Ali ÇELİK

Yaşanan küresel sorunların ışığında otomotiv sektörü global çapta kan kaybetmeye devam ediyor. Dev araç markalarının yanı sıra, üretim tedarik zincirinde yer alan irili ufaklı birçok şirket de aynı durumda.

Düzenledikleri basın toplantısında gündemi değerlendiren Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Başkanı Albert Saydam; yılın ilk yarısında herkesin 2020’ye göre yüzde 10-12, bölgeye göre 14’lük büyümelerde söz ettiğine dikkat çekerek “Şu anda, yıl bitiyor ve gerçeklerle yüzleşiyoruz. Gözüken büyüme tahminleri yüzde 1 mertebesinde” dedi.

İHRACAT ARTIŞI YÜZDE 24

Ülkemiz üretimde dünyada 13’üncü sırada yer aldığını söyleyen Saydam “Pazar olarak yerimiz 17’ncilik. Ülkemizde dünyadaki duruma paralel bir üretim tablosu var ama yaşanan tüm bu olaylara rağmen geçen seneye göre ihracat artışımız %24 olarak gerçekleşti. Bizim referans noktamız zirveyi yakaladığımız 2017 yılı ve buna göre de yüzde 2,5’luk bir büyüme söz konusu. Tedarik sanayinde ihracat artışı ise %35. 2017’de tedarik sanayinin payı %30’lardayken şimdi %41” dedi.

Gündemde negatif haberlerin ağırlıklı olduğuna dikkat çeken Saydam “Yabancı basında “iflaslar olabilir” şiddetinde başlıklar. Dünya otomotiv sanayinde bu sene 210 milyar dolarlık kayıptan söz edilirken, şu anda bu rakam 250 milyar dolara doğru gidiyor. Dünya otomotiv ticaretinde bizin payımızda yaklaşık %1,5 civarı ve yaklaşık olarak 3 milyar dolarlık bir kaybımız var. Özetle, dünya otomotiv sektörünün genel olarak 2022’nin çok daha zor olmasını bekliyor" ifadelerini kullandı.

10'UNCU SIRAYA ÇIKABİLİRİZ

"Peki biz bu noktada ne yapmalıyız?" diyen Saydam, şu ifadeleri kullandı: 20-25 yıllık geçmişimize baktığımızda, iki dönemde sıçrama yaptığımız ortaya çıkıyor. Bu biraz da karakterimizi yansıtıyor. 1997’de Uzak Doğu Arslanları Krizi, o zaman bizim önemli bir pazarımız olan, Rusya’yı vurmuştu. İkinci nokta ise meşhur Lehman Brothers krizi. Bu iki önemli küresel krizin ardından âdeta sıçrama yapmıştık. Şimdi de eğer doğru adımları atarsak Türk otomotiv tedarik sanayinin yine bir sıçrama gerçekleştirmesi mümkün. Şöyle ki, 1990’larda 19’uncuyduk, şu anda 13’üncü sıradayız ve 10’uncu sıraya çıkabiliriz. Buda sektör ihracatı olarak iki sene içinde 15 milyar dolara çıkabiliriz anlamına geliyor.

Sıfır otomobilde sorunlar bitmek bilmiyor! 3 ay bekliyorlar Sıfır otomobilde sorunlar bitmek bilmiyor! 3 ay bekliyorlar Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Yönetim Kurulu Başkanı Turgay Mersin, sıfır otomobil almak isteyen kişilerin 3 aya kadar bekliye bildiklerini belirterek, "Stoktaki araç, eğer müşterinin ihtiyacını görüyorsa onu almaya çalışıyor. Karşılanmayı bekleyen taleplerin süresi modele göre değişiyor. 2 ay, 3 ay ve bazen 1 ay ertelenebiliyor bu talepler. Özellikle C segment araçlarda bulunurluk sıkıntısı daha fazla" ifadelerini kullandı.

Yargıtay'dan 100 TL masrafı çıkan sıfır otomobil için emsal karar Yargıtay'dan 100 TL masrafı çıkan sıfır otomobil için emsal karar Yeni aldığı aracın kapılarında kusur çıkan "tüketicinin para iadesi veya otomobilin değiştirilmesine" yönelik taleplerini reddeden yerel mahkeme kararını bozan Yargıtay, tüketicinin ayıp oranında indirim talebinin mahkemece değerlendirilmesi gerektiğine hükmetti.

Çip krizinin otomotiv sektörüne faturası 210 milyar dolar Çip krizinin otomotiv sektörüne faturası 210 milyar dolar Bütün dünya çip kıtlığı ile boğuşuyor. Sadece otomotiv sektörüne faturası 210 milyar doları buldu.