Marketler zam için bu yılı da pas geçmedi!

Market raflarına ramazan ayı zammı yansıdı. Son 20 günde, et, süt ve süt ürünleri, bakliyat, sıvıyağ, yumurta, toz şeker, çay, meyve ve sebzeye zam geldi. Üretici tarafında dişe dokunur bir zam olmazken, marketlerin fiyatları bir anda artırması tepkilere sebep oldu. Tüketiciler “Bari ramazan ayında yapmayın” diyerek duruma tepki gösterdi...
KAAN ZENGİN'İN HABERİ - Marketler her yıl olduğu gibi bu ramazan ayı öncesinde de etiket fiyatlarına zam yaptı. 28 Şubat-17 Mart tarihleri baz alındığında; marketlerdeki 39 seçili ürünün, 28’inde (raflardaki ürünlerin yüzde 75’i) artış olduğu görüldü. Market zamlarına rağmen üretici tarafında ise dişe dokunur bir zam olmadığı görüldü.
TZOB açıklamasına göre aynı tarihlerde üretici tarafında 31 ürünün sadece 8’inde artış gözlendi. Marketlerdeki fiyat artışı olan ürünler arasında et, süt ve süt ürünleri, bakliyat, sıvı yağ, yumurta, toz şeker, çay, meyve ve sebze gibi ürün grupları bulunuyor. Marketlerdeki kırmızı et fiyatları son 1 ayda 3 defa zam gördü. Şubat ayının aşında 185 lira olan dana kıymanın kilosu 250 liraya kadar yükseldi.Dana kuşbaşı fiyatı ise 280 liraya kadar çıktı. Süt ve süt ürünlerine de markadan markaya değişiklik göstermekle son 1 ayda yüzde 25 zam geldi. 1 kilogram tereyağı 220, bir kilo beyaz peynir 200, 1 kilo yoğurt ise 32 liraya kadar yükseldi. Sebze grubu baz alındığında son 1 ay içinde marketlerde en fazla fiyat artışı yüzde 25,9 ile lahanada görüldü. Lahanadaki fiyat artışını yüzde 15,1 ile yeşil soğan, yüzde 9 ile kuru soğan, yüzde 8,4 ile yeşil mercimek takip etti.
“FIRSATÇILIK DEMEK AZ KALIYOR”
Tüketici Konfederasyonu Başkanı Aydın Ağaoğlu gazetemize yaptığı açıklamada “Marketlerin fiyat sabitleme uygulaması ramazan ayı itibarıyla bozuldu. Son 15 gündür fiyatlarda ciddi bir artış söz konusu. Bunu her ramazan ayında yapıyorlar. Artık fırsatçılık demek az kalıyor. Ülkemiz büyük bir deprem felaketi yaşadı, üstüne üstlük bir de mübarek bir aya giriyoruz. Ticaret erbabı olanlara buradan sesleniyoruz. Bari bu yıl zam yapmayın, kârlarınızdan feragat edin” dedi. Fiyat artışlarında hiçbir gerekçe olmadığını da söyleyen Ağaoğlu “6 aydır ne döviz ne akaryakıtta bir artış var, marketler de fiyat sabitleme uygulamasına başlamıştı. Ramazan başlangıcı ile birlikte bir zam furyası başladı. Bu kabul edilemez bir durum” diye konuştu.
“BARİ RAMAZANDA YAPMAYIN”
Tüketiciler ise sosyal medyada marketleri eleştiri yağmuruna tuttu. Piyasa şartları göz önüne alındığında son 20 günde yapılan ramazan zamlarını fırsatçılık olarak değerlendiren tüketiciler “Cezalar caydırıcı değil, bari ramazan ayında zam yapmayın” paylaşımlarında bulundu. Fiyatların son 10 günde arttığını söyleyen tüketiciler “Market market hangi ürün daha ucuz diye dolanmaktan yorulduk” yorumlarında bulundu.
SAĞ DUYULU DAVRANMALIYIZ
Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, ramazan ayında gıda ihtiyacının eksiksiz temin edilebilmesinin ve sağlıklı gıdaya erişimin daha bir önem kazandığına dikkat çekerek “Ramazan ayının yaklaşması nedeniyle gözler gıda fiyatlarına çevrildi. Beklentimiz, bütün kesimlerin sorumlu davranması, artan talebin suistimal edilmemesi, tüketicilerin yeterli ve güvenilir gıdaya uygun fiyatla erişebilmesidir” dedi. Bayraktar şöyle devam etti: Üreticilerimiz artan maliyetler nedeniyle yükselen fiyatlardan yeterli geliri elde edemiyor, tüketicilerimiz ise pahalıya tüketmek durumunda kalıyor. Başta depremler olmak üzere özellikle sel, kuraklık gibi doğal afet etkileriyle mücadele ettiğimiz bugünlerde, bütün kesimler sağduyulu davranmalı, fırsatçılığa müsaade edilmemelidir.