Düzenleyen: / Kaynak: Haber Merkezi

TEKNOLOJİ Haberleri  / Haber Merkezi

Bilim insanları, Güneş'ten 10 kat daha parlak bir cisim karşısında şaşkına döndü. Kısaca ULX olarak tanımlanan bu cisimler, Güneş'ten 10 milyon kat daha parlak nesneleri ifade ediyor. Yeni bir çalışma, bir ULX'in parlaklığını doğruluyor ve nasıl var olduğunun gizemini ise çözümsüz bırakıyor.

Bilim insanları, o kadar parlak olan gizemli bir gök cismi karşısında şaşkına döndüler ki, fizik yasaları cismin aslında patlamış olması gerektiğini söylüyor. NASA, nasıl çalıştıklarını anlamak için Güneş'ten 10 milyon kat daha parlak olabilen imkansız nesneler olan sözde ultra parlak X-ışını kaynaklarını (ULX) izliyor.

Bu nesneler teoride imkansızdır çünkü bir nesnenin parçalanmadan önce ancak çok parlak olabileceğini belirten bir astrofizik kuralı olan Eddington sınırını aşıyorlar. Yeni bir çalışma, ULX 12 milyon ışıkyılı uzaklıktaki M82 X-2'nin önceki gözlemin önerdiği kadar parlak olduğunu kategorik olarak doğruluyor. Ancak soru şu: Nasıl var olabilir?

BİLİM İNSANLARI BİLE ŞAŞIRDI

Arthur Eddington'ın kuralının arkasındaki ilke basittir. Bu ölçekteki parlaklık yalnızca, kara delik veya ölü bir yıldız gibi devasa bir nesneye doğru içe doğru düşen, parçalanan gezegenlerin kalıntılarının yıldız tozu gibi malzemeden gelir.

Bilim insanları gizemini çözemiyor: Güneş'ten bile 10 milyon kat daha parlak

Nesnenin yoğun yerçekimi tarafından çekildiğinde, malzeme ısınır ve ışık yayar. Nesneye doğru ne kadar çok madde düşerse, o kadar parlak olur. Ama bir sorun var. Belli bir noktada, o kadar çok madde çekiliyor ki, yaydığı radyasyon, büyük kütleli nesnenin yerçekimi gücünü yenebilmelidir. Bu, bir noktada, maddeden gelen radyasyonun onu uzaklaştırması ve içeri düşmesini durdurması gerektiği anlamına gelir. Ama içine düşmeseydi, madde ışıma yapmamalı, bu da cismin o kadar parlak olmaması gerekirdi. Dolayısıyla Eddington sınırı...

ARAŞTIRMACILAR CİSMİN GİZEMİNİ ÇÖZMEYE ÇALIŞIYOR

Eddington sınırı nedeniyle bilim insanları, bir ULX'in parlaklığının gerçekten de içine düşen muazzam miktardaki malzemeden kaynaklanıp kaynaklanmadığını sorguladı. Örneğin bir teori, güçlü kozmik rüzgarların tüm materyali bir koni halinde yoğunlaştırmasıdır. Bu teoride koni, malzemenin ULX'in etrafına eşit bir şekilde dağılmasından çok daha parlak görünen bir ışık demeti oluşturacak şekilde Dünya'ya doğru işaret edilecektir. Ancak Messier 82 galaksisindeki titreşimli bir nötron yıldızının neden olduğu bir ULX olan M82 X-2'yi inceleyen yeni bir çalışma, koni teorisini geçersiz kıldı. (Bir nötron yıldızı, bir yıldızın enerjisi tükendiğinde ve öldüğünde geride kalan süper yoğun bir nesnedir.)

Bilim insanları gizemini çözemiyor: Güneş'ten bile 10 milyon kat daha parlak

Nisan ayında The Astrophysical Journal'da yayınlanan analiz, NASA açıklamasına göre M82 X-2'nin komşu bir yıldızdan yılda yaklaşık 9 milyar trilyon ton veya Dünya kütlesinin yaklaşık 1,5 katı malzeme çektiğini buldu. Bu, ULX'in parlaklığının gerçekten de sınırları aşan miktarda malzemeden kaynaklandığı anlamına gelir.

Bu bilgi göz önüne alındığında, başka bir açıklama ULX'leri açıklamak için önde gelen teori haline geldi ve daha da tuhaf. Bu teoride, süper güçlü manyetik alanlar nötron yıldızından fışkırıyor. NASA'nın açıklamasına göre, bunlar o kadar güçlü olacak ki, yıldızın içine düşen maddenin atomlarını ezecek ve bu atomların şeklini bir küreden uzun bir ipe çevireceklerdi.

Bu durumda, bu ezilmiş atomlardan gelen radyasyon maddeyi uzaklaştırmakta daha zorlanacak ve bu da yıldızın içine neden bu kadar çok maddenin parçalanmadan düşebileceğini açıklayacaktır.

Sorun şu ki, bu teoriyi Dünya'da asla test edemeyeceğiz. Bu teorik manyetik alanların, Dünya üzerindeki hiçbir mıknatısın onları yeniden üretemeyeceği kadar güçlü olması gerekirdi.

NASA'nın yaptığı açıklamada, Ulusal Astrofizik Enstitüsünün Cagliari Gözlemevinde astrofizikçi ve çalışmanın yazarı Matteo Bachetti, "Astronominin güzelliği burada. Gökyüzünü gözlemleyerek, evrenin nasıl çalıştığını araştırma yeteneğimizi genişletiyoruz. Öte yandan, hızlı yanıtlar almak için gerçekten deneyler kuramayız. Evrenin bize sırlarını göstermesini beklemeliyiz" dedi.

(Kaynak: Insider)