Bilim dünyasını şaşkına çeviren olay: Gizemli bir kara delik keşfedildi

Bilim dünyasını şaşkına çeviren olay: Gizemli bir kara delik keşfedildi

Bilim insanları, karanlık noktasından ışık çıkan yeni bir kara delik türü keşfetti. Araştırma ekibi, bu türün aslında yeni bir kozmik varlık çeşidi olabileceğini ileri sürdü.

ABD'deki Johns Hopkins Üniversitesinden bir grup gökbilimci, karanlık noktasından ışık çıkan yeni bir kara delik türü keşfetti. Ekip, bunun aslında yeni bir kozmik varlık çeşidi olabileceğini düşünüyor. Bir bilgisayar simülasyonu modelinden ortaya çıkan teorik bir yapı olan bu gizemli kozmik cisim, Dünya'daki en iyi teleskoplardan bile saklanan gökcisimlerinin varlığına işaret ediyor.

Çalışmanın lideri Pierre Heidmann keşfe ilişkin yaptığı açıklamada, "Çok şaşırdık... Cisim bir kara deliğe tıpatıp benziyor ama karanlık noktasından ışık çıkıyor." diyerek şaşkınlıklarını dile getirdi.

Independent'ın haberine göre, araştırmacılar 'topolojik soliton' diye adlandırdıkları cismi Physical Review D adlı bilimsel dergide yayımladı.

KARA DELİKLERİN KEŞFİ YENİ BİR ÇAĞI BAŞLATMIŞTI

Kara delikler, ışığın bile çekiminden kaçamayacağı kadar yoğun bir çekim alanına sahip, çökmüş yıldızlardır. 2015 yılında kütleçekim dalgalarının tespit edilmesiyle astrofizik dünyasında yeni bir çağ başladı ve kara deliklerin varlığı doğrulanmış oldu.

Böylece, ışığın karadeliklerin etrafında tıpkı Dünya'nın Güneş'in etrafında döndüğü gibi, kara deliklerin merkezinden belli bir uzaklıkta döndüğünü ortaya koydu. Bu mesafe, kara deliğin 'gölgesinin' kenarını belirleyerek gelen herhangi bir ışığın bilim insanlarının 'olay ufku' olarak adlandırdığı bölgeye ölümcül bir şekilde çarpmasına yol açıyor.

Yeni çalışmada ise bilim insanları, topolojik solitonun uzayı tıpkı bir kara delik gibi bozduğunuancak bir kara delik gibi davranmadığını ileri sürüyor. Simülasyonda solitonun, gerçek bir kara delik olsaydı güçlü çekim kuvvetinden kaçamayacak olan, ışığın zayıf ışınlarını karıştırdığı ve yaydığı bulundu.

TOPOLOJİK SOLİTONUN FARKLI DAVRANDIĞI BULUNDU

Araştırmacılar simülasyonda birkaç senaryoyu hayata geçirdi ve uzayın fotoğraflarını kullanarak bir kara deliği ve topolojik solitonu, sanki bir kamerayla çekilmişler gibi merceğin önüne yerleştirdi. Her iki kozmik varlık da kütleçekimsel etkileri nedeniyle çarpık resimler üretirken, solitonun farklı davrandığı ortaya çıktı.

Bu konuda Dr. Heidmann, "Işık güçlü bir şekilde bükülüyor ancak bir kara delikte olduğu gibi emilmek yerine, tuhaf hareketlerle dağılarak bir noktada kaotik bir şekilde bize geri geliyor. Karanlık bir nokta görmüyoruz. Çok fazla bulanıklık görüyoruz, bu da ışığın bu tuhaf nesnenin etrafında deli gibi döndüğü anlamına geliyor." dedi.

Söz konusu nesne hâlâ teorik olsa da bilim insanlarının matematik denklemleri kullanarak soliton oluşturabilmesi ve neye benzediğini bulabilmesi, en iyi teleskoplardan bile saklanan gökcisimleri olabileceğinin bir işareti niteliğinde.

(Independent)