Güneş'ten 6,5 milyar kat daha büyük... Kara delik çalışmalarında ilk! Gökbilimciler görüntüsünü yayınladı

Gökbilimciler bir ilki gerçekleştirdi. Bir grup bilim insanı, M87 galaksisindeki süper kütleli kara deliğin gölgesini ve fırlayan malzemeleri aynı anda görüntüleyerek, kara deliklerin bu tür enerjik malzemeleri nasıl ürettiğine dair yeni bilgiler sağladı. Söz konusu keşif, küresel bir radyo teleskop ağıyla yapıldı.

Çoğu galaksinin merkezinde süper kütleli bir kara delik bulunur. Kara deliklerin yakın çevrelerindeki maddeyi yutmalarıyla bilinmesine rağmen, içinde yaşadıkları galaksilerin ötesine uzanan güçlü maddeler fırlatabilirler. Kara deliklerden çıkan bu malzemenin nasıl oluştuğu, astronomide (gökbilimi) uzun zamandır tartışılan bir konu olmuştur.

Uluslararası bir bilim ekibi, astronomi tarihinde bir ilki başararak bir kara delikten fırlayan malzemeleri ve kara deliğin gölgesini aynı anda görüntüledi. Yeni yayınlanan görüntü, kara delikten fırlayan malzemenin süper kütleli bir kara deliğin etrafında dönen maddeyle nasıl birleştiğini gösteriyor.

DEVASA KARA DELİKTEN ÇIKAN MALZEME GÖRÜNTÜLENDİ

Dünya'ya 55 milyon ışıkyılı uzaklıkta bulunan ve Güneş'ten 6,5 milyar kat daha büyük bir kara deliğe ev sahipliği yapan Messier 87 / M87 galaksisini inceleyen bilim insanları önemli bir çalışmaya imza attı. Önceki gözlemler, kara deliğe yakın bölgeyi ve fışkıran malzemeyi ayrı ayrı görüntülemeyi başarmıştı ancak bu yeni görüntüyle birlikte ilk defa her iki özellik aynı anda görüntülenmiş oldu.

Kara delikten çıkan malzeme böyle görüntülendi

Söz konusu fışkıran madde kara deliğin yörüngesinde dönerken ısınır ve ışık yayar. Birçok karadelik ayrıca kutuplarından ışık hızına yakın bir hızla güçlü maddeler fırlatır. Kara delik bükülür ve bu ışığın bir kısmını yakalar, Dünya'dan görüldüğü gibi kara deliğin etrafında halka benzeri bir yapı oluşturur. Halkanın merkezindeki karanlık, ilk defa 2017 yılında Event Horizon Telescope (EHT) tarafından görüntülenen kara delik gölgesidir.

Güney Kore'deki Kyungpook Ulusal Üniversitesinden ve Almanya'daki Max Planck Radyo Astronomi Enstitüsünden Jae-Young Kim, "Bu yeni görüntü, kara delik ve malzeme etrafındaki bölgeyi aynı anda göstererek resmi tamamlıyor" dedi.

Bilim insanları, görüntünün de içinde bulunduğu makaleyi hakemli bilimsel dergi Nature'da yayınladı. Araştırmacılar, "Artık parçacıkların nasıl hızlandırıldığı ve ısıtıldığı gibi soruları ve kara deliğin etrafındaki diğer birçok gizemi daha derinlemesine ele almaya başlayabiliriz." şeklinde açıklama yaptı.

(The Guardian / SciTechDaily)