YAŞAM Haberleri

Mısır'da araştırma yapan bir grup paleontolog, 41 milyon yıl öncesine tarihlenen bir balina fosilini gün yüzüne çıkardı. Bilim insanları, soyu tükenmiş bir balina türü olduğunu açıkladı ve boyutu gibi önemli bilgileri verdi.

Mısır'da paleontologlar, yaklaşık 41 milyon yıl önce yaşamış küçük bir balinanın fosilini keşfetti. Araştırmacılar fosili, eski balinalara ait pek çok kalıntının bulunabileceği Mısır'daki Wadi el-Hitan yakınlarında çıkardı. İlk başta, ne bulduklarını bilmiyorlardı. Mansoura Üniversitesi Omurgalı Paleontoloji Merkezinin (MUVP) kurucusu Prof Hesham Sallam, ekibin ilk olarak, yaklaşık 55.8 ila 33.9 milyon yıl öncesine kadar uzanan Eosen dönemine ait bir kireçtaşı bloğunda tek bir diş bulduğunu söyledi. Araştırmacılar daha sonra, fosillerin üzerindeki tüm tortuları temizlemeye çalışırken ne olduğunu anlamaya başladı.

Balinaya, Mısır firavunu Tutankhamun ve fosilin bulunduğu Mısır'daki Wadi el-Rayan bölgesine ithafen Tutcetus rayanensis adı verildi. Sallam ve ekibine göre fosil, basilosaurid olarak bilinen bir balina türüne ait. Bu türün balinaların kara canlısından deniz canlısına geçiş sürecini tamamladıkları dönemde yaşadığı tahmin ediliyor ve nesli tükenmiş bir tür olduğu biliniyor.

2,5 METRE UZUNLUĞA SAHİP BALİNA KÜÇÜK BALIKLARLA BESLENMİŞ

Araştırmacılar, balinanın özelliklerini de tespit etti. Yaşadığı dönemde 2,5 metre uzunluğunda ve yaklaşık 187 kilogram ağırlığında olduğu tahmin edilen Tutcetus rayanensis'in tamamen suda yaşamaya başladığı dönemden itibaren tespit edilen en küçük balina türü olduğu düşünülüyor. Zira genellikle 4 ila 20 metre uzunluğunda olan basilosauridae'nin en küçük üyesi olarak görülüyor.

Ayrıca bilim insanları, balinanın dişlerinin yumuşak minesi üzerinde de analizler yaptı ve balinanın küçük mürekkep balıkları ve belki de kabuklularla beslendiğini ortaya çıkardı. Çalışmaya katılan Mansoura Üniversitesi Omurgalı Paleontoloji Merkezinden Abdullah Gohar, böyle bir beslenme şeklinin modern yunuslarınkine benzer olduğunu kaydetti.

FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ BULUNDU

Independent Türkçe'de yer alan habere göre, araştırmaya liderlik eden Kahire Amerikan Üniversitesinden Hesham Sallam, araştırmanın tamamen deniz yaşamına geçişin ilk dönemlerini belgeyen bir keşif olduğunu belirtti. Sallam, tamamen denizde yaşayan ilk balinaların, vücutlarının su akımına uygun şekilde gelişmiş olduğunu, güçlü bir kuyruk ve kuyruk yüzgecinin bulunduğunu ve bacak olarak tanımlanabilecek arka bacaklara sahip son tür olduğuna dikkat çekti. Sallam, bu bacakların yürümek için değil muhtemelen çiftleşmek için kullanıldığını söyledi.

Araştırma ekibinde yer alan Güney Kaliforniya Üniversitesinden Erik Seiffert ise, Mısır'daki Batı Çölü'nün balinaların erken evrimini ve deniz yaşamına geçiş sürecini anlamak için dünyadaki en önemli yer olduğuna dikkat çekti.

Keşfin yapıldığı Batı Çölü'ndeki Fayum Vahası, Kahire'nin 150 kilometre kadar güneybatısında yer alıyor ve UNESCO'nun Dünya Miras Alanı listesinde bulunuyor. Yüzlerce balina fosiline ev sahipliği yapan vahanın 34 ila 56 milyon yıl önceki Eosen döneminde bölgeyi kaplayan tropikal bir denizin dibinde yer aldığı düşünülüyor.

(Kaynak: Independent Türkçe, The Guardian)

Düzenleyen:  - YAŞAM
Gariban vatandaş13 Ağustos 2023 18:36

Hani evrim denizden karaya doğru idi. Bu balina karadan denize evrilmiş.