ÖNDER ÇELİK | ÇANAKKALE

Sabancı ve Heidelberg Cement ortaklığında faaliyet gösteren yapı malzemeleri şirketi Akçansa, Türkiye’nin megaprojelerinden Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün ardından 1915 Çanakkale Köprüsü için de asırlık beton üretirken, sürdürülebilirlik çalışmaları kapsamında 2021’de 583 bin ton atığı üretimde alternatif yakıt olarak kullandı. Şirketin sürdürülebilirlik faaliyetlerini somutlaştırdığı Çanakkale fabrikasında basın mensuplarına değerlendirmeler yapan Akçansa Genel Müdürü Mehmet Zeki Kanadıkırık, 1915 Çanakkale için özel çimento geliştirdiklerini belirterek “Akçansa’nın bu megaprojede kullandığı 1803 Beton, en az 100 yıl bakım gerektirmeyerek ülke ekonomisine önemli katkı sağlıyor. 1803 çimento ile üretilen beton, 1915 Çanakkale Köprüsü ayaklarının denizin içinde kalan keson temel kısımlarında ve yaklaşım viyaduklerinde kullanıldı. Akçansa ayrıca Smart Beton ürünü ile betona yerleştirdiği akıllı sensörler aracılığıyla inşaat aşamasında beton dayanımını anlık takip etti” dedi.

OTONOM ÜRETİMLE TASARRUF

Çimento ve hazır beton üretiminde Marmara, Ege ve Karadeniz Bölgelerinde faaliyet gösteren Akçansa’nın İstanbul Büyükçekmece, Çanakkale Ezine ve Samsun’un Lâdik ilçesinde kurulu üç çimento fabrikası ile Ambarlı, Aliağa, Marmara Ereğlisi ve Yalova’da dört terminali bulunduğunu aktaran Zeki  Kanadıkırık, Çanakkale fabrikasındaki çimento üretimini otonom olarak gerçekleştirdiklerini, ürün kalitesinde iyileşme, yüzde 3 kapasite artışı, değişken giderlerde yüzde 1,2 düşüş ve elektrik tüketiminde yüzde 1,1 azalma sağlandığını ifade etti. Çanakkale fabrikasının 1. fırınında yüzde 7 olan alternatif yakıt oranını yüzde 21’e çıkardıklarını vurgulayan Kanadıkırık, yılda 28 bin 100 ton karbondioksit emisyonunu azalttıklarını, bu alandaki yatırım ve çalışmaların 3 fabrikayı da kapsayacak şekilde genişletildiğini kaydetti. Şirket, 2030’a uzanan sürdürülebilirlik yolculuğunda otonom üretim ile faaliyet gösteren tesis sayısını yükseltmeyi, uzaktan çalışabilirliği artırmayı, üretim sürecindeki dönüşümler ile enerji maliyetlerini optimize etmeyi hedefliyor.

583 BİN TON ATIK KULLANDI

Çanakkale fabrikasında harcanan elektriğin yüzde 20-22’sini kendilerinin ürettiğini, atık lastiklerin çimento üretiminde alternatif yakıt olarak yakıldığını açıklayan Zeki Kanadıkırık, 2021'de 583 bin ton atığı klinker ve çimento üretiminde kullandıklarını vurguladı. Sürdürülebilirlik raporunu da ilk yayınlayan şirket olduklarına işaret eden Kanadıkırık, şöyle konuştu: Şirketimiz iklim değişikliği ile mücadele yolunda belirlediği emisyon hedeflerinde, daha hızlı ilerlemek ve iklim stratejisini güçlendirmek üzere UN Global Compact liderliğinde yürütülen İklim Hedefi Hızlandırma Programı’na katılıyor. Sürdürülebilirlikte 2030 hedefi kapsamında, alternatif yakıt kullanımında yüzde 35, alternatif ham madde kullanımında yüzde 15 hedefimiz bulunuyor. Bugün bu oran yüzde 20’ler seviyesinde. Sürdürülebilirliğe göre yatırımlarımızı yapıyoruz.

İNŞAATA ETKİ YÜZDE 3-3.5'İ GEÇMEZ

Akçansa’nın yıllık 7 milyon ton üretim yaptığını ve bunun yüzde 40’ının ihracata gittiğine işaret eden Kanadıkırık, ayrıca Çanakkale’de kurulu liman sayesinde ihracatta da önde gelen kuruluşlardan biri olduklarını ifade ederek ABD, İsrail, İspanya, İtalya ve Afrika’ya ihracat gerçekleştirdiklerini söyledi. Çimento üretiminde yerlilik oranının yüzde 40 seviyesinde olduğuna işaret eden Kanadıkırık, çimentonun inşaat maliyetine etkisinin yüzde 3-3,5'i geçmediğini ifade etti.

YEŞİL ENERJİYE DAHA ÇOK DESTEK TALEBİ

Zeki Kanadıkırık’ın verdiği bilgiye göre şirketin aralıktan hazirana kadar elektrik maliyetlerinde yüzde 315 civarında artış yaşandı. Yenilenebilir kaynaklardan kendi enerjilerini üretmek istediklerini, mevcut rüzgâr kapasitesinin yetmediğini, bu alanda yeni bir düzenleme ihtiyacı olduğunu anlatan Zeki Kanadıkırık “Devletin yeşil enerjiye daha çok destek olmasını istiyoruz” dedi.

İHRACAT DEĞERİ TON BAŞINA 12 DOLAR ARTACAK

Türkiye'de çimento üretiminde 110 milyon ton kapasite olmasına rağmen iç talebin 60-65 milyon ton olduğuna işaret eden Kanadıkırık, fazla kapasite sebebiyle tek çıkışın ihracat olduğunu, ‘beton yol’ların atıl kapasitenin kullanımı açısından önemli olduğunu vurguladı. Betonda ihracat değeri de artıyor. Kanadıkırık, geçen yıl ton başına 44 dolar olan beton fiyatının bu yıl 12 dolar artışla 56 dolara çıkacağını ifade etti.

İnşaat yapmak cesaret ister İnşaat yapmak cesaret ister Konut yapmanın maliyeti tarihî rekorlar kırıyor. Bugün bir projeye başlanılsa bitim sürecine kadar maliyeti ikiye katlıyor. Kaba inşaat dışında ince işçilik masrafları da ciddi şekilde artmış durumda. Kısacası bu dönemde konut üretmek cesaret ister...