James Webb Teleskobu’ndan sürpriz keşif: 3 milyar ışık yılı uzaklıktaki süpernovayı görüntüledi

Düzenleyen: / Kaynak: Space.com

TEKNOLOJİ Haberleri  / Space.com

James Webb Uzay Teleskobu ilk süpernova keşfini gerçekleştirdi. 10 milyar dolarla geliştirilen teleskop, birbirinden önemli heyecan verici keşiflerini sürdürüyor.

James Webb Uzay Teleskobu, Dünya'dan üç milyar ışık yılı uzaklıkta bulunan bir süpernovayı ilk defa görüntüledi. Aslında ‘süpernova’ olarak adlandırılan kozmik olay, ölmekte olan bir yıldızı ifade ediyor.
Bir yıldızın enerjisi bittiğinde gerçekleşen süpernova ömrünün sonuna gelmiş oluyor. İşte Webb teleskobu da ölmekte olan yıldızın patlama anını görüntüledi.
Keşif, James Webb Uzay Teleskobu'nun NIRCam kamerası sayesinde gerçekleşti. Teleskop, Dünya'dan yaklaşık 3 ila 4 milyar ışık yılı uzaklıktaki SDSS.J141930.11+5251593 adlı bir galakside beklenmedik parlak bir cisim tespit etti.
Ancak beş günün ardından bu cisim karardı. Bilim insanları, bu olayın süpernova olabileceğini söylüyor ve tesadüfen görüntülendiğini belirtiyor.
Bilim insanları, bir süpernovanın parlaklığının Güneş'in parlaklığının yüz milyon katı kadar olabileceğini düşünüyor.
Patlamanın kendisi saniyenin sadece bir kısmı sürdüğü için süpernovaları tespit etmek zordur. Bu yıldız ölümlerinin oluşturduğu parlak toz ve gaz balonu sadece birkaç gün sonra kaybolur, bu nedenle bir teleskobun bunu yakalaması için doğru zamanda doğru yöne bakması gerekir.
Bununla birlikte, araştırmacılar süpernovaları gözlemlemek için geliştirilmemiş olan teleskobun yepyeni keşiflerin kapısını açabileceğini ve aynı zamanda bu keşfin şaşırtıcı olduğunu söylüyor.
Süpernova gibi yıldız olayları, gökyüzünün geniş bölümlerini kısa aralıklarla tarayan büyük ölçekli tarama teleskopları ile gerçekleştirilir. Öte yandan Webb Teleskobu, evrenin çok küçük bir alanına çok ayrıntılı olarak bakar.
Örneğin, geçtiğimiz haftalarda tüm dünya ile paylaşılan bir görüntü çok konuşulmuştu. Webb Teleskobu, evrenin şimdiye kadar ki en derin ve net görüntüsünü çekmişti. İşte o görüntü yaklaşık bir kum tanesi kadar büyük bir alanı kapsıyordu.
James Webb Teleskobu’nu yöneten ekipte bulunan Uzay Teleskobu Bilim Enstitüsünden gökbilimci Mike Engesser, “İlk birkaç milyon yılda gelişen yıldızların, şu anda sahip olduğumuz yıldız türlerinin aksine neredeyse tamamen hidrojen ve helyumdan oluştuğunu düşünüyoruz. Güneş’in  kütlesinin 200 ila 300 katı kadar kütleye sahipti. Bu tür patlamaları gözlemlemek, henüz gerçekten yapmadığımız bir şey” dedi.

Kaynak: Space.com