitim uçağı HÜRKUŞ, jet eğitim ve hafif taarruz uçağı HÜRJET, taarruz ve taktik keşif helikopteri ATAK, ağır sınıf taarruz helikopteri ATAK-II ve insansız hava aracı ANKA platformlarındaki birçok alt sistemin yerli sağlayıcısı olma yolunda müzakere ve teklif çalışmalarına devam ediyor.

Şirket, Nurol Holdingin sahip olduğu güçlü altyapıyı da kullanarak uçuş, motor, yakıt kontrol sistemleri ile aviyonik sistemler alanlarında Türkiye'nin dış kaynaklara bağımlılığını azaltmak için yerlileştirme çalışmalarını sürdürüyor.

HÜRJET'te 'kontrol' tamamen yerlilerde

HÜRJET'İN TEKNİK ÖZELLİKLERİ

Mürettebat: 2
Uzunluk: 13,6 m (44,6 ft)
Kanat açıklığı: 9,5 m (31,2 ft)
Yükseklik: 5,1 m (16,7 ft)
Kanat alanı: 35 m2 (377 ft2)
Motor: 1 adet General Electric F404-GE-102 turbofan motor[8]
İtki: 17.600 lbf (78,3 kN)

PERFORMANS

Servis tavanı: 45.000 fit (13.716 m)
Kesintisiz dönüş: 5,5g @ 15,000 ft <0.9 Mach
Tırmanma oranı: 39.000 fit/dk (198 m/sn)
Menzil: 1.200 deniz mili (2.222 km)
Yük kapasitesi: 6.000 pound (2.722 kg)
Azami hız: 1.4 Mach
G limitleri: +8g / -3g (Kaynak: Anadolu Ajansı - NTV )

Bu video da ilginizi çekebilir...

Düzenleyen:  - TEKNOLOJİ
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...