Fizikçiler sınırları zorluyor! Doğanın beşinci gücü keşfedilmek üzere

Düzenleyen: / Kaynak: Türkiye Gazetesi
Fizikçiler sınırları zorluyor! Doğanın beşinci gücü keşfedilmek üzere

TEKNOLOJİ Haberleri  / Türkiye Gazetesi

Bilim insanları, atomaltı parçacığın beklenmedik bir şekilde 'yalpalamasından' sonra doğanın beşinci gücü olabilecek bir keşfi yapmaya çok yakın olduklarını açıkladı. Bu gelişme, parçacık fiziği alanında büyük bir hamle olarak kabul edilebilir. Araştırmacılar, deneylerle fizik dünyasının sınırlarını zorlamaya devam ediyor.

YAZAR: SEVDA KILIÇ - Fizikçilerin yeni bir çalışması bilim dünyasını heyecanlandırdı. Yeni bir deneyde, doğanın beşinci bir gücünün var olabileceğine dair işaretler bulundu. Atom altı bir parçacığın beklenmedik 'yalpalaması' sayesinde bu teori güç kazandı. Mevcut anlayışa göre, doğada dört temel kuvvet vardır ve bunlardan üçü - elektromanyetik kuvvet ve güçlü ve zayıf nükleer kuvvetler - parçacık fiziğinin standart modeliyle açıklanır. Ancak model, bilinen diğer temel kuvveti, yerçekimini veya evrenin yaklaşık yüzde 27'sini oluşturduğu düşünülen garip ve gizemli bir madde olan karanlık maddeyi açıklamıyor. Şimdi araştırmacılar, doğanın başka bir beşinci temel gücünün olabileceğini söylüyor.

The Guardian'da yer alan habere göre, Imperial College London'dan Dr. Mitesh Patel, "Beşinci bir güçten bahsediyoruz çünkü bu deneylerdeki davranışı bildiğimiz dört kuvvetle açıklayamayız." dedi.

MÜONLARIN HAREKETLERİ TESPİT EDİLDİ

Fermilab ABD parçacık hızlandırıcı tesisindeki deneylerde önemli veriler elde edildi. Fizikçiler, 'müon' adı verilen atom altı parçacıkların manyetik bir alanda nasıl hareket ettiğini buldu. Elektronlara benzeyen ancak çok daha ağır olan müonlar, manyetik alan etrafında dönerek 'yalpalama' benzeri bir harekette bulunuyor. Bu yalpalama hareketinin frekansı, standart modelle tahmin edilebiliyor ancak yeni deneylerde ortaya çıkarılan bulgular, bu tahminlerle örtüşmedi.

CERN'deki Büyük Hadron Çarpıştırıcısı'nda (LHC) yapılan deneylerde, müonların manyetik alanla etkileşimlerinin beklenmedik olduğu ortaya çıktı. LHC Atlas deneyi üzerinde çalışan University College London'dan Prof. Dr. Jon Butterworth, bulgulara ilişkin şöyle konuştu:

"Yalpalamalar, müonun bir manyetik alanla etkileşime girme biçiminden kaynaklanıyor. Standart modelde çok hassas bir şekilde hesaplanabilir ancak bu hesaplama, bu döngülerde görünen bilinen parçacıklarla kuantum döngülerini içerir. Ölçümler tahminle uyuşmuyorsa, bu, döngülerde görünen bazı bilinmeyen parçacıkların olduğuna dair bir işaret olabilir. Örneğin, beşinci bir gücün taşıyıcısı olabilir."

HATA İHTİMALİ DÜŞÜK

Bulgular, FermiLab'ın benzer sonuçlar gösteren önceki çalışmasını takip ediyor. Ancak Patel'e göre, ilk sonuçlar ile yeni veriler arasında, frekansın teorik tahmini etrafındaki belirsizlik arttı. Araştırmacılara göre, eğer müonların beklenmedik davranışları ve deneylerden elde edilen bulgular standart modelle örtüşmüyorsa bu, bilinmeyen bir güce, doğanın beşinci gücüne ve evrenin daha karmaşık işleyişine işaret edebilir.

Bununla birlikte, Prof. Dr. Butterworth, deneylerdeki ölçümlerin hata ihtimalinin düşük olduğunu belirtiyor. Araştırmacılar bu işin üstesinden gelebilirse, standart modelin ötesinde bir gerçekliğin olduğu kanıtlanabilir.

(Kaynak: The Guardian)