İlk kez dörtlü asteroit sistemi keşfedildi

Gökbilimciler, ‘Asteroid 130 Elektra’ isimli bir asteroidin şimdiye kadar tespit edilen ilk dörtlü sistem olduğunu açıkladı. Bilim insanları, 257 kilometre genişliğindeki asteroidin üç küçük eş uydusu olduğunu buldu.

Tayland Ulusal Astronomi Araştırma Enstitüsü, Lyon Üniversitesi ve Sorbonne Üniversitesinden araştırmacılar, etrafında üç uydusu bulunan dörtlü bir asteroit sistemini tanımladı.

Astronomy and Astrophysics dergisinde yayımlanan yeni bir çalışmada, Anthony Berdeu, Maud Langlois ve Frédéric Vachier, asteroid Elektra çevresinde üçüncü bir uyduyu ve bazı özelliklerini nasıl tespit ettiklerini anlattı.

Asteroit Elektra ilk olarak 1873'te astronom Christian Peters tarafından Jüpiter ve Mars arasındaki asteroit kuşağında gözlemlendi. O zamandan beri, dış ana kuşak asteroidi ‘G tipi’ olarak sınıflandırıldı. Yaklaşık 260 kilometre çapında ve Ceres benzeri bir bileşime sahip olduğuna inanılıyor.

SÖNÜK IŞIĞI GÖZLEMİ ZORLAŞTIRDI

2003'te araştırmacılar, ona eşlik eden bir uydusu olduğunu ve 2014'te ikinci bir uyduyu keşfetti. Bu yeni çalışmada ise, sistemin dördüncü bir uydusu olduğu ilk kez gözlemlendi. Böylece asteroidin dörtlü bir sistem olduğu ortaya çıktı.

İlk kez dörtlü asteroit sistemi keşfedildi

Araştırmacılar, Şili'deki Çok Büyük Teleskoptan elde edilen arşiv verilerini inceleyerek üçüncü uyduyu buldu. İlk uydu ‘S/2003 (130) 1’ olarak adlandırıldı ve çapı 6 kilometre olarak ölçüldü. Elektra'nın yörüngesinde yaklaşık 1.300 kilometre uzaklıkta dönüyor. İkinci uydu ‘S/2014 (130) 1'in çok daha küçük olduğu ve sadece 2 kilometre çapında olduğu keşfedildi. Electra'ya çok daha yakın eliptik bir yörüngeye sahip.

Üçüncü uydu ise ‘S/2014 (130) 2’ olarak adlandırıldı ve sadece 1,6 kilometre çapındaki diğer iki uydudan daha küçük. Yörüngesi daha dairesel ve Elektra'ya ikinci uydudan daha yakın. Araştırmacılar, oldukça zor gözlemledikleri üçüncü uydunun parlaklığının, asteroitten 15 bin kat daha az olduğunu açıkladı.