Türkiye Gazetesi E-Gazete
Türkiye Gazetesi
Arama
SON DAKİKA YAZARLAR BİZİM SAYFA GÜNDEM POLİTİKA EKONOMİ DÜNYA SPOR YAŞAM RESMİ İLANLAR HABER JET İzle
Türkiye Gazetesi
Türkiye Gazetesi
E-Gazete 01:41
Gündem
  • Politika
  • Eğitim
Ekonomi
  • Borsa
  • Altın
  • Döviz
  • Hisse Senedi
  • Kripto Para
  • Emlak
  • Otomobil
  • Turizm
Spor
  • Futbol
  • Puan Durumu
  • Fikstür
  • Şampiyonlar Ligi
  • Avrupa Ligi
  • Basketbol
Dünya
  • Orta Doğu
  • Avrupa
  • Amerika
  • Afrika
  • İsrail-Gazze
Yaşam
  • Sağlık
  • Hava Durumu
  • Yemek
  • Seyahat
  • Aktüel
Kültür-Sanat
  • Sinema
  • Arkeoloji
  • Kitap
  • Tarih
Bizim Sayfa
  • Namaz Vakitleri
  • Sesli Yayınlar
Yazarlar
  • Bugünün Yazarları
  • Tüm Yazarlar
Diğer Kategoriler
  • Magazin
  • Teknoloji
  • Resmî Ilanlar
  • Haberler
  • Video Galeri
  • Foto Haber
Kurumsal
  • Hakkımızda
  • İletişim
  • Künye
  • Gazete Aboneliği
  • Danışma Telefonları
  • Yasal
  • Reklam Ver
Uygulamalar Türkiye Gazetesi App Store Türkiye Gazetesi Google Play
Takip Edin Favori mecralarınızda haber
akışımıza ulaşın
X Facebook LinkedIn YouTube Instagram TikTok Next Sosyal
© 2025 İhlas Gazetecilik A.Ş.
Tüm Hakları Saklıdır.
Haber Verin Editör masamıza bilgi ve materyal
göndermek için tıklayın
Bildirin
Kaçırmayın Ücretsiz üye olun, gündemi
şekillendiren gelişmeleri önce siz duyun
  1. Haberler
  2. T-Otomobil
  3. Avrupa, elektrikli araçta Çin'e yeniliyor mu? Yeni düzenleme rekabeti bitirebilir
T-Otomobil

Avrupa, elektrikli araçta Çin'e yeniliyor mu? Yeni düzenleme rekabeti bitirebilir

Son Güncelleme: 08 Ekim, 2025 - 19:20
Whatsapp İkon Bağlantıyı Kopyala
Paylaş
Paylaş
Facebook Facebook X X WhatsApp WhatsApp LinkedIn LinkedIn Next Sosyal Next Sosyal Bağlantıyı Kopyala Bağlantıyı Kopyala
Avrupa, elektrikli araçta Çin'e yeniliyor mu? Yeni düzenleme rekabeti bitirebilir
Fotoğraf BaşlığıAvrupa, elektrikli araçta Çin'e yeniliyor mu? Yeni düzenleme rekabeti bitirebilir

Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği, karbon salımı hedeflerinin gevşetilmesini talep ederek biyoyakıt ve e-yakıtla çalışan araçların “sıfır emisyonlu” sayılmasını istiyor. Çevreci kuruluşlar ise, söz konusu adımın elektrikli araç satışlarını azaltarak Avrupa’nın rekabet gücünü zayıflatacağı ve Çinli üreticilere avantaj sağlayacağı uyarısında bulundu. Dünyada elektrikli araçlara en hazır ilk 10 ülke arasında sadece üç AB üyesi ülke bulunuyor.

Kaydet
a- | +A

Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği (ACEA), bu yıl içinde gözden geçirilecek mevzuat kapsamında Avrupa Birliği’nden (AB) otomobiller için belirlenen karbon salımı azaltım hedeflerinin düşürülmesini talep etti.

Ancak çevreci kuruluşlar, mevcut hedeflerin gevşetilmesinin çevreye zarar vereceği ve Avrupa’nın rekabet gücünü olumsuz etkileyeceği uyarısında bulundu.

Avrupa, elektrikli araçta Çin'e yeniliyor mu? Yeni düzenleme rekabeti bitirebilir - 1. Resim
Başlık ResmiAvrupa, elektrikli araçta Çin'e yeniliyor mu? Yeni düzenleme rekabeti bitirebilir - 1. Resim


ELEKTRİKLİ ARAÇ DEVRİMİ TEHLİKEDE Mİ?

ACEA, biyoyakıt veya e-yakıt gibi karbon nötr olarak tanımlanan yakıtlarla çalışan araçların, kilometre başına “sıfır gram karbon salımı yapan araçlar olarak değerlendirilmesini istiyor. Yakıtlar yanma sırasında karbon salımı yapsa da, üretim sürecinde atmosferden eşdeğer miktarda karbonun geri çekildiği savunuluyor.

Avrupa Ulaştırma ve Çevre Federasyonu, kar amacı gütmeyen Transport & Environment (T&E) örgütü, bu düzenlemenin “bir açık kapı” oluşturacağını ve 2035 yılına kadar elektrikli araç satışlarını yüzde 25 oranında düşürebileceğini belirtti.

Avrupa, elektrikli araçta Çin'e yeniliyor mu? Yeni düzenleme rekabeti bitirebilir - 2. Resim
Başlık ResmiAvrupa, elektrikli araçta Çin'e yeniliyor mu? Yeni düzenleme rekabeti bitirebilir - 2. Resim


ÇİNLİ MARKALAR YÜKSELİYOR, AVRUPA ÜRETİCİLERİ PANİKTE

T&E, bu sayede üreticilerin “yüksek oranda kirletici içten yanmalı motorlu araçları” satmaya devam edebileceğini vurguladı.

T&E Direktörü Lucien Mathieu yaptığı açıklamada, “Bu yaklaşım, Avrupa’nın elektrikli araç yarışında geri kalmaması için gerekli yatırım güvenliğini tamamen zayıflatır. AB’nin en önemli otomotiv düzenlemesini delik deşik etmek, sanayinin rekabet gücünü artırmaz” ifadelerini kullandı.

Mathieu, bu adımın Avrupa’daki üreticilere değil, Çinli otomobil firmalarına avantaj sağlayacağını da sözlerine ekledi.

Avrupa, elektrikli araçta Çin'e yeniliyor mu? Yeni düzenleme rekabeti bitirebilir - 3. Resim
Başlık ResmiAvrupa, elektrikli araçta Çin'e yeniliyor mu? Yeni düzenleme rekabeti bitirebilir - 3. Resim


AVRUPA, YEŞİL ROTADAN SAPIYOR MU?

Brussels Signal'den edinilen bilgilere göre, son dönemde Avrupa otomotiv sektörü, pazar koşullarının giderek “zorlaştığı” yönünde uyarılarda bulunuyor. Artan maliyetler ve rekabet nedeniyle bazı fabrikaların kapandığı ya da yurt dışına taşındığı belirtiliyor.

BAKMADAN GEÇME
Tesla atağa geçti: Elon Musk
HABER
Tesla atağa geçti: Elon Musk 'herkesin alabileceği' Model Y’yi duyuracak
Togg
HABER
Togg'dan 4 çeker sürprizi! 4More serisi satışa çıktı, işte fiyatı

Uluslararası Enerji Ajansı’nın 2025 öngörüsüne göre, dünya elektrikli araç üretiminin yüzde 70’inden fazlası Çin’de gerçekleştiriliyor. Avrupa Birliği 2024 yılında yaklaşık 1,8 milyon bataryalı elektrikli araç (BEV) üretti; bu alanda Almanya başı çekiyor.

Avrupa’da üretim, karbon salımını azaltmaya yönelik politikalar ve yatırım teşvikleriyle artsa da büyüme hızı ülkeden ülkeye farklılık gösteriyor.

Avrupa, elektrikli araçta Çin'e yeniliyor mu? Yeni düzenleme rekabeti bitirebilir - 4. Resim
Başlık ResmiAvrupa, elektrikli araçta Çin'e yeniliyor mu? Yeni düzenleme rekabeti bitirebilir - 4. Resim


KARBON HEDEFLERİ DÜŞECEK Mİ?

Çin’de ise nüfusu 20 milyonu aşan mega kentler, hava kirliliğiyle mücadele ve devlet teşvikleri sayesinde elektrikli araç kullanımını hızla artırdı. Çinli üreticiler zaman içinde geliştirdikleri teknoloji ve bilgi birikimiyle küresel pazarda üstünlük sağladı.

AB, yerli üretimi teşvik etmeye çalışsa da, Avrupa’da satılan elektrikli araçların çoğu Çin menşeli. Çinli BYD gibi markalar bazı AB ülkelerinde fabrika kursa da üretimin yalnızca bir kısmı Avrupa’da yapılıyor; ekonomik kazançların çoğu yine Çin’e gidiyor.

Çin’in Avrupa’daki elektrikli araç yatırımları 2019’dan bu yana her yıl artış gösteriyor.

PwC’nin yayımladığı rapora göre, dünyada elektrikli araçlara en hazır ilk 10 ülke arasında sadece üç AB üyesi Hollanda, Fransa ve Almanya yer alıyor. Norveç birinci sırada bulunurken, Hollanda ikinci sırada Çin’in önünde yer aldı.

Norveçli politika analisti Varg Folkman, Brüksel merkezli Avrupa Politika Merkezi’ne yaptığı açıklamada, “Norveç’te elektrikli araç sahiplerine çok sayıda teşvik sağlandı. Örneğin bazı ücretlerden muafiyet, otobüs şeritlerini kullanma izni ve ücretsiz feribot hakkı gibi avantajlar sunuldu.” dedi.


AVRUPA ÜRETİCİLERİ SIKIŞTI

PwC’nin araştırmasına göre, elektrikli araç tercihinde en önemli etken maliyet tasarrufu (yüzde 63), ardından evde şarj imkânı (yüzde 44) ve iş yerinde şarj (yüzde 21,7) geliyor.

Devlet teşvikleri yalnızca yüzde 10, yasal düzenlemeler ise yüzde 5’in altında etkili.

ACEA ayrıca, 2027’de yürürlüğe girmesi planlanan “kullanım faktörü” (utility factor) uygulamasının kaldırılmasını öneriyor. T&E’ye göre bu adım, elektrikli araç satışlarını yüzde 10 oranında azaltabilir. Ayrıca üretim aşamasında karbon azaltımına yönelik teknolojilere kredi verilmesi talebi, satışlarda yüzde 6’lık ek düşüşe neden olabilir.

T&E, bu “açıklar”ın bir araya gelmesiyle, otomobil üreticilerinin 2035’e kadar sadece yüzde 2’lik elektrikli araç pazar payına ulaşmalarının yeterli hale geleceğini savunuyor.

AB ülkelerinde tüketicilerin giderek daha fazla Çinli elektrikli araç satın almasıyla birlikte, siyasi tartışma “Avrupa üretimini sübvansiyonlarla mı desteklemeli, yoksa Çinli araçlara daha yüksek gümrük vergileri mi uygulamalı?” sorusu etrafında şekilleniyor.

Avrupa’da 30 bin euro altı fiyatla satılan elektrikli araç sayısı oldukça az; ortalama fiyat 50 bin euronun üzerinde. Çinli markalar ise yaklaşık 15 bin euroya modeller sunuyor.

AB, Ekim 2024’te Çin’den ithal edilen elektrikli araçlara yüzde 7,8 ila 35,3 arasında ek vergi getirdi. Standart yüzde 10’luk gümrük vergisiyle birlikte toplam oran yüzde 45,3’e kadar çıkabiliyor. Bu karar, Çinli üreticilerin devlet destekleriyle haksız rekabet avantajı elde ettikleri sonucuna varan anti-sübvansiyon soruşturması sonrasında alındı.

Çin, karara tepki göstererek Dünya Ticaret Örgütü’ne (DTÖ) resmi şikayette bulundu.

Editör: BATIKAN ALTAŞ
Batıkan Altaş
Batıkan Altaş
Toplam Haber Sayısı: 120
Whatsapp İkon Facebook İkon Bağlantıyı Kopyala
Paylaş
Paylaş
Facebook Facebook X X WhatsApp WhatsApp LinkedIn LinkedIn Next Sosyal Next Sosyal Bağlantıyı Kopyala Bağlantıyı Kopyala
Yayın Tarihi | 08 Ekim, 2025 - 19:20
Haberle İlgili Daha Fazlası
T-Otomobil
Bizi Takip Edin Bizi Takip Edin
X ikonu Facebook ikonu LinkedIn ikonu Next Sosyal Google Haberler ikonu
YORUMLAR
Yorum   0 yorum
ÇOK OKUNANLAR
  • 1
    Bu hafta hava durumu nasıl olacak? İstanbul, Ankara ve İzmir için yeni uyarılar
    Sağanak yağış İstanbul'u felç etti
    Kaydet
  • 2
    Alaska-Kanada sınırında 7 büyüklüğünde deprem!
    Alaska-Kanada sınırında 7 büyüklüğünde deprem!
    Kaydet
  • 3
    Demokan Akkoyun neden öldü, kimdir? Oyuncu Açelya Akkoyun'un ağabeyiydi
    Demokan Akkoyun neden öldü, kimdir?
    Kaydet
  • 4
    Eskişehirspor maçı saat kaçta, hangi kanalda? Karşıyaka ile karşılaşıyor
    Eskişehirspor maçı saat kaçta, hangi kanalda?
    Kaydet
  • 5
    İstanbul Erkek Lisesinde, iğrenç listeye şiddetli tepki: Öğrenci kavgası değil tacize müdahale
    Skandal başka boyuta taşındı! 507 maddelik dehşet ...
    Kaydet
YAZARLAR
  • Mehmet Emin Uluç
    Mehmet Emin Uluç Şampiyonluk bir hayal imiş
    Kaydet
  • Kemal Belgin
    Kemal Belgin Tedesco kaşınınca…
    Kaydet
  • Halime Gürbüz
    Halime Gürbüz Afiyet olsun
    Kaydet
  • Ömer Faruk Bingöl
    Ömer Faruk Bingöl Faiz indirimi…
    Kaydet
  • Ömer Ekinci
    Ömer Ekinci Bir kere dolandırılmak yetmedi: ‘Paranı kurtaracağız’ tuzağı
    Kaydet
Bize Haber Verin

Editör masasıyla bilgi ve materyal paylaşmak için tıklayın

GÖZDEN KAÇMASIN
  • Japon taraftarlardan Türk hocaya müthiş veda
    Japon taraftarlardan Türk hocaya müthiş veda
    Kaydet
  • Emre Belözoğlu'ndan 'bahis skandalı' açıklaması
    Emre Belözoğlu'ndan 'bahis skandalı' açıklaması
    Kaydet
  • Koronavirüs pandemisinin altıncı yılı: Milyonlarca ölü, trilyonlarca dolar kayıp
    Koronavirüs pandemisinin altıncı yılı: Milyonlarca ölü, trilyonlarca dolar kayıp
    Kaydet
  • Van'da korkutan deprem! AFAD ilk verileri açıkladı
    Van'da korkutan deprem! AFAD ilk verileri açıkladı
    Kaydet
  • Ekstra mutasyonlu influenza A H3N2 virüsünün vakaları artıyor:  Maskeler geri dönebilir!
    Ekstra mutasyonlu influenza A H3N2 virüsünün vakaları artıyor: Maskeler geri dönebilir!
    Kaydet
ÖNE ÇIKANLAR
4.6’lık deprem Van’ı salladı, Okan Tüysüz'den açıklama geldi: 2011 ve 2023'ü hatırlattı
4.6’lık deprem Van’ı salladı, Okan Tüysüz'den açıklama geldi
Kaydet
Arda Güler şanssızlığını kıramadı, Real Madrid kâbusu yaşadı: Hem maçı hem 3 yıldızını kaybetti
Arda Güler şanssızlığını kıramadı, Real Madrid kâbusu yaşadı
Kaydet
Melikgazi'de korku dolu anlar: İntihar girişimi 4 saatlik ikna çalışmasıyla sonlandı
İntihar girişimi 4 saatlik ikna çalışmasıyla sonlandı
Kaydet
SONRAKİ HABER
Türkiye Gazetesi
Google Haberler E-GAZETE ABONE OL GİRİŞ
Gündem
  • Politika
  • Eğitim
Ekonomi
  • Borsa
  • Altın
  • Döviz
  • Hisse Senedi
  • Kripto Para
  • Emlak
  • Otomobil
  • Turizm
Spor
  • Futbol
  • Puan Durumu
  • Fikstür
  • Şampiyonlar Ligi
  • Avrupa Ligi
  • Basketbol
Dünya
  • Orta Doğu
  • Avrupa
  • Amerika
  • Afrika
  • İsrail-Gazze
Yaşam
  • Sağlık
  • Hava Durumu
  • Yemek
  • Seyahat
  • Aktüel
Kültür-Sanat
  • Sinema
  • Arkeoloji
  • Kitap
  • Tarih
Bizim Sayfa
  • Namaz Vakitleri
  • Sesli Yayınlar
Yazarlar
  • Bugünün Yazarları
  • Tüm Yazarlar
Diğer Kategoriler
  • Magazin
  • Teknoloji
  • Resmî Ilanlar
  • Haberler
  • Video Galeri
  • Foto Haber
Kurumsal
  • Hakkımızda
  • İletişim
  • Künye
  • Gazete Aboneliği
  • Danışma Telefonları
  • Yasal
  • Reklam Ver
Uygulamalar Türkiye Gazetesi App Store Türkiye Gazetesi Google Play
Takip Edin Favori mecralarınızda haber
akışımıza ulaşın
X Facebook LinkedIn YouTube Instagram TikTok Next Sosyal
Haber Verin Editör masamıza bilgi ve materyal
göndermek için tıklayın
Let me Know
Kaçırmayın Ücretsiz üye olun, gündemi
şekillendiren gelişmeleri önce siz duyun
© 2025 İhlas Medya Grubu. Tüm Hakları Saklıdır
Son Dakika Site Haritası RSS KVKK Aydınlatma Metni Gizlilik Politikası Çerez Politikası