Samanyolu Galaksisi'nin tıpkısı! Gizemli cisim bilim dünyasını hayrete düşürdü

Düzenleyen: / Kaynak: Science Alert
Samanyolu Galaksisi'nin tıpkısı! Gizemli cisim bilim dünyasını hayrete düşürdü

TEKNOLOJİ Haberleri  / Science Alert

Çok çok uzaklarda, Evren henüz birkaç milyar yaşındayken, bizimkine ürkütücü derecede benzeyen bir galaksi yüzüyordu. Şimdi gökbilimciler bunu keşfetti.

Uluslararası bir araştırma ekibi, James Webb Uzay Teleskobu (JWST) Yakın Kızılötesi Kamerası aracılığıyla "Ceers-2112" olarak adlandırılan bu uzak oluşumun kanıtlarını ortaya çıkardı. İlk görüntülerde puslu bir lekeden ötesi pek görünmese de Hubble Uzay Teleskobu tarafından sağlanan dalga boyu kullanılarak yapılan daha geniş araştırmalar, söz konusu "antik" uzay sisteminin ne olduğunu gösterdi. Bilim insanları, tıpkı Samanyolu gibi karmaşık, çubuklu sarmal bir yapı olduğunu keşfetti, sadece Samanyolu'ndan biraz daha küçüktü.

Galaksiler evrimsel geçmişlerine göre çeşitli şekil, boyut ve parlaklıkta olabiliyor. Bazıları büyük ve bulutsu, bazıları küçük ve dağınık, bazıları ise devasa ve uzun yapılara sahip. Bazıları ise bizimki (Samanyolu Galaksisi) gibidir.

Galaksilerin şeklini etkileyen çok fazla faktör olsa da karmaşık formların oluşmasının çok uzun zaman aldığı bilinen bir gerçek. Samanyolu gibi çubuklu sarmal galaksilerin yaklaşık 8 milyar yıl öncesinden daha eski bir zamanda var olduğu düşünülmemektedir. Ancak Ceers-2112'nin ışığını ölçen araştırmacılar, Büyük Patlama'dan yalnızca 2 milyar yıl sonra bile görkemli bir şekilde göründüğünü ortaya çıkardı.

Söz konusu galaksiye ait görüntüler sarmal kolların ayrıntıları görülmeyecek kadar soluk olsa da, merkezindeki kalınlaşmış çubuğun tesbiti, gökbilimcileri Ceers-2112'nin yaşına göre oldukça iyi gelişmiş olduğuna ikna etmek için yeterli oldu.

MEVCUT TEORİLERE TERS DÜŞTÜ

California Üniversitesinden gök bilimci Alexander de la Vega, "Neredeyse tüm çubuklar sarmal galaksilerde bulunur. Ceers-2112'deki çubuk, galaksilerin düşündüğümüzden çok daha hızlı olgunlaştığını gösteriyor. Bu da galaksi oluşumu ve evrimine ilişkin teorilerimizi tekrar gözden geçirmemiz gerektiği anlamına geliyor" dedi.

Ceers-2112'nin keşfedilmesi, bulutsu bir lekeyi görkemli bir girdaba dönüştürmek için neyin gerekli olduğu konusunda daha fazla veriye ihtiyaç olduğunu ve yeniden düşünülmesi gerektiğini ortaya çıkardı.

De la Vega, "Geçmişte, Evren çok gençken, galaksiler düzensiz ve kaotikti. Evrenin erken dönemlerinde galaksilerde çubukların oluşamayacağı veya uzun süre dayanamayacağı düşünülüyordu" diyor. Bu bulgu, erken Evrenin koşulları, çok parlak galaksiler veya çok hızlı büyüyen erken gelişmiş kara deliklerle ilgili bir dizi beklenmedik keşifle birleşiyor.

JWST, başlangıç aşamasındaki evrenin çarpıcı görüntülerini sunmaya devam ederken, şüphesiz sadece Ceers-2112 gibi galaksilerin nasıl ortaya çıktığını değil, aynı zamanda kendi galaksimizin nasıl bugünkü kadar muhteşem göründüğünü de öğreneceğiz.

Çalışma, Nature dergisinde yayımlandı.

Kaynak: Science Alert