Türkiye Gazetesi E-Gazete
Türkiye Gazetesi
Arama
SON DAKİKA YAZARLAR GÜNDEM POLİTİKA EKONOMİ DÜNYA SPOR YAŞAM BİZİM SAYFA RESMİ İLANLAR HABER JET İzle
Türkiye Gazetesi
Türkiye Gazetesi
Gazete 10:40
Gündem
  • Politika
  • Eğitim
Ekonomi
  • Borsa
  • Altın
  • Döviz
  • Hisse Senedi
  • Kripto Para
  • Emlak
  • Otomobil
  • Turizm
Spor
  • Futbol
  • Puan Durumu
  • Fikstür
  • Şampiyonlar Ligi
  • Avrupa Ligi
  • Basketbol
Dünya
  • Orta Doğu
  • Avrupa
  • Amerika
  • Afrika
  • İsrail-Gazze
Yaşam
  • Saglik
  • Hava Durumu
  • Yemek
  • Seyahat
  • Aktüel
Kültür-Sanat
  • Sinema
  • Arkeoloji
  • Kitap
  • Tarih
Bizim Sayfa
  • Namaz Vakitleri
  • Sesli Yayınlar
Yazarlar
  • Bugünün Yazarları
  • Tüm Yazarlar
Diğer Kategoriler
  • Magazin
  • Teknoloji
  • Resmî Ilanlar
  • Haberler
  • Video Galeri
  • Foto Haber
Kurumsal
  • Hakkımızda
  • İletişim
  • Künye
  • Gazete Aboneliği
  • Yasal
  • Reklam Ver
Uygulamalar Türkiye Gazetesi App Store Türkiye Gazetesi Google Play
Takip Edin Favori mecralarınızda haber
akışımıza ulaşın
X Facebook LinkedIn YouTube Instagram TikTok Next Sosyal
© 2025 İhlas Gazetecilik A.Ş.
Tüm Hakları Saklıdır.
Haber Verin Editör masamıza bilgi ve materyal
göndermek için tıklayın
Bildirin
Kaçırmayın Ücretsiz üye olun, gündemi
şekillendiren gelişmeleri önce siz duyun
  1. Anasayfa
  2. Ekonomi
  3. 5,2 liralık şarjla 450 km gidiyor
Ekonomi

5,2 liralık şarjla 450 km gidiyor

Son Güncelleme: 31 Ağustos, 2019 - 04:22
Whatsapp İkon Bağlantıyı Kopyala
Paylaş
Paylaş
Facebook Facebook X X WhatsApp WhatsApp LinkedIn LinkedIn Next Sosyal Next Sosyal Bağlantıyı Kopyala Bağlantıyı Kopyala
5,2 liralık şarjla 450 km gidiyor
Fotoğraf Başlığı5,2 liralik sarjla 450 km gidiyor

Otomobili seri üretime hazır hâle getiren DMA şirketinin hedefi 1200 kilometre menzili 6 dakikalık şarjla alabilmek. Bakan Soylu’nun talimatıyla firmanın sahibine iki koruma görevlisi tahsis edildi.

Kaydet
a- | +A

FUAT UĞUR

Dün elektrikli traktörü anlatmıştık.
Aslında aynı gün DMA (Derindere Motorlu Araçlar ve Enerji saklama Sistemleri) şirketinin İstanbul Teknik Üniversitesi’ndeki(İTÜ) binasına gitmiş ve araçların tasarlanıp teste tabi tutulduğu yerde incelemede bulunmuştum. O gün hem elektrikli otomobillerin kaba prototipleriyle İTÜ içinde turlamış, hem de şirketin sahip ve ortağı Önder Yol’ un ürettiği yüzde 100 yerli ve millî ve aynı zamanda yüzde 100 elektrikli otomobille İstanbul yollarında gezmiştim. Buna test sürüşü demiyorum çünkü bu otomobiller zaten 2009 yılından beri yapılıyor. Önder Yol o zamandan beri kendi ürettiği otomobili tek kuruşluk benzin harcamadan kullanıyor.
Dünkü yazımda da belirttim. Aslında bu elektrikli otomobil için ta 2009’da destek istemiş ama verilmeyince kendi yağlarıyla kavrulmuşlar, başka bir ülkeyle de yazılımlarını paylaşmamışlardı. Bu arada dünya piyasaları ürettikleri hibrid model araçlarla da olsa piyasaya çıkmışlardı bile. Oysa DMA’nın yaptığı çok ama çok farklıydı. Yazılımı, motoru yüzde 100 Türkiye’de yapılan, tamamen yerli ve millî bir otomobil.

YAZILIM YERLİYSE KORKMA SÖNMEZ BU ŞAFAK...
Elektrikli otomobilde en önemli husus yazılım. Yazılım yerli ve aynı zamanda TÜRKÇE olarak yapıldı. Sadece Türkiye’de. Eğer yazılımı başka ülkenin firmasına ait olan bir otomobil, uçak, helikopter, tank, İHA vb. kullanıyorsanız yandı gülüm keten helva. Adamlar sizi anında, harekât ve hareket anında kitlerler, gözünüzün yaşına bakmazlar.
Bizim İHA ve SİHA’ların başarısı nereden geliyor sanıyorsunuz?
Bu deneme sürüşü sırasında İTÜ-KKTC Rektörü Prof. Dr. Ercan Kahya da bizimle birlikteydi.

BEDAVAYA GAZA BASMAK…
Torku ve beygir gücü çok yüksek olduğu için bu araç kelimenin gerçek anlamıyla uçuyordu. Bu elektrikli otomobilin yokuş sorunu da yok .
En güzeli de bu araca bindiğinizde ve gaza bastığınızda para ödemeyeceğinizi bilmek . Sebebi ise elektrikli DMA elektrikli otomobili trifaze şarj istasyonlarında 45 dakikada şarj ettiğinizde, 5,2 liraya 450 kilometre menzili kesintisiz gidebilecek olmanız. Ev elektriğiyle ise 7-8 saat arasında şarj oluyor otomobil. Menzili ise 550 kilometre. Kısaca bu otomobillere bindiğinizde sizi İstanbul’dan İzmir’e ya da İstanbul’dan Ankara’ya hiç şarj istasyonuna uğramadan gidebilme imkânı bulacaksınız. DMA elektrikli otomobili her geçen gün daha geliştiriyor. Düşünün bu işe ilk başladığı 2007 yılında ürettiği ilk elektrikli aracın menzili yalnızca 70 kilometreydi ve 20 saatte şarj olabiliyordu.
Önder Yol işte burada hedefi açıklıyor:
1200 kilometre menzili olan ve 6 dakikada şarj edilen yüzde 100 elektrikli ve yerli otomobili ticarileştirmek.
Karşımızda bir dâhi var. Önder Yol’a İçişleri Bakanı Süleyman Soylu boşuna iki koruma tahsis etmedi.
Dünkü yazıda belirtmiştim. TESLA’den 4 yıl ileride olan bir şirketten ve bir bilim insanından söz ediyoruz. Kendisine sosyal medyada “ Türkiye’nin Elon Musk’ı”diyenler var ama bu ona haksızlık. TESLA bir otomobile hâlâ 12 bin batarya koyabiliyorken, DMA batarya sayısını 232’ye indirmiş durumda ve bu otomobilin ağırlığını da makul seviyede tutuyor. Örneğin benzinli araçların 1300 kg. ağırlıkta olduğu düşünülürse benim kullandığım aracın 1700 kg. olması son derece makul.
Bu arada aracın fren balataları güvencede, çünkü frene basmadan da yani ayağınızı gazdan çektiğinizde duran bir araç var karşınızda. Aracın bakım gideri diye bir şey söz konusu değil.
Dediğim gibi yanımızda KKTC’deki İTÜ Rektörü Prof. Dr. Ercan Kâhya vardı ve aynen şöyle dedi: “Şu ana kadar duyduklarımı senden duymasaydım ve burada bizzat yaşamasaydım inanmazdım.”

SANİYELER İÇİNDE 200 KM'YE
Kullandığım araç hayli seriydi, saniyeler içinde 150-200 kilometreye çıkmak muhteşem bir duyguydu. Bataryalardan dolayı araçların ağır olduğu efsanesi de doğru değil, zira benzinli bir aracın 1300 kg olduğu düşünülürse benim kullandığım aracın 1700 kg olması son derece makul...

SERİ ÜRETİME NE ZAMAN BAŞLANACAK?
Asıl soru bu. DMA şimdiye dek 1000’e yakın otomobil, kamyon, kamyonet, minibüs üretmiş yüzde 100 elektrikli olarak. Bunları satmış. Dünkü yazımda da var. Çin’e 3500’den fazla elektrikli minibüs sattıklarını da öğrendik. Ama seri üretime geçebilecek üretim bantları yok. Bunu da ancak bir otomobil fabrikası olduğu takdirde yapabilirler. Bu birincisi. Ama hepsinden de önemlisi devletin desteklemesi ve “Başla” talimatı vermesi gerek. Önder Yol bu soruma zorlukla cevap verdi aslında, epey sıkıştırdıktan sonra:
“Bakın burada devletin duruşu çok önemli. Önce güzel yanını söyleyeyim. Evvelden böylesi durumlarda devlette her bakanlık birbirine topu atardı “Sen yap o yapsın” diye. Şimdi “Ben yapayım” tartışması var. Şu anda Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ve Tarım ve Orman Bakanlığı bu işin hassasiyetini kavramış ve üzerine titriyorlar.”
Bu arada ‘ yerli ve millî’ otomobilimizden de henüz bir ses seda yok. Öğrendiğime göre o da elektrikli olacak ama yazılımları, motorları tamamen yabancı. Yerli olacak tek şey markası.

5,2 liralık şarjla 450 km gidiyor
Başlık Resmi5,2 liralık şarjla 450 km gidiyor

Önder Yol’u YouTube’daki eski konuşmalarından dinliyorum bu arada. Söyledikleri arasında şu cümleleri ilginç geliyor bana:
“Devlet elektrikli araçlar için üreticiyi değil tüketiciyi desteklemeli. Üreticiyi desteklersen o parayı alır, boş bir kaporta çıkarır, montajlar ve paraları alıp kaçar. Ama elektrikli aracı alan tüketiciyi desteklersen üretimi ve çıkan ürünü garantiye almakla kalmayıp satışın artışını sağlarsın.”

‘BABAYİĞİT’İN ÂLÂSI BURADA
Önder Yol “Henüz babayiğit değiliz” diyor. Ama bunu söyleme nedeni konulacak sermayelerinin olmayışı.
Bence burada kendisine haksızlık ediyor çünkü sermayesi olanları da gördük. Üstelik onların know how’ları da yoktu, hepsi de devletten milyar dolarlar istediler yüzsüzce.
Hiç olmazsa ki en önemlisi bu, Önder Yol elektrikli otomobili sadece prototip olarak üretmekle kalmıyor bugüne kadar son 8-9 yıl içinde yüzlerce de satmış durumda. Yani zaman içinde test edilip onaylanmış bir otomobilden söz ediyoruz.

5,2 liralık şarjla 450 km gidiyor
Başlık Resmi5,2 liralık şarjla 450 km gidiyor

Ancak tabii DMA’nın ürettiği bir otomobil, bu haliyle günümüzün otomobillerindeki konfora sahip değil. Kastettiğim arabanın makyajı. Aracın konsolundaki donanımdan alın, farlarına varıncaya dek, sürüş konforuna katkıda bulunacak her türlü yatırımı yapmak, kaportasını şık ve güzel dizayn etmek için de para gerekiyor. Markası olacaksa bu zorunlu. Bu para da onlarda yok.
Birçok faydasını ve özelliğini yazdık, şunları da eklemeden geçmeyelim: Çevreye zarar vermeyen, vites geçişi olmayan(otomatik), gürültü seviyesi çok düşük ve adeta sessiz bir güç, kullanım açısından üstünlükleri olan bir araç bu.
Tabii şarj meselesiyle ilgili olarak makro bir sorun var. İşte bunun için de yapılacak şey dünkü yazımızda bahsettiğimiz gibi enerji depolama sistemlerinin kurulması…
Daha başımız dik söyleriz sonra “Korkma, sönmez bu şafaklarda yüzen alsancak” diye.

ZELİHA MANGİRCİOGLU
Whatsapp İkon Facebook İkon Bağlantıyı Kopyala
Paylaş
Paylaş
Facebook Facebook X X WhatsApp WhatsApp LinkedIn LinkedIn Next Sosyal Next Sosyal Bağlantıyı Kopyala Bağlantıyı Kopyala
Yayın Tarihi | 31 Ağustos, 2019 - 04:22
Haberle İlgili Daha Fazlası
Ekonomi
Bizi Takip Edin Bizi Takip Edin
X ikonu Facebook ikonu LinkedIn ikonu Next Sosyal Google Haberler ikonu
YORUMLAR
Yorum   0 yorum
ÇOK OKUNANLAR
  • 1
    İlk defa denedi, başarılı oldu! 150 gram ürün elde etti
    İlk defa denedi, başarılı oldu! 150 gram ürün elde...
    Kaydet
  • 2
    Çuvallara koyup denizin içinde saklamışlar! 200 kilogramı ele geçirildi
    Çuvallara koyup denizin içinde saklamışlar! 200 ki...
    Kaydet
  • 3
    ‘Özel’ tartışma! Veliler o müdürü değil, otizmli çocuğu suçlu buldu
    Veliler müdürü değil, otizmli çocuğu suçladı
    Kaydet
  • 4
    “20 gün içinde öleceksin” dediler! Evladı ölümden çekti kurtardı
    “20 gün içinde öleceksin” dediler! Evladı ölümden ...
    Kaydet
  • 5
    Huriye Helvacı’nın kaybında tecavüz şüphesi! Müge Anlı “Çıplak bulunmuş” diyerek açıkladı
    Huriye Helvacı’nın kaybında tecavüz şüphesi! Müge ...
    Kaydet
YAZARLAR
  • Prof. Dr. Ramazan Ayvallı
    Prof. Dr. Ramazan Ayvallı Peygamberimizin bazı nasihatleri -2-
    Kaydet
  • Osman Ünlü
    Osman Ünlü Söz, az ve açık olmalıdır
    Kaydet
  • Abdüllatif Uyan
    Abdüllatif Uyan “Nasıl muvaffak oldunuz efendim?”
    Kaydet
  • Vehbi Tülek
    Vehbi Tülek İnsanın sermâyesi, dîni ve âhiretidir...
    Kaydet
  • Ragıp Karadayı
    Ragıp Karadayı Yanımdan güle oynaya geçerken bir çocuk dikkatimi çekmişti...
    Kaydet
Bize Haber Verin

Editör masasıyla bilgi ve materyal paylaşmak için tıklayın

GÖZDEN KAÇMASIN
  • İlk defa denedi, başarılı oldu! 150 gram ürün elde etti
    İlk defa denedi, başarılı oldu! 150 gram ürün elde etti
    Kaydet
  • Çuvallara koyup denizin içinde saklamışlar! 200 kilogramı ele geçirildi
    Çuvallara koyup denizin içinde saklamışlar! 200 kilogramı ele geçirildi
    Kaydet
  • Veliler müdürü değil, otizmli çocuğu suçladı
    Veliler müdürü değil, otizmli çocuğu suçladı
    Kaydet
  • “20 gün içinde öleceksin” dediler! Evladı ölümden çekti kurtardı
    “20 gün içinde öleceksin” dediler! Evladı ölümden çekti kurtardı
    Kaydet
  • Huriye Helvacı’nın kaybında tecavüz şüphesi! Müge Anlı “Çıplak bulunmuş” diyerek açıkladı
    Huriye Helvacı’nın kaybında tecavüz şüphesi! Müge Anlı “Çıplak bulunmuş” diyerek açıkladı
    Kaydet
EKONOMİ HABERLERİ
  • Adana’da dehşet! İç çamaşırıyla kaçarken yakaladı, sokakta katletti
    İç çamaşırıyla kaçarken yakaladı, sokakta katletti
    Kaydet
  • Emine Erdoğan,
    Emine Erdoğan, "Büyüyen Avrupa 2025 Uluslararası Zirvesi"ne video mesaj gönderdi
    Kaydet
  • İspanya Türkiye maçı muhtemel 11’ler belli oldu mu? Maç kadrosu netleşti
    İspanya Türkiye maçı muhtemel 11’ler belli oldu mu?
    Kaydet
ÖNE ÇIKANLAR
Adana’da dehşet! İç çamaşırıyla kaçarken yakaladı, sokakta katletti
İç çamaşırıyla kaçarken yakaladı, sokakta katletti
Kaydet
Emine Erdoğan,
Emine Erdoğan, "Büyüyen Avrupa 2025 Uluslararası Zirvesi"ne video mesaj gönderdi
Kaydet
İspanya Türkiye maçı muhtemel 11’ler belli oldu mu? Maç kadrosu netleşti
İspanya Türkiye maçı muhtemel 11’ler belli oldu mu?
Kaydet
SONRAKİ HABER
Türkiye Gazetesi
Google Haberler E-GAZETE ABONE OL GİRİŞ
Gündem
  • Politika
  • Eğitim
Ekonomi
  • Borsa
  • Altın
  • Döviz
  • Hisse Senedi
  • Kripto Para
  • Emlak
  • Otomobil
  • Turizm
Spor
  • Futbol
  • Puan Durumu
  • Fikstür
  • Şampiyonlar Ligi
  • Avrupa Ligi
  • Basketbol
Dünya
  • Orta Doğu
  • Avrupa
  • Amerika
  • Afrika
  • İsrail-Gazze
Yaşam
  • Saglik
  • Hava Durumu
  • Yemek
  • Seyahat
  • Aktüel
Kültür-Sanat
  • Sinema
  • Arkeoloji
  • Kitap
  • Tarih
Bizim Sayfa
  • Namaz Vakitleri
  • Sesli Yayınlar
Yazarlar
  • Bugünün Yazarları
  • Tüm Yazarlar
Diğer Kategoriler
  • Magazin
  • Teknoloji
  • Resmî Ilanlar
  • Haberler
  • Video Galeri
  • Foto Haber
Kurumsal
  • Hakkımızda
  • İletişim
  • Künye
  • Gazete Aboneliği
  • Yasal
  • Reklam Ver
Uygulamalar Türkiye Gazetesi App Store Türkiye Gazetesi Google Play
Takip Edin Favori mecralarınızda haber
akışımıza ulaşın
X Facebook LinkedIn YouTube Instagram TikTok Next Sosyal
Haber Verin Editör masamıza bilgi ve materyal
göndermek için tıklayın
Let me Know
Kaçırmayın Ücretsiz üye olun, gündemi
şekillendiren gelişmeleri önce siz duyun
© 2025 İhlas Medya Grubu. Tüm Hakları Saklıdır
Son Dakika Site Haritası RSS KVKK Aydınlatma Metni Gizlilik Politikası Çerez Politikası