İsrail yüzünden Kızıldeniz lojistik gemilerine kapandı, Avrupalı üretici Türkiye'ye geldi

Düzenleyen: / Kaynak: Türkiye Gazetesi
- Güncelleme:

T-Otomobil Haberleri  / Türkiye Gazetesi

Gazze şeridi ve Kızıldeniz’de yaşanan gerginlik Çin’den Avrupaya giden yük gemilerinin yolunu kesiti. Başta Tesla olmak üzere bir çok marka parça tedariği kesilince üretime ara vermek zorunda kaldı. Gemiler Afrika kıtasından rota çizmeye başlayınca talepler Türkiye’ye gelmeye başladı.

Kızıldeniz’de İsrail’in neden olduğu gerilim tüm hızıyla devam ediyor. Yaşaşan bu krizin ilk etkileri otomotiv sektöründen geldi. Çin'den yola çıkan yük gemilerinin kısa olan Kızıldeniz rotası yerine güvenli olduğu için Afrika kıtasını dolaşması, yedek parça teslimlerini 3 hafta uzattı. Yaşanan bu durum karşısında parçaların bir çoğunu Çin’den tedarik eden Tesla 12 Şubat'a kadar üretime ara verdiğini duyururken, Volvo ve Suzuki gibi devler de tedarik problemi nedeniyle otomobil üretimine ara vereceğini açıkladı.

Öte yandan BMW, Renault ve Stellantis gibi markaların tedarikçilerinin büyük bölümü Avrupa ve çevresinde üretim yaptığı için deniz taşımacılığında yaşanan aksamadan dolayı üretimde sıkıntı yaşamayacağı bildiriliyor.

NAVLUNDA REKOR YÜKSELİŞ

Jeopolitik gerginlik lojistik sektöründe de dengeleri bozuyor. Navlun fiyatları kısa zamanda 4 kat artarken, Amerika ve İngiltere’nin Kızıldenizde Husiler'in gemisine saldırması sonucu petrol fiyatları hıza yükselişe geçti. Yüzde 4 oranında artan brent petrolun varil fiyatı 80 dolar seviyesinin üzerine çıkarken, navlun tarifelerinin de tekrar yukarı yönlü güncellenmesi bekleniyor.

İPEK YOLU DİKKAT ÇEKİYOR

Gemi trafiğinin aksaması gözleri haliyle karayoluna çeviriyor. Çin’den başlayarak Hindistan ve İsrail’e oradan Yunanistan ulaşarak Avrupaya çizilen ticaret yolu Gazze savaşına takılıyor. Kuzey Rotası olarak adlandırılan Rusya toprakları içine giren alternatif rota ise ambargo uygulamalarına takılırken Orta Asya üzerinden Azerbeycan, Ermenistan ve Türkiye hattı ise rakipsiz bir alternatif oluşturuyor.

İsrail yüzünden Kızıldeniz lojistik gemilerine kapandı, Avrupalı üretici Türkiye'ye geldi

ROTA TÜRKİYE’YE DÖNÜYOR

Konuyla ilgili değerlendirmelerde bulunan Otomotiv Sanayii Derneği Başkanı Cengiz Eroldu, küresel ekonomide beklenen yavaşlamayı işaret ederek şu şekilde bir değerlendirme yaptı:

"Global pazarlarda artan faizler, yükselen enflasyon neticesinde küresel ekonominin önümüzdeki yıllarda daha yavaş ilerlemesi bekleniyor. Bu ihracat ağırlıklı olan otomotiv sektörü açısından potansiyel sorunları da beraberinde getirebilir. Diğer taraftan ticaret ve sanayi politikaları özellikle Amerika, Çin ve Avrupa Birliği arasında devam eden güç ve ticaret savaşı var aslında. Bu biraz daha su üzerine çıkmaya başladı. Bunun da bütün ülkelere farklı seviyelerde olumlu olumsuz etkileri olacak."

Ümit Burnu’nu dolaşan nakliye gemilerini işaret eden Eroldu, "Son günlerde de gördük ki lojistik herkes için bir sorun ama bu bizim için fırsatları da beraberinde getiriyor. Çünkü bu jeopolitik riskleri daha iyi yönetmek ve tedarik zincirini daha iyi yönetmek için en yi formul; uzak satıcılardan yakın satıcılara yönelik bir geçiş hareketi. Bunun olumlu sinyallerini de görmeye başladık." şeklinde konuştu. 

TALEPLER GELMEYE BAŞLADI

Türkiye’de otomotiv sektöründe parça ihracatında artışın yaşanmaya başladığını belirten OSD Başkanı Cengiz Eroldu, "Bir takım parça taleplerinin Uzakdoğu ve Çin yerine Türkiye’deki yan sanayicilere kaydığını görüyoruz. Herkeste bu jeopolitik konular ve tedarik zinciri kırılmaları yüzünden bir endişe söz konusu. Farklı sektörlerde bu riskleri yönetmek için tedarik parklarını daha yakın noktara konumlandırmaya çalışacak. Biz de rekabetçi bir ülke olarak bu durumun bize oluşturduğu fırsatları görüyoruz. Dolayısıyla aslında küresel bir gündem yalnızca riskleri barındırmıyor, aynı zamanda bir takım fırsatları da beraberinde getiriyor" şeklinde konuştu. 

Düzenleyen:  - T-Otomobil
Kaynak: Türkiye Gazetesi
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...