Kanal İstanbul’a yatırım kuyruğu
Türkiye'de hayata geçirilen mega projeler için yarışan yabancı yatırımcılar, Kanal İstanbul için daha istekli. Muhalefetin projeleri hedef alan tutumuna rağmen Hollanda, Belçika, Çin ve Rusya başta olmak üzere dünyanın dört bir yanından ilgi var.
Haber Merkezi
CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu ve İyi Parti Genel Başkanı Meral Akşener’in, iktidara gelmeleri hâlinde, Kanal İstanbul projesine dâhil olacak yabancı ve yerli şirketlere ödeme yapmayacaklarını söylemesi kamuoyunda tepkiyle karşılanırken, yabancı yatırımcıların bu tehditlere ‘kulak asmadığı’ görülüyor. Birçok ülke 26 Haziran’da ilk kazma vurulacak olan projeyi yakından takip ediyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, geçtiğimiz ay yaptığı açıklamada projenin finansmanı konusunda bir sıkıntı yaşanmadığını belirterek "Finansman için sadece Türkiye'den değil, bütün dünyadan finans kuruluşları ile görüşüyoruz. Hollanda, Belçika, Çin ve Rusya’dan ilgi var" demişti. Yabancı yatırımcılar, Türkiye’nin daha önce yaptığı mega projelere de ilgi göstermişti. İşte o projelerden bazıları:
OSMANGAZİ KÖPRÜSÜ
Nurol, Özaltın, Makyol, Göçay ve İtalya merkezli Astaldi firmalarının oluşturduğu NÖMAYG Grubu tarafından verilen 15 yıl 4 aylık işletme teklifi Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından en uygun teklif olarak belirlenmişti. Toplam yatırım bedeli 7,2 milyar dolar olan proje, 5 yıl önce açılarak vatandaşın hizmetine sunulmuştu.
YAVUZ SULTAN SELİM KÖPRÜSÜ VE KUZEY MARMARA
Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu Projesi, IC İçtaş ile İtalya merkezli Astaldi S.P.A. ortaklığı tarafından hayata geçirildi. Kuzey Marmara Otoyolu ile birlikte yaklaşık 4,5 milyar TL’lik yatırım yapılan projenin toplam 10 yıl 2 ay 20 günlük yatırım ve işletme süresi bulunuyor.
1915 ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ
Projenin yapımı için Kamu-Özel İş Birliği (KÖİ) modeli çerçevesinde Türk ve Koreli firmaların oluşturduğu bir konsorsiyum görevlendirildi. Türkiye’den Limak ve Yapı Merkezi ile Güney Kore merkezli DL E&C ve SK ecoplant firmaları, proje için ortak oldu. Konsorsiyum ortakları, proje için Çanakkale Otoyol ve Köprüsü İnşaat Yatırım ve İşletme A.Ş. adında ortak girişim şirketi kurdu. Yatırım tutarı 10 milyar 354 milyon 576 bin 202 lira olarak hesaplanan köprünün, işletme süresi 16 yıl 2 ay 12 gün olarak belirlendi. Köprü, bittiğinde “Dünyanın en uzun orta açıklı asma köprüsü” olacak.
