Ulaştırma Bakanı Uraloğlu Kalkınma Yolu ve Zengezur Koridoru için tarih verdi

Düzenleyen: / Kaynak: Türkiye Gazetesi
- Güncelleme:
Ulaştırma Bakanı Uraloğlu Kalkınma Yolu ve Zengezur Koridoru için tarih verdi
Haber, Son Dakika, Ayrıntı, Haber

Gündem Haberleri  / Türkiye Gazetesi

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu TGRT Haber canlı yayınında Gazeteci Fatih Atik'in sorularına cevap verdi. Uraloğlu, Kalkınma Yolu ve Zengezur Koridoru için tarih verdi.

TGRT Haber ekranlarında  'Fatih Atik'le Gündem Özel' programına konuk olan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, TÜRKSAT 6A uydusundan 5G'ye, Kalkınma Yolu projesinden Zengezur Koridoru'na kadar önemli konularda açıklama yaptı.

Uraloğlu'nun açıklamalarının satır başları şu şekilde:

YERLİ UYDU TÜRKSAT 6A UZAY YOLCULUĞUNA HAZIRLANIYOR

Uyduyu biz askeri ve sivil amaçlı kullanıyoruz. Güvende hissetmemiz lazım. Bu yüzden yerli ve milli üretim oldukça önemli. Üretim önemli artık paketleme aşamasında.
 
Ay sonu ABD'ye yola çıkacak. 8-14 Temmuz tarihlerinde inşallah uzaya göndereceğiz. 

YÜZDE 85 ORANINDA YERLİ

Beyni yani yazılımı yerli. En kıymetlisi bu. Türksat 6A yüzde 85 oranında yerli. Bu gerçekten oldukça iyi bir oran. Hangi ülke yüzde 100'ünü yerli üretiyor? Böyle bir ihtiyaç yok. Ana unsurları üretebiliyorsanız bu yeterli. 
 
Ulaştırma Bakanı Uraloğlu'ndan canlı yayında önemli açıklamalar - 1. Resim
Şuanda uzaydaki uydularımızla Avrupa, Ortadoğu, Afrika'nın ve Hindistan'ın bir bölümünü kapsıyor. TÜRKSAT 6A ile 3.5 milyarlık nüfustan 5 milyarlık bir pazara hitap etmiş olacağız. Sadece kendi ihtiyacımızı değil o pazarlara da hizmet edeceğiz. 
 
TÜRKSAT 6A'nın asıl amacı haberleşme amaçlı. TÜRKSAT 6A ile ilk 10 ülke arasına giriyoruz.

KALKINMA PROJESİ NE ZAMAN TAMAMLANACAK?

Dünyada ticaret doğudan batıya doğru gidiyor. Güney, orta ve kuzey koridor olarak 3'e ayrılıyor. Güney Koridor'da Kızıldeniz ve Süveyş Kanalı'nda sıkıntılar olduğunu görüyoruz. Kalkınma Yolu, Güney ve Orta koridor ile entegre olacak. 

Kalkınma Yolu Irak'ın Basra Körfezi'ne açılan FAV limanıyla başlayacak. Liman inşaatı devam ediyor. İlk faz önümüzdeki sene devreye alınacak.

Denizden gelen bütün yükler FAV limanına çıkarak, 1200 kmlik demir yolu ve kara yoluyla Türkiye'ye giriş yapacak. Daha sonra Şanlıurfa, Gaziantep, Adana, Karaman, Konya, Eskişehir, İstanbul ve Kapıkule demiryolu hattıyla Avrupa'ya ulaşacak. Aynı zamanda kara yollarıyla da bağlanmış olacak.

Ulaştırma Bakanı Uraloğlu'ndan canlı yayında önemli açıklamalar - 2. Resim

YENİ DEMİR YOLU HATLARI KURULACAK

Öncelikle Ovaköy'den Nusaybin'e 130 km'lik bir demiryolu hattı planladık. Yakında başlıyoruz. Gaziantep, Adana, Mersin hatlar ile Kapıkule Çerkezköy hatlarında çalışmalar sürüyor. Kalkınma Yolu bittiği zaman biz de bitirmiş olacağız.

PROJE FİNANSMAN AŞAMASINDA

2053 hedefi olarak belirlediğimiz demir yolu ağını 14 bin km'den 28 bin km'ye çıkardığımız zaman Kalkınma Yolu için belirlenen hat da tamamlanmış olacak.

Proje bitme aşamasında Irak, BAE ve Katar'la finansman aşamasını konuşuyoruz. İnşallah bu sene içerisinde başlayacağız.

Ulaştırma Bakanı Uraloğlu'ndan canlı yayında önemli açıklamalar - 3. Resim

TÜRKİYE KALKINMA YOLU'NDAN BÜYÜK KAZANIMLAR ELDE EDECEK

Türkiye olarak sadece projenin ülkemizden geçmesi değil, inşaat, işletme başta olmak üzere birçok teknik konuda Kalkınma Yolu projesinin içindeyiz. Proje tamamlandığında 35 milyon ton demiryoluyla Avrupa'ya taşınacak. Ticari getirinin yanı sıra stratejik olarak da çok kıymetli olacak. Süveyş Kanalı'ndan 35 günde gelen yük, Kalkınma Yolu'ndan 25 günde hedefine ulaşacak. Türkiye taşıma anlamında ciddi bir gelir elde edecek.

KALKINMA PROJESİ'NE İRAN'IN BAKIŞ AÇISI NE?

Bu konuda İran ile doğrudan bir temas, görüşme yok. Zaman zaman bir araya geliyoruz ama konuşmadık.

Bizi ilgilendiren taraf Irak'ın kuzeyindeki bölgesel yönetimin tavrı. Cumhurbaşkanımızın ziyareti sonrasında belli bir noktada olduklarını gördük. Herkes Kalkınma Yolu'nun Irak'tan geçmesinde gerçekten çok heyecanlı. Orada bir İran söz konusu ama Irak kendi iradesini kullanma yolunda ciddi bir aşama kat etti.

Ulaştırma Bakanı Uraloğlu'ndan canlı yayında önemli açıklamalar - 4. Resim

KUŞAK YOL PROJESİNE ALTERNATİF Mİ OLACAK?

Herkes  kendi ülkesini daha avantajlı konuma getirecek kendi koridorunu duyuruyor. G20'de Hindistan'dan gelip İsrail'den çıkan IMEC koridoru projesi ortaya atıldı. Ama çok alt yapısı olan bir proje değildi. 

Çin'in Orta Koridor'u Avrupa'nın ve Dünya Bankası'nın beklentileri üzerinde Türkiye'ye ilgisini artıracak. Çin ile Kalkınma Yolu'nu konuşmadık ama, Pekin yönetimi en kısa zamanda malını Avrupa'ya ulaştırmaya bakar. Kalkınma Yolu'nun avantajları Çin'in de işine gelecektir.

ZENGUZOR KORİDOR'UNDA PRÜZLER YAKINDA BİTECEK

Hali hazırda Bakü-Tiflis-Kars hattı çalışıyordu. Yaklaşık 1 senedir kapalı bu hat. Gürcistan tarafında zorunlu bir onarım ve iyileştirme gerekiyordu. Bunu da Azerbaycan yapıyor. Bu ay sonunda açılacak. Poti limanından ya da karayolu aracılığıyla bu yolda sevkiyat sürdü.

Her koridorun bir kapasitesi var. Zengezur Koridoru, Bakü-Tiflis-Kars hattına alternatif olacak bir proje. Zengezur Koridoru, Azerbaycan Bakü'den çıkıp, Ermenistan ya da İran sınırlarından ve Nahçivan'dan geçip, önce Karsa daha Sivas'a bağlanan, hem kara yolu hem de demir yolu hattı olan bir proje.

Ermenistan tarafının projede olması için Başbakan Paşinyan dahil ulaştırma bakanı vs açıklamaları oldu.

Ulaştırma Bakanı Uraloğlu Zengezur Koridoru için tarih verdi - 5. Resim 

TÜRK DÜNYASINA AÇILAN KAPI 2028'TE TAMAMLANACAK

Bizim doğrudan bir temasımız yok. Azerbaycan görüşmeleri yürütüyor. İran ile de temas sürüyor. Belli bir noktaya gelindi. Yakın bir süreçte ya Ermenistan ya da İran üzerinden Zengezur Koridoru tamamlanacak. Bizi de doğrudan Türk dünyasıyla bağlayacak.

Nahçıvan tarafında mevcut bir hat var. İlk etapta bu iyileştirilecek. Daha sonra ise yeniden yapılacak.

İhaleler yapıldı ama bugün başlansa ortalama 5 yıl sürecek. Bu hattın işlediğini 2028-2029 yılında görmüş oluruz."

TÜRKİYE 5G'YE NE ZAMAN GEÇECEK?

3 tane GSM operatörümüz var. Bizim GSM haberleşmesi noktasında bizim düzenleyici ya da fiyatları disipline edici bir görevimiz yok. Ancak tavan fiyat koyabiliyoruz. Ama Telekom'un tarifeleri doğrudan BTK'nın yetkisinde. Onu mutlaka sınırlıyoruz. Depremde bazı kesintiler, sıkıntılar oldu. Pandemi ile gelişen evden çalışma alışkanlığı, sabit internete talebi artırdı. Bunu yönetmeye çalışıyoruz.

Dünyanın birçok ülkesi 5G'ye geçti. Bizimki 4,5'tu 5'e yaklaştı ama 5'e geçenler de 5,5G'ye yaklaştı baktığımızda. 5G'ye geçtiğinizde mümkün olduğunca daha az ürün ithal ederek ve daha doğru fiyatla ithal ederek, aynı zamanda süreci kaçırmadan bir geçiş sağlayalım. Takvimimizi bu sene açıklarız. 2025'te ihale süreci başlar, 2026'da da 5G'yi genel maksatlı olarak kullanmaya başlarız. Yoksa şu anda İstanbul Havalimanı'nda telefonunuz uygunsa 5G'yi deneyimleyebilirsiniz. 25 üretim tesisine de bu lisansı verdik."

Düzenleyen:  - Gündem
Kaynak: Türkiye Gazetesi
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...