Beynin gelişimi incelenecek! Fare beynine insan beyin hücreleri yerleştirildi

Beynin gelişimi incelenecek! Fare beynine insan beyin hücreleri yerleştirildi

SAĞLIK Haberleri

Bilim adamları, yavru farelerin beyinlerine insan beyin hücreleri nakletti. Bu hücreler gelişti ve fare beynindekilerle bağlantı kurdu.

Araştırma, beyin gelişiminin daha iyi anlaşılması gayesiyle yapılıyor. ABD’de Stanford Üniversitesi tarafından yapılan ve Nature dergisinde yayımlanan araştırmaya göre bilim adamları insan deri hücrelerini kök hücrelere dönüştürdü ve daha sonra bunları birkaç tür beyin hücresi haline getirdi.

Bu hücreler daha sonra çoğalarak insan beyninin en dış tabakası olan ve hafıza, düşünme, öğrenme, akıl yürütme ve duygular gibi şeylerde önemli bir rol oynayan serebral kortekse benzeyen organoidler oluşturdu. Organoidler, organa benzeyen ve onun gibi faaliyet gösteren çoklu hücre türlerini içeren üç boyutlu yapılardır. Bilim adamları, bu organoidleri, beyin bağlantılarının hala oluştuğu bir aşama olan 2 ila 3 günlük fare yavrularına nakletti.

Organoidler büyüdü ve sonunda nakledildikleri fare beyninin yarım küresinin üçte birini işgal etti. Organoidlerden gelen nöronlar, beyindeki devrelerle bağlantılar kurdu. Araştırmacılar, aradaki farkı tespit etmek için fare beyninin bir tarafına sağlıklı bir kişinin hücrelerinden, diğer tarafına ise otizmle alakalı nadir bir genetik durum olan Timothy sendromlu bir kişinin hücrelerinden üretilmiş organoidleri nakletti.

Beş ila altı ay sonra, iki tarafın elektriksel aktivitesinde farklılıklar olduğu, Timothy sendromlu kişinin nöronlarının çok daha küçük olduğu ve yakındaki nöronlardan girdi alan fazla uzantı filizlenmediği tespit edildi. Şizofreni gibi bozuklukları olan insanların hücrelerinden yapılan organoidler kullanılarak aynı tür deneyler tekrarlanacak. Nature dergisindeki raporu kaleme alan Dr. Sergiu Pasca, insan beyninin hiçbir zaman çok ulaşılabilir olmadığını, bu yüzden organoidler kullandıklarını söyledi.

Araştırma bulguları dünya çapında en büyük engellilik sebebi olan nöropsikiyatrik bozukluklar için yeni tedavileri test etmek için kullanılacak.

Düzenleyen:  - SAĞLIK