Sual: Yaşlı ve dul bir kadınım. Evde gelinim de var. İtikâfın çok sevab olduğunu duydum. Kadınlar evde itikâfa girebiliyorlarmış. Evde itikâfa nasıl girilir? En az, en çok, ne kadar durmak gerekir? İtikâfta oruçlu olmak şart mı? CEVAP: Ramazan ayının son on gününde, gece gündüz bir camide kapanıp ibadet etmeye, itikâf denir. Ramazan-ı şerifte itikâf, sünnet-i müekkededir. Ancak itikâf, sünnet-i kifaye olduğu için, bir mahallede birkaç kişi itikâfa girerse, diğerlerinden bu sünnet sakıt olur. Bu bakımdan, imkânı olanlar itikâfa girmelidir İtikâf eden kimse, camide yiyip içer, yatar. Abdest için dışarı çıkabilir. Birkaç hadis-i şerif meali şöyledir: (İtikâfta olan, günahlardan uzaklaşır, her iyiliği işlemiş gibi sevaba kavuşur.) [İbni Mace] (Bir devenin iki sağımı kadar itikâf eden, bir köle azat etmiş gibi sevab kazanır.) [Tenvir] (Ramazanda on gün itikâf eden, iki defa [nafile] hac yapmış gibi sevab kazanır.) [Beyheki] (Allah rızası için bir gün itikâf, insanı Cehennemden çok uzaklaştırır.) [Taberani, Hâkim] Sünnet iki türlüdür: Sünnet-i hüda ve sünnet-i zevaid. Camide itikâf etmek, ezan okumak, ikamet getirmek ve cemaat ile namaz kılmak, sünnet-i hüdadır. Bunlar, İslam dininin şiarıdır. Bu ümmete mahsustur. (Hadikat-ün-nediyye) Resulullah efendimiz buyurdu ki: (Mirac gecesi, beşinci göğe geldiğimde, Osman'ın suretini gördüm. Bu mertebeye ne ile eriştin dedim. Mescitte itikâf etmekle dedi.) [Menakıb-ı Cihar Yâri Güzin] İtikâf; oruç, namaz gibi adak olunur. Çünkü, başlı başına bir ibadettir. Hastam iyi olursa, itikâfa gireceğim denmez. Hastam iyi olursa, Allah rızası için, şu kadar gün itikâfa gireceğim demek, adak olur. (S. Ebediyye) İtikâf gibi başlı başına ibadet olan bir şeyi nezredenin, bunu yerine getirmesi gerekir. (Dürer) Kadınlar, camide itikâf yapmaz. Evde ise, şarta bağlıdır. Eğer mescit olarak kullandığı bir oda varsa, o odada itikâfa girebilir. Yemek yapmak, temizlik gibi ev işlerinin hiçbiri yapılmaz. Sadece ibadetle uğraşılır. Abdest gibi zaruri işleri yapmanın, mahzuru olmaz. Ramazanın son on gününde olanı, sünnet-i kifayedir. Bir gün veya birkaç saat gibi, az itikâf da yapılabilir. Her zaman, camiye, mescide girerken de, itikâfa niyet etmek, iyi olur. İtikâfa girenin, oruçlu olması şarttır. Sadece Şafii mezhebinde oruçlu olma şartı yoktur. Diğer üç mezhepte, oruçlu olmak şarttır. İmkânı olan kadınların, evde itikâfa girmesi, unutulmuş bu sünneti ihya etmesi ve sünneti ihya etme sevabına kavuşmaları çok iyi olur. Âdet olmasa idi Sual: Kadın, geceden niyet ettiği orucu, öğleyin bozsa, öğleden sonra da âdet görse, kaza mı gerekir? CEVAP: Âdet olmasa idi, kefaret gerekirdi. Âdet olduğu için kaza gerekir. Bir kimse de, orucunu bozsa, sonra oruç tutamayacak kadar hastalansa, yine kaza gerekir. Kan şekerini ölçmek Sual: Ben diyabet hastasıyım. Kan alıp, ölçü aletine koyup, şekerimi ölçmem orucu bozar mı? CEVAP: Kan aldırmak, orucu bozmaz. > Tel: 0 212 - 454 38 20 Faks: 0 212 - 454 38 29 www.dinimizislam.com - www.mehmetalidemirbas.com