En masum kaza: KAPI AÇMA!

Düzenleyen: / Kaynak: Türkiye Gazetesi
- Güncelleme:
En masum kaza: KAPI AÇMA!

T-Otomobil Haberleri  / Türkiye Gazetesi

Basit gibi görünen, birçok ölümlü kazaya sebebiyet veren “Araç Kapısı” kazaları motorcuların ve bisikletçilerin kabusu. Kapıyı açan kişi ise anlık dalgınlığının cezasını, bir ömür çekebiliyor. Konuyla ilgili uzman görüşü ve tavsiyeleri haberimizde:

Bütün metropol şehirlerde göze çarpan ilk sorun trafik. Yaşam şartlarını zorlaştırmanın yanı sıra milyonlarca insanın hayatından saatler çalması cabası. Yapılan bir araştırmaya göre özellikle trafiğin yoğun olduğu saatler, otomobil sürücülerinin kendini en güvende hissettiği zaman dilimleri. Yavaş akan trafik, büyük kaza riskinin en düşük olduğu seyahat şekli.

Peki gerçekten öyle mi? Dünyanın birçok şehrinde trafikte veya park anında kontrolsüz kapı açmanın bir çok ölümlü kazaya sebebiyet verdiğini belirten uzmanlar durumu; “Araç sürücüsü için bütün riskler ortadan kalkmış. Otomobil durmuş, kontak kapanmış artık araçtan iniyor “daha ne olabilir ki?” diyen bilinç altı, farkındalığınızın düştüğü en kritik anlardan birini yaşıyor” şeklinde ifade ediyor.

Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi İş Sağlığı ve Güvenliği Bölüm Başkanı Dr. Öğr. Üyesi Rüştü Uçan, konuyla ilgili değerlendirmesinde “Bisiklet ve motosiklet kullananların duran, park etmiş araçların yakınından geçerken, özellikle sıkışık trafikte tamamen durmuş araçların yanından geçerken kapı bölgesine mesafe konusunda dikkat etmesi gerek” dedi.

KAPI AÇMADA KİM KUSURLU?

Araç kapısı açma ile ilgili tüm dünyada belirli kuralların olduğunu dile getiren Uçan, şunları kaydetti:

“Taksi sürücüsü, kapıyı açan yolcu ve motokuryenin neden olduğu olası bir kapı açma kazasında sizce kim suçlu olabilir? Bunun cevabı yaşanılan ülkenin kanunlarına göre değişiyor. Böyle kaza İngiltere’de olsa taksi sürücüsü, Avustralya’da kapıyı açan yolcu ve ABD’de de motor sürücüsü kusurlu bulunuyor” dedi. Dünyada birçok ülkenin Viyana Konvansiyonu'na uyduğunu ifade eden Dr. Rüştü Uçan, “Bir aracın kapısını açmak, açık bırakmak veya diğer yolu kullananları tehlikeye atarak araçtan inmek yasaktır. Bu konunun temel güvenli sürüş konusunda ‘Dooring’ diye geçiyor. Kısaca “kapı açma”, motorlu taşıt kapısını başka bir yol kullanıcısının yoluna açma eylemidir. Bu risk kayar kapılı veya martı kanadı kapılı bir araç için bu bölge neredeyse sıfır olabilir. Ticari arabalardaki sürgülü kapının da amacı aslında budur.”

EN YAYGIN KAZA ŞEKLİ

Dünyanın birçok şehrinde ‘Dooring’ kapı açma kazalarının en yaygın ve yaralanmaya neden olan bisiklet, motosiklet ve araç kazaları arasında yer aldığını kaydeden Dr. Uçan, şunları söyledi:

“Geçen herhangi bir araç aynı zamanda ihmalkâr bir şekilde açılmış veya açık bırakılmış bir kapıya çarpabilir, hasar verebilir, dışarı çıkan sürücü veya yolcuyu yaralayabilir, öldürebilir. Araç çıkışı için Dutch Reach'in uzak el yöntemi kullanılması tavsiye edilmektedir.

Sürücü kapıyı açmadan önce yan aynasını kontrol eder, kapıyı açacağı alin ters taraftaki elini kullanmaya alışırsa ister istemez omuzu dönecek aynaya ve omuz üstünden arkaya bakacaktır. Bu bir alışkanlık ve bilinç seviyesidir. Bisiklet ve motosiklet sürücülerinin de duran trafikte veya park etmiş araçların kapı bölgesinden kaçınmaları, yanından geçecekleri her aracın sanki o an kapıyı açacakmış gibi düşünmeleri, sürüş emniyetini buna göre disipline etmeleri tavsiye edilir.”

KAPIYI ÖNCE SEN AÇ

Konuyla ilgili ilgili tavsiyelerde bulunan motosiklet güvenli sürüş uzmanı Ahmet Akay, iki teker sürücüsünün her zaman görünmez olduğunu bilmesi gerektiğine dikkat çekerek şu ifadeleri kullandı:

“Sürücü o an dalgın olabilir, bu durum trafikte seyir halindeki tüm araç sürücüleri için geçerli. Hepimiz insanız sonuçta. Evet aracından inen birisi kapı açarken dikkat etmeli doğru ama o dikkat etmedi diye biz bunun karşılığında ağır bedeller mi ödemeliyiz. Tabi ki hayır; bunun için bizim de çok dikkatli olmamız gerekiyor. Özellikle yorgun, stresli olduğumuz zamanlar çok daha risk taşıdığımız zamanlar. Trafikte araçların yanında geçmeden önce sanki o aracın kapısı açılıyormuş gibi, kapıyı önce zihninizde siz açın. Bu bir zaman sonra alışkanlık haline gelecek ve güvenli mesafede sürmeye başlayacaksınız.”

FARKINDA OLUN

Defansif ve ofansif olarak iki farklı sürüş şekli olduğunu dile getiren Akay, şöyle devam etti:

“Defansif yani savunmacı, bir anlamda koruyucu sürüş disiplini demek. Ofansif ise korumacı ama agresif, işin içine hız çevre faktörleri gibi bir çok etken girdiğinde durum gerçekten değişiyor. Hemen her gün trafik kazalarını okuyoruz maalesef. Motosiklet sayısı giderek artarken trafik sıkışıklığı da gün geçtikçe içinden çıkılmaz bir hal alıyor. Bu noktada ne tür araç kullandıkları önemli değil, tüm sürücülere “defansif sürüş” nedir araştırmalarını, okumalarını tavsiye ediyorum. Öğrendikçe öğrendiklerini de çevresindekilerle paylaşması çok önemli. Bu bilinç yayıldıkça bekli trafik sorununu çözemeyeceğiz evet ama çok daha güvenli trafikte yaşamaya başlayacağız. Unutmayın hepimizin çok kıymetli saatleri trafik denilen kavramın içinde heba olup gidiyor.”

Düzenleyen:  - T-Otomobil
Kaynak: Türkiye Gazetesi
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...