Çinli araştırmacıların gizlediği veriler ortaya çıktı... Bilim insanları açıkladı: COVID-19'un kaynağı rakun köpekleri mi?

SAĞLIK Haberleri

Aradan 3 yılı aşkın bir zaman geçmesine karşın koronavirüsün kaynağının ne olduğu halen kesin olarak bilinmiyor. Bilimsel çalışmaların büyük bir bölümünü COVID-19’un kökeninin yarasalardan kaynaklandığını söylese de laboratuvar sızıntısı ve başka bir hayvandan insanlara bulaştığına ilişkin farklı tezler de mevcut. İşte bu konuda bir yeni iddia daha ortaya atıldı…

Bilim insanlarından oluşan uluslararası bir ekip, COVID-19 hastalığının patlak verdiği Çin’in Wuhan kentindeki bir canlı gıda pazarından toplanan verileri inceledi. Genetik veriler, COVID-19 ile rakun köpekleri arasında bağlantı olduğunu gösterdi. Araştırmacılar, pazarda satılan enfekte hayvanların koronavirüs pandemisinin ana kaynağı olabileceği üzerinde duruyor.

Çin, hayvan pazarları ile ünlü ülkeler arasında. Ancak pandeminin başlamasının ardından birçok pazar kapatılmıştı. Bunlardan biri de Huanan deniz ürünleri pazarı. Bilim insanları, Huanan deniz ürünleri pazarındaki tezgahlardan toplanan sürüntü örneklerinde daha önce hem koronavirüs hem de insan DNA'sı bulmuştu. Bu bulgular geçtiğimiz yıl yayınlanmış ve Çinli araştırmacılar, numunelerde hayvan DNA'sı bulunmadığını ileri sürmüştü. Uluslararası bilim ekibi, bu iddiayı çürüttü.

COVID-19'UN KAYNAĞI RAKUN KÖPEKLERİ OLABİLİR

Araştırmacılar, örneklerdeki gen dizilerini inceledi ve COVID-19 pozitif örneklerin rakun köpeklerinden alınan DNA açısından zengin olduğunu buldu. COVID-pozitif örneklerde misk kedileri dahil diğer memelilere ait DNA izleri de mevcuttu.

Bu yeni bulgular, rakun köpeklerinin veya COVID-19 bulaşmış diğer hayvanların salgını tetiklediğini kanıtlamıyor ancak daha muhtemel hale getirdiğini gösteriyor. Bu arada, uluslurarası bilim ekibi, çalışmayı Salı günü Dünya Sağlık Örgütü'ndeki bir uzman grubuna sundu.

ABD'nin Kaliforniya eyaletindeki Scripps Research'ten evrimsel biyolog Prof Kristian Andersen, Science dergisine yaptığı açıklamada, "Veriler, bir pazar kökenine işaret ediyor" dedi. Andersen, DSÖ'nün yeni patojenlerin kökenlerine yönelik bilimsel danışma grubunun bir toplantısına katıldı ve veriler üzerinde çalışıyor.

COVID-19'UN KAYNAĞINA İLİŞKİN TEORİLER

Büyük bir bilim insanı grubunun teorisine göre, yeni tip koronavirüs ilk olarak hayvanlarda ortaya çıktı ve pazardaki kontaminasyon yoluyla insanlara yayıldı. Bir diğer yaygın teoriye göre ise, COVID-19 hastalığına yol açan Sars-Cov-2 virüsü, araştırmacıların benzer patojenler üzerinde çalıştığı Wuhan Viroloji Enstitüsü'nden sızdı. Her iki teoriye ilişkin de kesin kanıtlar bulunmuyor.

PANDEMİNİN NEDENİ YABAN HAYVANLARININ SATILMASI MI?

Bu son genetik veriler de rakun köpeklerinin veya diğer memelilerin koronavirüs ile enfekte olduğunu ve pazarda yayıldığını kanıtlamaz. Hayvanlar enfekte olmuşsa, virüsü enfekte insanlardan kapmış da olabilirler. Ancak bulgular, nedenin enfekte bir hayvan ve nihayetinde yasa dışı vahşi yaşam ticareti olabileceğine işaret ediyor.

Bilim insanları, tartışmanın devam etmesini beklerken Çinli ekibin genetik verileri neden daha önce yayınlamadığına dair kafa karışıklığı bulunuyor. Ekibin bir üyesi olan Çin Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezlerinin eski başkanı George Gao, DNA dizilerinde "yeni bir şey" olmadığını söyledi. Verilerin neden daha sonra Gisaid sitesinden çekildiği ise net değil. Débarre, bulgular üzerinde çalıştıklarını ancak kamuoyuna yayınladıklarında sorulara cevap vereceğini belirtti.

BİLİM DÜNYASI BULGULARI İNCELİYOR

İngiltere'deki Francis Crick Enstitüsü'nde virolog ve kıdemli grup lideri Dr. Jonathan Stoye, çalışmaya ilişkin şunları söyledi: "Sars-CoV-2 ile enfekte rakun köpeklerinin bulunması, koronavirüs ile enfekte çiftlik hayvanlarının COVID-19 pandemisine yol açan olaylar dizisinde önemli bir bağlantı olduğu olasılığını güçlendiriyor. Ancak laboratuvar sızıntısı teorilerini çürütmüyor."

Bu arada, Dünya Sağlık Örgütü Acil Durumlar Direktörü Michael Ryan, COVID-19 salgınının bu yıl sakinleşerek grip riskine benzer bir risk oluşturabileceğini söyledi. Ancak COVID-19'un halen insanların ölümüne yol açabildiği konusunda da uyardı.

(The Guardian)